Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het snel gaan "ruiken"van de caviakooi tegengaan?

Gisteren heel de kooi schoongemaakt. Onderin doe ik kranten, een flinke laag houtvezel en daarboven stro. Er zitten 2 cavia's in de kooi, een zeug en een gecastreerd beertje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Cavia's hebben er zelf ook een hekel aan om in een stinkend hok te zitten. Hoe groot is het hok?

In een te klein hok (En ik zeg dus niet dat dit bij jou het geval is) ga je veel sneller de penetrante urine geur van cavia;s ruiken.

Let wel: Als de kooi voorheen niet stonk maar recent dus wel dan kan er ook een medische reden zijn.

De uitwerpselen stinken niet echt het komt meer door de urine. Haal elke dag de urine weg en vervang dit door schoon zaagsel (houtvezel)

Ook zijn er speciale parfums te koop die de geur maskeren (dus niet tegengaan) Echter wil ik je dit niet aanraden. Er zitten parfumstoffen in die mensen lekker vinden ruiken maar die bij bijvoorbeeld cavia's ademhalingsmoeilijkheden kunnen veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hok is een zogenoemde caviaflat, 2 verdiepingen en de breedte is `1.20 m. De cavia's gaan zeer regelmatig in een ren op het gras van 10 x 10 m. Binnenkort hopen we een permanent buitenverblijf te realiseren voor ze.

Andere antwoorden (4)

Je kan ze in de tuin zetten met een buitenhok dat wel goed geïsoleerd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ze er regelmatig uit,en zorg voor een hele ruime kooi omdat er 2 cavia's in zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elke dag de mest weghalen. meestal doen ze het op een vaste plek. haal ook het natte stro weg. en vervang de kranten voor kattengrit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke dag de natte plekken er uit halen en droog aanvullen doet wonderen.
Eventueel kan je wat fijn kattengrind mengen met de vulling zodat de geur een beetje in de korrels trekt.
Producten die de geur verdrijven zou ik niet aanraden bij cavia's
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding