Hoe leer ik mijn kat vervelend gedrag af?

Ik heb een kater die heb ik nu inmiddels 3 jaar. Het is een heel erg lief beest, lekkere knuffelbeer eigenlijk. Maar tevens kan hij me knettergek maken.

Iedere nacht is het weer hetzelfde liedje, krabben aan de slaapkamerdeur, keihard mauwen, gewoon omdat hij erbij wil op de slaapkamer. Daar had ik geen problemen mee, maar als hij erbij is, gaat hij over je hoofd lopen en hij pikt het hele bed in. Kortom kat heeft de tijd van zijn leven, en ik slaap niet.

Dus nu mag hij er niet meer bij (al 2 jaar niet meer trouwens). Toch blijft hij steeds aan de deur krabben, wat ik ook probeer ik krijg het er niet uit, stinkspray die katten vies vinden, opsluiten in de woonkamer...niets helpt.

Daarnaast gaat hij nu ook gewoon op het aanrecht, eettafel en salontafel zitten. Hij weet dat dat niet mag, maar dat boeit hem niks, en hij gaat je gewoon zitten aankijken, met een blik van "wat wil jij mij maken?"

Ik wil mijn kat niet gaan slaan, en dat doe ik dus ook niet, maar hij haalt me het bloed onder de nagels vandaan.

Iemand een suggestie hoe ik dit vervelende gedrag kan afleren zonder hem pijn te doen?

(Ik heb deze vraag vandaag eerder gesteld, maar de vraag was wegens een formuleringsfout verwijdert)

Toegevoegd na 5 minuten:
Plantenspuit heeft geen effect helaas. Daar blijft hij gewoon lekker voor zitten. Hij vind de douche ook leuk :-S

Toegevoegd na 14 uur:
Ook van een keer hard brullen of bijvoorbeeld schudden met een blik vol stenen schrikt hij niet...het interesseert hem gewoon niet.

12 jaar geleden
48.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een goeie vraag!!
Ik heb een kat tijdelijk bij mij en die doet ook zo. Ik vind het leuk hoe je dat zegt: "hij gaat je gewoon zitten aankijken, met een blik van "wat wil jij mij maken?" ".
Dit is typisch de filosofie van een kat en daarom net houd ik van ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/kat-iedere-ochtend-vroeg-wakker.79441
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mommopoyolonogwat..
die vraag gaat over katten in slaapkamers, deze vraagsteller heeft al aangegeven dat deze kat al 2 jaar buiten houdt, dus dat is niet het probleem, het probleem is al het overige wat er aangegeven wordt. Dus geen dubbele vraag...
HeerVoldemort
12 jaar geleden
@Momopoyolo
Ik heb niet alleen last van hem om 7.00 hij doet dit de hele nacht, en hij komt op de eetafel, aanrecht en Salontafel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar haha, ik laat de slaapkamerdeur maar open, zodat hij naar de bak kan en naar zijn voer kan.
Kan hij dit niet, gaat hij mij wakker maken door over mij heen te lopen. Is zijn bak voer leeg, dan maakt hij mij zéker wakker.
Nu weet hij precies: om half 7 maakt hij mij wakker. Is het nog te vroeg (gebeurt zelden meer), dan hup zwiep ik hem er van onder het dekbed af (hij ziet niet mijn hand). Dat helpt toch wel (bij de mijne).
Dus als je kat kan eten 's nachts en drinken helpt het misschien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeel herkenbaar, heel lastig, vind het een goeie vraag!!
en mijn mening....al wordt deze vraag honderd keer gesteld (als het dus al zo was) dan nog kan er net weer een nieuw antwoord bij zitten waar je wel wat aan hebt! wordt veel te veel gedoe van gemaakt, dat verkeerd formuleren en dubbel stellen, je antwoord kan er och niet bijzotten... ik ga je vraag zeker volgen, zoek ook nog steeds een oplossing voor zo'n zelfde kattenprobleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze katten mogen ook op de slaapkamer, maar de kater gaat toch om 3 uur 'snachts aan de deur krabben om te melden dat zijn bakje eten nu ineens leeg is en meteen bijgevuld moet worden. wij staan dus nu 7 nachten per week op om een voerbakje te vullen, en kunnen daarna weer rustig slapen. is geen goeie oplossing, maar anderhalf uur naar gekrabbel en gemauw luisteren en hem dan alsnog buiten zetten ook niet.
de poes heeft ook maanden 'snachts over ons hoofd heen gelopen, maar die doet het nu niet meer. maar waarom weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat blijft nou eenmaal een dier, eigenlijk niet gemaakt om in een huis te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + voor de vraag
Een + voor de kater
Een + voor het verhaal
Een + omdat je een kattenliefhebster bent ;-) Liefs en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm.... GM, heeft de vraagsteller nog 3 plusjes in het vooruitzicht? :)

Het beste antwoord

wat betreft de slaapkamer; probeer de stofzuigermethode eens uit.
zet je stofzuiger vlak voor de deur, in de aan-stand.
leid het snoer tot aan je bed.
zodra de kat gaat krabbelen, even de stekker in het stopkontact steken, zonder verder iets te zeggen.
voor de meeste katten is de lol er zo snel af.

wat betreft het zitten op hoge plekjes; veel mensen vergeten wel eens dat de kat zich driedimensionaal voortbeweegt.
het is van belang dat de kat voldoende hoge plekjes heeft, van waaruit hij alles kan overzien.
ook een vrije plek op de vensterbank is heel belangrijk.
eerst de kat voldoende alternatieven bieden dus.
vervolgens kan je de kat, als deze op een ongewenste plek zit, steeds weer oppakken en zonder een woord op de vloer zetten.
je zal wat geduld moeten oefenen, maar op een gegeven moment krijgt de kat het echt wel door.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee van die stofzuiger Rieneke,maar of de buren er s'nachts ook blij mee zijn weet ik niet. :-)))))
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik vind deze echt briljant, hij is doodsbang voor de stofzuiger...zelfs als hij uit staat. Mijn buren horen dat toch niet, dus dat scheelt weer.
Rieneke1
12 jaar geleden
je hoeft hem ook niet lang te laten loeien.... even aan en uit volstaat.
succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons is de kater al meteen naar zolder gevlucht als de stofzuiger alleen al uit de kast gehaald wordt...
en de ander interesseert het niks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim, die stofzuigertruc. Kat schrikt, zonder dat ie zich bewust is van de aandacht die hij krijgt. Want zodra jij iets doet om hem iets te verbieden, krijgt ie aandacht.
Hier is een dondersteen die graag dingen doet die niet mogen, maar alleen als ik het (bijna) zie. Als ik me vervolgens domweg omdraai, vindt ze het zelf ineens ook helemaal niet interessant meer. Uitdaaggedrag dus.
Even laten gaan en dan spelen zodat ze geen link legt tussen het uitdaaggedrag en het spelen, maar wel even fijn bezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Super goeie tips.
Die van de stofzuiger kan ik misschien ook weleens gebruiken.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb een keer de stofzuiger bij de kattenbak in de buurt laten staan...toen piste de kat maar op een stoel omdat hij de bak niet meer in wilde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan is de kat er in ieder geval bang voor. bij de kattenbak is de associatie stofzuiger-kattenbak niet handig, maar bij de slaapkamerdeur zou ik het zeker een keer proberen.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik vind dit antwoord zo briljant, en ik vind het zo stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik heb het nu meerdere avonden geprobeerd, en ik heb hem maar 1 keer aan hoeven doen, hij blijft weg van de deur, nu de stofzuiger er staat...vraag me wel af of hij het niet weer gat doen als de stofzuiger weg is. Ik wil alle anderen bedanken voor de vele reacties. Wat het aanrecht en de tafels betreft kijk ik nog wel ff wat ik daarop kan vinden.

Andere antwoorden (13)

Ik weet niet hoe je het slaapkamer probleem kan oplossen.
Maar als je kat op de keukentafel gaat zitten of ergens waar 'ie niet mag, spray hem dan nat met een plantenspuit. Als je dat elke keer doet, zal je kat dit uiteindelijk afleren.
Succes!

Toegevoegd na 54 minuten:
Hier nog even een bron waar je misschien ook antwoorden uit kunt halen qua straffen die je je kat kunt geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit gezien op een programma van Discovery dat als je kat ergens veel aan krabt, je er dan dubbelzijdige tape op moet doen. Dat vinden ze schijnbaar echt niet leuk.. Heb het nog nooit geprobeerd, maar je kan het altijd proberen.

Als je kat ergens op zit wat ie van jou niet mag, zou je eens kunnen proberen daar aluminium folie op te leggen/plakken. Het knisperende geluid daarvan vinden ze niks. Bij mij kat heeft dat erg goed gewerkt in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik eens een schrikeffect, iedere keer als de kat iets doet wat niet mag, gooi je bv een sleutelbos vlak bij hem op de grond. Niet proberen raak Ye gooien, maar puur voor de schrik. S'nachts tegen de geotrn deur als hij krabt. Zo associeert hij fout gedrag met een naar geluid. Zorg wel dat hij niet ziet dat jij het bent.... Dat is belangrijk voor de band met meneer, of mevrouw de directeur.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zo'n schat van een kat... nou ja, het is best een lieverd hoor.

Wat ik zelf doe, is geluiden maken die mijn kat vervelend vindt. Katten houden zowiezo niet van het korte ssshhhh geluid, klappen in je handen en "hee!" zeggen / roepen. Je kan opstaan, één keer stampen, dat geluid maken en naar je kat lopen en hem aankijken, houden sommige ook niet van... Maar dan wel in combinatie met...

Plantenspuit altijd in je buurt hebben (maar alleen als ie echt, echt, echt niet wil luisteren), en vooral volhouden, zodra je het even niet meer doet, hoppa zit ze (mijn kat is een meisje, sorry) weer op het aanrecht enz, enz, enz... wat dat betreft leren die katten slecht.

Maar áls je het volhoudt, dan wordt het wel beloond, want (mits je kat een beetje onthouden kan) dan tegen die tijd dat ze het snapt dan rent / loopt/ gaat ze al weg als je in haar buurt komt. Tenminste, zo werkt het bij mijn kat wel en bij vreemde katten die ik niet ken trouwens ook...

Als ze bij je in bed komt, til hem dan uit je bed. Inclusief hierboven beschreven handelingen / mogelijkheden / geluiden, al zal stampen wat moeilijker worden. En vooral de deur dichthouden...

Overigens je kan je kat een hoop aanleren, maar afleren heb je veel geduld voor nodig!! En blijf het vooral niet goed vinden en vooral: volhouden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal . alleen als ik blaas tegen mijn kat, kijkt ze heeeel beledigd, en kijkt me het eerste uur niet meer aan :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat werd heel agressief van de plantenspuit.
Ging hierdoor echt krabben, klauwen en bijten.
In de vorige reacties zitten ideeën die bruikbaar kunnen zijn. Maar een paar punten om in de gaten te houden:
- het heeft geen zin een kat te straffen voor iets wat hij eerder op de dag heeft gedaan. De kat zal het gewoon niet begrijpen, dus het opvoedkundig effect is er niet. Ik weet niet waar de grens precies ligt, maar ik denk rond de twee minuten. Lik op stuk dus of laten zitten,
- een kat slaan is altijd de verkeerde aanpak. Daarmee straf je een kat niet, want je verlaat de positieve band die je met je kat hebt. Je bent gewoon een vijand geworden en zult dan merken dat je kat óf bang voor je wordt óf kan vechten. Dat wordt pleisters of EHBO.
- je kunt een kat een hoop leren; hij zal het snappen als je in de buurt bent, maar daarna doet hij het toch.

Ik vind katten geweldige dieren, maar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, misschien niet "katvriendelijk" van me geweest, maar ik gaf mijn kat toch een oplawaai als hij op het aanrecht of op een tafel kwam.
Dit is echt maar een paar keer gebeurt, maar hij komt er niet meer op.
En in de slaapkamer: Koop een lekker zacht mandje voor hem: daar blijft hij vast wel in, het is het proberen waard.
Laat ook je gordijn een stukje open: ze vinden het heerlijk om midden in de nacht naar buiten te kijken.
Zorg ook voor een paar speeltjes waar hij overdag niet mee kan spelen, want juist 's nachts gaan ze vaak spelen.
Als je die dan door de slaapkamer gooit, vermaakt hij zich wel en laat jou ook lekker slapen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Koop ook even een laserlampje en maak hem voor het slapen gaan even extra moe, dan wil hij echt wel gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie tips. alleen dat mandje: als ik wil dat ze ergens gaat liggen, doet ze dat expres niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het mandje en leg het dan een nacht bij je onder je dekbed, daardoor komt jou geur eraan.
Hier zijn katten soms erg gevoelig voor.
Maar ik ben het wel met je eens, als je wilt dat ze ergens gaan liggen doen ze het juist niet :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kattemand te koop...!(geintje) Alleen mijn eerste katten heel lang geleden gingen in een mandje liggen. Daarna, ik probeer het iedere keer weer, maar ze weigeren en dus staan de mandjes in de berging gestapeld.
Wat wel werkt (Z11 gaf het al aan): je eigen geur! Mijn kat gaat het liefst in mijn vest of op mijn badjas liggen en soms in mijn bed overdag. 's Nachts niet meer omdat de kat het hele bed inpikt te beginnen bij mijn kussen. Mijn huis is zo dat ik een gang heb tussen de zitkamer en de slaapkamer, dus nu gaan deze twee deuren dicht en vorige week wist ik niet waar hij was toen ik naar bed ging, dus liet ik de zitkamerdeur open en midden in de nacht: krabbel krabbel, jawel met hoog opgeheven staart stond hij daar en wenste naar binnen te komen ! Hoewel ik beter wist, heb ik de slaapkamerdeur open gelaten en mocht hij de laatste uurtjes blijven. Hij genoot, ik iets minder...
P.S. Ik woon beneden en dat niet alleen, ik heb ook nog
een kattenluikje... Ideaal !!! zowel voor de kat als
voor mij !
N.B. een buitenkat wordt nooit meer een binnenkat !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat lag vroeger netjes op de handdoek die ik op de bank voor hem neer had gelegd. Totdat ik het er een keer over had met een vriendin die op bezoek was. Het verbaasde ons dat hij zo netjes op de handdoek lag. Daarna heeft hij dat nooit meer gedaan...
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb in het begin mijn kat ook wel eens een "oplawaai" gegeven, als hij op het aanrecht kwam, gevolg, de kat ging mij bijten als ik hem wilde aaien, want hij deed dit iedere dag. Na een week ben ik daarmee gestopt, en op een gegeven moment werd de kat weer lief, en ging hij ook het aanrecht niet meer op. Tot 2 weken geleden, nu begint hij daar weer mee. Maar slaan doe ik echt niet meer.
Ik ben bang dat je hem weinig af kunt leren, dus leg je er maar bij neer. Daar waar hij aan je deur krabt zou je iets zachts kunnen plakken zodat je het gekrabbel niet hoort en hij de verf niet beschadigt.

Ik heb ook zo'n kat. Hij mag wel bij me slapen maar als hij weer eens het hele bed inpikt verplaats ik hem naar de hoek bij het voeteneind waar hij zijn fleecedekentje heeft. Over mijn hoofd lopen doet hij alleen 's morgens vroeg als hij wil dat ik opsta, of hij steekt me met een onschuldige snuit van "Wie, ik?" haast een oog uit.
's Nachts jat hij in de huiskamer alles van de tafel wat ik daar uit mijn zakken heb neergelegd, dus 's morgens ben je van alles kwijt; je mobiel, je sleutels, je zakdoek en noem maar op. 's Nachts graaft hij ook de plantjes uit de bloempotten en ligt er overal aarde.
Sinds enkele dagen gaat hij in de keuken bovenop de radio zitten die dan soms begint te spelen. Maar nu heb ik daar een metalen schaal op de kop op gezet. Gisteren sprong hij er weer op en zoals ik gepland had viel die schaal met een donderend geraas en gegalm naar beneden. Hij schrok zich te pletter en ik hoop dat 't nu afgelopen is. Als hij op het aanrecht springt schreeuw ik tegen hem en dan gaat hij er meteen af. Hij wandelt ook voortdurend over het toetsenbord van de pc waardoor er van alles mis gaat en de computer begint de kermen, dus dan schreeuw ik ook en daar heeft hij toch wel veel ontzag voor en is meteen weg.

Maar o, o, o, wat is het toch een heerlijke dondersteen. Ik zou hem niet willen missen.
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Heerlijk als ik dit lees...ik heb kunstplanten gekocht omdat mijn planten ook niet veilig zijn. Het is me ook een stelletje echt waar. Ik heb 2 katten eigenlijk, maar de jongste doet die dingen niet, het is de oudste die steeds alles doet wat niet mag.
zondag
12 jaar geleden
Ik heb deze kat nu ca. 3,5 maand en in één maand heb ik meer gelachen dan in het hele jaar ervoor toen ik even kat-loos was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel herkenbaar!
@heervoldemort: bij ons nemen ze de slechte eigenschappen van de ander over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten kun je echt heel veel leren en afleren hoor.
Probeer maar eens te belonen met iets wat hij heel lekker vind.
Een heel klein stukje rauwe kipfile kan wonderen doen.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
hehe, mijn katten eten geen mensenvoer :-S geen gerookte zalm, geen rosbief, geen biefstuk...wel dubbelfris, waterijs, danoontje (alleen de roze, de rest hoeven ze niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb net zitten schateren van het lachen , want ohoh ik herken het allemaal zó goed !!! heb laatst kippenhartjes op de markt gekocht , nou dat heb ik geweten! ze vlogen mij om de oren heen !(de kippenhartjes) nee ze lusten het niet maar het speelt wel leuk! ben er geloof ik nog 1 kwijt die moet ik snel vinden voordat! gatver
zondag
12 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, geweldig deze beschrijvingen! ze weten heel goed wat ze wel en niet willen, en het is dus aan het personeel om zich naar de kat te schikken. volgens mij is dat kateigen. planten heb ik hier ook niet, veel dingen in de vensterbank ook niet. zelfs de kinderen zijn redelijk afgericht: lege glazen in de spoelbak zetten mét water erin. @aweverink katten hebben idd humor, het zijn soms van die clowns dat je het amper droog kan houden. :)
(honden trouwens ook wel) het kippenonderdeel meldt zich vanzelf wel, ook zonder kat. het gaat stinken, als het op een gegeven moment niet meer opnieuw tot leven komt. succes!!! ;-)
dominant gedrag haal ik uit het verhaalt.negeren lijkt mij het beste.gewoon niet aankijken, net doen of hij er niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik negeer dit al 2 jaar en het helpt niet :-)
Rieneke1
12 jaar geleden
dominantie speelt niet bij katten; het zijn geen kleine hondjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten zijn ook gewoonte dieren, en dat staat dus los van dominantie. (al heb je er exemplaren tussen......maar dit zegt weer niets over de gewoonte of het 'gewone' gedrag van de kat.) ;-)
Voor wat betreft de slaapkamer, leg een ballon op de overloop, daar houden katten echt niet van! Als de kat op de tafel of aanrecht gaat zitten, opstaan en keihard nee zeggen, in ieder geval schrikt hij ervan en als je het vol blijft houden is alleen opstaan al genoeg. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Voldy + Ballon = party!!!!
Hij vind ballonnen leuk...heb ik wel een normale kat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele kat is normaal. Als een kat normaal is, is ie abnormaal ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, dat hoef ik niet te proberen, die van mij gaat gewoon liggen slapen en het boeit haar echt of er nou een ballon meer of minder ligt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan gaat zo'n beest er toch es een keer mee spelen. Net als jij lekker ligt te slapen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik denk dat er geen katten bestaan die onder de noemer 'normaal' vallen. de etters hier hebben ook geen boodschap aan een ballon hoor. het is gewoon leuk om te onderzoeken en al heel snel ontdekten ze dat een ballon alles behalve eng is.
(wat het gewoon entertain materiaal maakt) nu kan men de associatie verleggen door ballonnen te laten knappen vlakbij de kat, maar dit is #GEEN# optie. dit even voor de duidelheid, al twijfel ik er niet aan dat HV dit zal gaan proberen gezien het engelengeduld om dit jaren vol te houden: petje af!! hoop dat je een manier zal vinden om je kat aan het verstand te krijgen dat dit soort dingen niet de bedoeling zijn. overigens denk ik dat het wel aan de kat kan liggen. heb hier een exemplaar dat zich ook nergens wat van aan trekt, en er loopt een exemplaar dat wel reageert op 'NEE' (ook als ik het van een afstand roep) en de bezigheden stopt waar ik zelf niet zo kapot van ben. het klinkt wel als een kat die van uitdagingen houdt, dus wellicht dat je iets kan verzinnen of knutselen waar de kat zich mee bezig kan houden? (ook midden in de nacht zonder dat je er last van hebt wel te verstaan) :)
bied de kat een alternatief naast de deur op aan te krabben (krabpaal of ander stuk hout wat dezelfde textuur heeft als je slaapkamerdeur) deze zou je dan in kunnen smeren met kattenkruid/valeriaankruid (catnip) zodat dat plekje aantrekkelijker word. en eventueel de deur wat minder aantrekkelijk maken door een mispoes spray. (deze natuurlijk niet te dicht bij elkaar doen, omdat de twee geuren elkaar dan overlappen en de kat dan helemaal niet meer weet waar 'ie moet zijn :'] )

later, als dit goed gaat kun je het alternatief van de deur
in de woonkamer zetten, met het kattenkruid, zodat het daar heen gaat en blijft.

in ieder geval heel veel succes toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt wellicht gek maar als je als eens zou beginnen met het vergelijken van jouw gedrag in het algemeen met het gedrag van de kat.
Vaak weerspiegelen onze huisdieren ons eigen gedrag naar anderen toe.

Dus vraag jezelf af hoeveel jij van jezelf herkent in het gedrag van jouw kat.
Stop in ieder geval met je nerveus te maken want daarmee geef je geen duidelijke signalen naar jouw poes.
Leer met jouw poes praten zoals je met een mens praat en ga er niet bij voorbaat van uit dat de poes jou toch niet begrijpt want dat doet die juist wel.
Jou kater imiteert jou gewoon op bepaalde fronten en nu is het aan jou om dat uit te vissen.
Hij wil jou absoluut iets duidelijk maken want anders zou hij het geen 2 jaar volhouden om 's nachts toch op die kamer te komen.

Zeg lief maar kordaat wat je wél wil en vermijd om te denken en te praten in termen van wat je niet wil.
Dat is het allerbelangrijkste om op eender welk vlak snelle resultaten te boeken. Jezelf concentreren op hetgeen je wél wil en dat steeds opnieuw consequent duidelijk maken aan eender wie of wat.

Wellicht heeft jouw kat (net zoals bij mensen kan voorkomen) een blinde vlek voor 'neen' of 'niet' en dan komt elke boodschap anders over alsof ze juist wel moeten doen wat jij net niet wil, begrijp je?

Je kan hierin zelfs zo bedreven geraken dat de kat automatisch aan het voeteneinde gaat liggen als jij daarom vraagt. Zo zijn jullie beiden tevreden.

Dus stoppen met je druk te maken en poeslief doch consequent communiceren in functie ven hetgeen je wél wil.
Het volstaat om in je binnenste te denken dat je het eigenlijk wel leuk zou vinden dat de kat bij jou kon slapen maar als je dan denkt aan slapeloosheid dan wuif je die gedachte weg. Echter...
de gedachtesignalen van jouw diepere wens worden door de kater opgevangen en vermits die geen andere manier heeft dan mauwen, krabben en eigenzinnig doen vraagt die op deze manier jouw volle aandacht.

Kijk ook eens naar uitzendingen van de Dog Whisperer, hetgeen opgaat voor een hond is ook van toepassing voor een kat. Je zal merken dat consequente orders en consequent gedrag hand in hand gaan. Of moet ik hier poot in hand schrijven - haha.

Liefs en geef die lieverd een ongelooflijke warmhartige knuffel van me want het lijkt mij ook dat die extra veel behoefte aan affectie heeft ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dat zou best waar kunnen zijn, ik vind het harstikke leuk als de kat erbij komt slapen. En misschien weet die vieserd dat ook wel :-D Ik heb 2 katten en de "probleem kat" is eigenlijk de liefste van het stel, de ander is het leukst, vanwege de fratsen die ze uithaalt, maar zij is niet zo'n knuffel en word het liefste met rust gelaten, zij wil ook helemaal niet in de slaapkamer komen als wij daar zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
@heervoldemort, als je het zelf ook graag wil, dan loont het mss te kijken of je kat nu hij wat ouder is, ook wat rustiger is geworden.
wie weet komt hij na de eerste opwinding wel heerlijk naast je slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke zo dacht ik er ook over... ik wens in stilte dat die kater toch zijn zin krijgt hoor... volgens mij gaat die beloning alles overtreffen ;-) ;-) Mmmmmm..... poezen/katers.... wat zijn het heerlijke eigenzinnige wezens maar wat zouden we ze missen als ze er helemaal niet meer zouden zijn, toch?
Rieneke1
12 jaar geleden
zeker gerda, ik slaap iedere nacht met vijf katten op bed, en ik vind het reuze gezellig.
maar als ze nog jong zijn, en de traditionele muizensprong oefenen op je tenen, dat is minder.
gelukkig is dat een voorbijgaande fase.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, idd Rienke 'attack jongens! hier een dikke prooi dus laten we NU dat jachtinstinkt en de technieken even wat bijschaven' (zucht....) ;-) ik kak vaak in met de katten, en als er 1 (de andere doet het niet) zo onmogelijk gaat liggen dan schuif ik hem gewoon op. (hij blijft ook gewoon liggen, de poten zet ie er zelf niet onder om even te verkassen die luie donder) vind introspectie way to far gaan als het gaat om gedrag van katten, al geven mensen wel signalen af naar dieren zonder dat ze het weten. (mensen die katten haten knijpen bv hun ogen dicht naar een kat, en hebben gelijk contact en aandacht van het dier omdat ze op dat moment een bepaalde kattentaal spreken) dom zijn ze dus niet, al doen ze graag net alsof ze iets niet begrijpen. :) vind het antwoord dus vanuit een invalshoek die wat (onnidige) voeten in aarde heeft, en denk dat inzicht in kattentaal en gedrag veel meer duidelijkheid zal geven dan de omwegen die hier gegeven worden maar mogelijk wel hetzelfde effect kunnen hebben op langer termijn. misschien is het programme 'cat from hell' wel leuk om meer inzicht te krijgen in het gedrag van katten. (soort cesar milan, maar dan een man die zich op katten richt) heel leerzaam vind ik het zelf, en vooral logisch en simpel als je het vanuit de kat zelf kan bekijken.
(katten empathie als het ware) ;-)
Je hebt een soort 'air horn' die geen geluid maakt, en dus alleen lucht 'spuit' als je kat voorbij loopt. Daar schijnen ze een hekel aan te hebben, zet hem voor de deur van de slaapkamer en die kat is zo weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kat weet dat hij (als ie maar lang genoeg volhoud met zijn geklaag) beloont wordt voor dit gedrag: hij mag de slaapkamer in.

katten hebben een heel best geheugen, en elke keer krijgt de kat een reactie op zijn gedrag (je hebt dus door wat hij wil, de kat zal het nog duidelijker maken: ik ben hier omdat ik erin wil!! hallo!!!!!)

misschien dat je op een andere kamer kan slapen om hem zo van zijn stuk te brengen? denk dat het een kwestie is om dit cirkeltje te doorbreken.

als de kat aan je deur krabt kan je misschien planten bij de deur neerzetten waar katten niet van houden.

andere ruimtes kan je aantrekkelijker maken door planten neer te zetten waar ze juist wel van houden.
(zie link)
http://www.weetjesoverkatten.nl/uitdetuin.htm

blijft de kat krabben aan je deur zou je hier een net overheen kunnen doen. (wat ze ook wel op vijvers doen tegen blad of hengelende katten)
katten vinden dit niet fijn aan hun poezelige pootjes namelijk.

daarbij de stofzuigertruck die al aangeraden is. het is maar heel even aanzetten zodat de kat schrikt. (hij moet denken; WTF is dat?) en dit koppelen aan het krabben van de deur, of het miauwen. (timen dus) ;-)

zo te horen is het een kat die zich duidelijk net snel van zijn stuk laat brengen, en het klinkt eigenlijk wel als een vreselijke sul die alles wel best vind. mijn ervaring is dat zit katten zijn die van uitdaging houden, hun koppie moeten gebruiken en wat omhanden moeten hebben.

wellicht dat je wat speelgoed kan introduceren waarmee een kat echt aan de slag moet gaan. (zoeken naar brokjes, werk doen om brokjes te pakken te krijgen dat soort dingen)

ik weet niet of je kat een favo plekje heeft als jij niet in je slaapkamer bent? mogelijk kan je dit wat aantrekkelijker maken. katten liggen graag hoog, en warm. (de heersers... hihi) wellicht kan je hier wat verbeteringen aanbrengen en het nog extra aantrekkelijk maken met een catnip spray.

denk dat je het op meerdere gebieden aantrekkelijk moet maken voor je kat, maar aan de andere kant ook een optie bieden om de tijd anders te besteden voor (en buiten de momenten om) dat de kat niet het leven zuur maakt.

bij de link vind je meer opties, dus experimenteren maar denk ik.

er zijn ook spuitbussen met gewoon enkel lucht die werken op een sensor. kan ze alleen niet vinden op het net. wellicht dat iemand meer info kan geven. (mocht ik het vinden laat ik het even weten)

succes gewenst!