Kunnen honden mensen verstaan?

Ik vroeg mij af of honden mensentaal kunnen verstaan? Je leert ze ook commando's en ze horen je toch dag en nacht praten. Als mensen in een andere taal terecht komen weten ze uiteindelijk ook de taal te spreken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
paulus811
14 jaar geleden
sterkte natazzz!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterkte, ik las je reactie bij een antwoord.. is heel vervelend. Of hij je 'verstaat' of niet, geniet van de laatste momenten!:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel veel sterkte nataz, echt afschuwelijk. het beestje is al zo lang bij je, hij of zij zal zeker aanvoelen dat er iets verdrietigs met jou aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank jullie wel. maandag was het zover. Mijn maatje is er niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat vreselijk!:( heel HEEL erg veel sterkte.. ik kan niet anders zeggen het is een vreselijk verlies! sterkte..
paulus811
14 jaar geleden
Nogmaals heel veel sterkte! Deze grote jongen pinkt een traantje weg en geeft z'n eigen behaarde ventje en meisje nog maar eens een dikke knuffel.

Antwoorden (16)

Honden luisteren slechts naar tonen zoals aa, ee, oe, oo, ie enzovoorts, als men "zit, af, poot" zegt hoort de hond hoogstwaarschijnlijk "ì, à, oo". Wanneer een taal afwijkt van de taal waarin de hond commando's heeft geleerd, kan hierdoor verwarring ontstaan. Dit komt echter niet vaak voor, aangezien de meeste mensen ook lichaamstaal gebruiken. Hierdoor kan een mens vaak moeiteloos communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kunnen ze. Mijn honden reageren op voor hun bekende woorden. Ze reageren zelfs op scheldwoorden. Als ik aan het klussen ben, komen ze regelmatig met de oortjes in de nek en de staart tussen de benen even kijken waarom het baasje het niet naar z'n zin heeft. Als ik dat zie, is de klusergernis ook meteen voorbij.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Haha, dit is zo herkenbaar. Als ik zie dat onze hond met zijn staart tussen de benen onder tafel kruipt, weet ik dat mijn man ergens aan het klussen (klooien) is. Soms gebeurt dit al als hij al ziet dat mijn man de gereedschapskist pakt.
Honden kennen de commando's die zij leren, naar aanleiding daarvan doen de honden iets. Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan normaal iedere hond, maar andersom bijna geen enkel mens...

De honden verstaan de mensentaal niet, maar elke hond kan afstemmen waar de beste menselijke helderziende een puntje aan kan zuigen...

Alle commando´s die ze kennen zijn niet auditief als taal herkend, maar is een geconditioneerde reflex... Just like that...

Een hond is een meester om aan voedsel te komen, daar zit zijn enige intelligentie en daarvoor is hij bereid de mens te laten geloven dat hij hen verstaat, is dat niet intelligent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel erg waar. De mijne doet echt alles voor voer, incl. net doen alsof hij heel erg dol op mij is ;)
Zie een andere vraag hierover

http://www.goeievraag.nl/vraag/katten-mensen-verstaan.3670
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Test het eens uit. Zeg op harde toon:" Je bent lief" en je zult zien dat hij zich bestraft voelt.
Zeg nu eens met zachte stem :" Je bent een stoute rot- hond" en hij begint blij te kwispelen.
Het is de klank en lichaamstaal waaop ze reageren en ze verstaan het niet woordelijk omdat ze geen mensentaal kennen. Als ik tegen mijn hond zeg :"aa, ie,ee?" en hij is gewend aan "gaat ie mee?" dan rent hij al naar zijn riem.
Probeer maar eens uit.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vraag kwam in mij op omdat het niet erg goed gaat met onze hond. En dan heb je het over inslapen enzo en dan heb ik echt het idee dat ze me verstaat en weet waar je et over hebt. Ze reageerd toch anders dan anders en ik heb wat gehuild als er weer iets met haar aan de hand was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze voelt je humeur en je verdriet aan en daarom doet ze anders. Maar ze zal bij het woord "inslapen" geen link leggen dat ze dood gaat.
amc
14 jaar geleden
natazzz@;Het is zoals sasha zegt, honden zijn gevoelig voor jouw stemmingen. Als je echt ziek bent, blijft hij ook meer bij je liggen. Als jij bij inslapen erg verdrietig bent (en ik voel zo met je mee, want ik ken het) en de tranen lopen, dan voelt hij dat je verdrietig bent, maar geloof me, hij weet echt niet waarom. Oh, ik weet zo goed wat je meemaakt en ik hoop oprecht dat het inmiddels iets beter gaat met je hond. heel vveel sterkte!
Als ik mijn hond heel lief vertel, dat hij een enorm, lelijk, lastig, beest is, kwispelt hij vrolijk met zijn staart.
En als ik ga staan en naar zijn mand wijs en boos zeg je bent werkelijk de liefste hond op aarde, dan gaat hij naar zijn mand.

Hier wordt dus gereageerd op de toon van mijn stem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Bij deze twee voorbeelden kijkt de hond naar de gezichtsuitdrukking en naar de wijzende hand. Dat je daar ook nog woorden bij gebruikt, is van ondergeschikt belang.
Een hond heeft een woordenschat leren kennen doordat hij die woorden vaak gehoord heeft gecombineert met het daarbij behorende object.Onze hond is anderhalf jaar en hij kent het woord''botje,''hij loopt dan direct naar de kast waar ze inliggen,koekje,auto,(hij mag dan mee)en loopt naar de deur waar de auto op het uitrit staat.Hij kent het woord ''eten'',hij loopt dan gelijk naar zijn voerbak,water,''uit''loopt naar de plek waar zijn riempje hangt en zo nog veel meer.Dus mijn antwoord is Ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb indertijd de cursus gevolgd bij "De hondenfluisteraar" op Ameland.

Omdat het niet nodig is bij honden woorden te gebruiken, mochten we 4 dagen lang geen woord tegen de hond zeggen. Alles, maar dan ook alles, werd met lichaamstaal doorgegeven.
Om de aandacht van de hond te krijgen roep je niet zijn naam, maar klakt met je tong of klapt in de handen. Dat is een sein dat je met jezelf overeenkomt.
Daarna, als je de aandacht hebt, doe je alles met gebaren en lichaamshouding.
Het is een feest om te zien hoe honden hierop reageren. Bovendien heb je dan een hond, die de leider altijd in de gaten houdt. Doet hij dit niet, dan mist hij de noodzakelijke informatie die hoort bij het 'overleven' van de roedel.

Probeer het eens een week. Je zult zien dat het werkt en dat je oneindig vindingrijk wordt in het gebarenspel.
Geen woord te veel.....
Ivana
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Ze verstaan mensentaal.
Misschien brak ik alleen een lans voor het communiceren in hondentaal.
Dat is voor de hond in ieder geval duidelijker.
Als jij het woord 'auto' en 'mee' gebruikt en het is niet voor de hond bedoeld, schept dat verwarring. Als je altijd in hondentaal met hem praat zal hij op die woorden niet reageren.
Maar misschien ben ik wel een doordrammer als het om opvoeding van honden gaat.
Er zijn katten en honden die het woord 'eten' prima onderscheiden van 'even' en eten ook verstaan als je het buiten de context gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het haast geloven ja, als ik het over mijn Jack Russel moet hebben die kan zoveel woorden verstaan, we hebben eens een geintje met m gemaakt en alleen maar achtereen alle woorden opgenoemd die hij kent, balletje, stok, eten, mooi, braaf, kaas, mee, riempje, auto enz enz en dan alsof we een heel verhaal aan het vertellen zijn, als je hem zag, dat koppie heen en weer de oortjes gespitst en hoe langer we door gingen hoe enthousiaster hij werd echt keileuk ook heeft hij talloze speeltjes, een olifant, een tekkel, ballen rode, groen en een oranje, een tod (touw met knopen) een krokodil en het slimme diertje weet ze stuk voor stuk te pakken als ik erna vraag... super leuk om te zien... dus verstaan ja ook al zijn het alleen de klanken.. maar dat heeft zeker niet iedere hond, ons hondje heeft het heel erg en is dus ook erg leergierig en je kunt hem een kunstje in 10 min leren, zo heeft mijn zus een hond daar hebben ze wel 4 mndover gedaan om hem een pootje te leren geven en luisteren doet ie ook al slecht maar zn gehoor is prima! Misschien per ras ook verschillend...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De woorden die je gebruikt voor de commando's die je je hond leert zal je hond gaan begrijpen. Als jij het woord 'zit' gebruikt om je hond te laten zitten dan zal hij deze connectie leggen. Stel je gebruikt het woord 'peer' om je hond te laten zitten dan gaat je hond zitten elke keer als je 'peer' zegt.

Wat ook heel belangrijk is is hoe je iets zegt. Je hond kan uit je stem halen of je vrolijk, verdrietig of anderszins bent. Probeer maar eens met een vrolijke stem je hond kompleet uit te schelden. Dit zal hij/zij niet snappen. Hij/zij denkt dan dat hij positieve aandacht krijgt.

Het is daarom ook belangrijk dat als je een commando geeft dat je dit op een consequente manier doet. Je stem toon is hierin heel belangrijk. Waar je naar streeft is de situatie waarbij je hond na een keer het commando geroepen te hebben hetgeen doet wat je hem/haar gevraagd hebt. Lukt dit niet dan zou ik adviseren deze commando extra te trainen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden kunnen geen mensentaal verstaan. maar herkennen klanken en de toon waarop dit uitgesproken wordt.
Daarom moet een commando ook altijd uit één woord bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaan inderdaad op klank af. Onze hond kreeg altijd pens. Wij zeiden... "hier is je pondje pens".
Toen we het eens hadden over een collega die werd gepensionneerd sprong de hond enthousiast op.

Hetzelfde als ik zei "daar komt de baas aan.." wanneer het tijd was dat hij zou thuiskomen. Liep de hond naar de deur. Als ik het zei als mijn man thuis op de bank zat liep de hond evengoed naar de deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. want mijn zus zei tegen mijn hond (nadat mijn moeder boos op hem is geweest) dat hij niet bang hoefde te zijn. En toen ze weer weg ging, kwam hij er achteraan!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja honden kunnen mensentaal verstaan. Heeft niets te maken met commando's. Als ik vraag of onze hond wil douchen, waar ze een bloedhekel aan heeft, rent ze hard weg. Maar als ik vraag of ze wil dansen, wat ze heel leuk vindt, gaat ze enthousiast door het huis hollen totdat ik de muziek aanzet en we samen gaan dansen. Zeg ik nadat ze het vertikt om haar bak leeg te eten dat ze terug naar de hal moet om verder te eten, kijkt ze me zielig aan en gaat met tegenzin naar haar voederbak. En in bovenstaande voorbeelden geef ik geen commando en/of spreek ik op een bepaalde toon, maar gewoon normaal, dus die van ons verstaat wel degelijk mensentaal. Alleen is haar woordenschat niet zo groot!!