wat kun je het beste doen tegen een hond die tijdens het eten aan de eettafel komt bedelen voor eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

de hond negeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en blijven negeren
en tegen alle leden van het gezin zeggen dat ze hem moeten blijven negeren.
Wegsturen.
Als een hond komt bedelen heeft hij geen respect voor dat de baas zit te eten.

Je knipt een keer in je vingers en wijst weg van de tafel. Gaat de hond niet weg dan sta je op en wijst weg van de tafel. Loopt de hond nog niet weg dan loop je op de hond af en duwt hem als het ware naar achter, maar je raakt hem niet aan. Je blijft tussen de hond en de tafel, als de hond een stap naar achter doet, zet jij een stap naar voren, tot dat de hond wegloopt. Het doel is dat er een respectabele afstand ontstaat tussen hond en tafel. Wanneer de hond het goed doet, beloon je hem door niet meer naar hem te kijken maar relaxed je eten op te eten. Misschien moet je dit een paar keer herhalen, maar na een poosje weet de hond dat jij respect vraagt van hem als jij zit te eten.
Doe dit heel rustig en kalm, boosheid op de hond betekend dat je geen respect terug krijgt van de hond (en dat wil je nu juist!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo gauw de tafel gedekt wordt, wordt de hond naar zijn plaats verwezen. Hij hoort daar gedurende de maaltijd te liggen en te wachten tot hij het commando 'vrij' krijgt.
Dat commando kan natuurlijk ook bestaan uit het vullen van zijn etensbak en de toestemming om zelf te gaan eten.

Als de hond opstaat breng je hem terug. Desnoods 12 keer als dat nodig is. Je hoeft daarbij niet eens te praten. De eerste keren zal je hem aan zijn halsband daarheen moeten brengen, op den duur kan je volstaan met het wijzen naar zijn plaats.

Hij is waarschijnlijk gaan bedelen omdat hij ooit eens iets aan tafel heeft gekregen, of iemand hem stiekem onder tafel iets heeft aangereikt. Iedereen moet zich vanaf nu aan de regel houden: de hond wordt alleen gevoerd nadat iedereen gegeten heeft en alleen uit zijn eigen bak.

De eerste dagen zal hij protest aantekenen, maar de aanhouder wint. Let wel op: met kwaad worden bereik je bij een hond helemaal niets in zo'n geval. Alleen consequent gedrag levert na verloop van enkele dagen een hond op, die zich bij het onvermijdelijke heeft neergelegd.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
voor dat je gaat eten je hond zijn eten geven dat helpt zeker mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ervoor zorgen dat je hond tijdens het eten niet in de buurt is van de eettafel. Zet hem bijvoorbeeld in de gang of in zijn mand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Moet je hem dan bij ieder "koekje bij de koffie" buiten de deur zetten? Hij moet gewoon leren, dat het eten van de baas niet voor hem is, tenzij het hem in zijn bak wordt aangeboden. Hij moet leren dat hij uit de buurt blijft en respectvol afstand neemt als er iets door de baas en anderen genuttigd wordt.
Als hij tijdens het eten gewend is op zijn plaats te blijven, is dat op andere momenten geen punt meer. Maar dan ook niet de zielige houding: geef de hond ook wat, anders zit hij maar toe te kijken. Wel dóórdenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je vanaf het begin dat je de hond krijgt het aanleren dat de hond op zijn plaats blijft zitten als er gegeten word. Dat is nu niet gedaan, want de hond komt onder het eten gezellig bij te tafel zitten kijken. Of er is onder het eten al eens wat aan de hond gegeven en daarom komt hij bij elke maaltijd erbij zitten.
Leiders over onze honden zijn wij mensen dat mag je nooit ui het oog verliezen hoe minder jij de leiding neemt hoe meer de hond dat zal doen!!!