Wat zijn de specifieke karakter eigenschappen van een rode europese kortharige kater ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

Omdat het ras ontstaan is uit gewonde boerenhuiskatten die onderling veel verschillen in karakter, is het karakter van de Europese korthaar niet in het kort samen te vatten. We vinden katten die zeer aanhankelijk zijn en urenlang op schoot willen zitten, maar ook zijn er die liever heel de dag buiten lopen. Tot op zekere hoogte is karakter erfelijk, dus het is aangeraden om zowel het karakter van de moeder als het karakter van de vader te besturderen voor u zich een kitten aanschaft.
Met soortgenoten kunnen ze het prima vinden en ook honden geven meestal geen problemen, dit is natuurlijk van kat tot kat verschillend.
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik vermoed dat je niet doelt op het ras genaamd europese korthaar, maar op een huis-, tuin- en keukenkat, in de volksmond abusievelijk europese korthaar genoemd?

het karakter kan heel divers zijn, hoewel katers door de bank genomen wat gemoedelijker zijn dan poezen.
verder is de neiging tot vriendelijkheid naar mensen toe iets wat grotendeels van de vader wordt geerfd.
helaas valt daar bij htk katjes weinig over te zeggen, omdat die niet onder gecontroleerde omstandigheden bevrucht worden.

tot slot de kleur.
hoewel er vaak een relatie wordt vermoed tussen het karakter en de vachtkleur, blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken dat die niet aan te tonen is.
Rieneke1
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
Zelfs de DA gebruikt de term eur. korthaar. Mijn kater heeft zeer veel uiterlijke kenmerken van een siamees achtige kat maar omdat het niet zeker is werd het dus een eur. korthaar genoemd. Dat is toch geen ras zo ver ik weet? Waarom niet een term die een vuilnisbakkenras dekt of een mengelmoesje desnoods niet nader bepaald.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik weet dat de term europese korthaar algemeen wordt gebruikt, tot in het dierenpaspoort toe.
correcter is echter de term huis- tuin- en keukenkat.
europese korthaar is wel degelijk een bestaand ras, alleen hoor je er hier niet veel van.
in scandinavie daarentegen is het ras erg populair.