hoe krijg je een kanarie tam? Het is geen parkiet

Sinterklaas heeft mij een kanarie gegeven. en het lijkt me heel leuk deze tam te krijgen dat ie op je schouder zit enzo....kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (9)

Als jou kanarie geen parkiet is..(weet je dat trouwens zeker?) dan lukt dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je hem op laten zetten, tammer kan het niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oei, kanaries zijn erg moelijk tam te maken. Maar je kan het proberen.
Praat veel met je vogeltje, maak rustige bewegingen, probeer hem zachtjes te aaien. Heb geduld, véél geduld en weet dat het mogelijk is dat het helemaal niet gaat lukken maar geniet dan gewoon leuk van je vogeltje zonder dat ie op je schouder zit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi jasonmax, een kanarie kun je echt niet tam krijgen hoor. Misschien dat ergens in een hèèl bijzonder geval iemand dit wel gelukt is, maar over het algemeen worden deze vogeltjes alleen maar aangeschaft voor hun zang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mogelijk..
Hoe? Met héél echt héél veel geduld. máánden gaan daar overheen zo niet jaren.
En accepteer dat het beestje geen hond is natuurlijk ;)
Het zal niet (bijna nooit) doen wat jij wil. Maar het zijn prachtige vogels en zingen kunnen ze zeker!

Wat filmpjes van het bewijs:
bron 1: Kanarie op hand.

BRON 2: hulp'video om je kanarie tam te maken.
Is wel engels, dus als je engels niet sterk is; zeg het even. Ik vertaal het zo voor je! ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
ps. zoals ook in de video staat: ben je onder de 12 dan wordt het afgeraden omdat je dan nog snel ongeduldig raakt of de vogel per ongeluk pijn kan doen. In dat geval willen je ouders misschien wel helpen?

Als je ouder bent dan 12: Dan heb ik niks gezegd ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kanarie paaien met lekkere hapjes. Ze houden van stukjes fruit (zoals appel) en groente (bijvoorbeeld komkommer of wortel). Het moeten wel hele kleine stukjes zijn. Geef ze bij het voeren gelijk een aaitje. Dan gaan ze het lekkers associëren met het aaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet te veel geven, anders krijgt ie diarree.
14 jaar geleden
Het is bij kanaries heel moeilijk om ze tam te maken. Bij kromsnavels (parkieten e.d.) gaat dat makkelijker.
Maar je hebt nou eenmaal dat beestje en ik neem aan dat je hem niet meer weg wil doen.
Dus zorg ervoor dat hij elke dag om dezelfde tijd z'n eten krijgt en z'n drinken verschoond word en praat/fluit tegen hem. Zodra hij niet meer van je schrikt en misschien wel dichterbij komt zitten, kan je met bijvoorbeeld het handvat van een pollepel (dat lijkt voor de vogel op het stokje waar hij op zit) in de kooi gaan en proberen om hem daarop te laten zitten.
Zo heb ik mijn parkiet tam gekregen.

Stukje bij beetje kan hij wel tam worden alleen dat gaat heel erg langzaam en je hebt er veel geduld voor nodig.

Ik wens je heel veel succes ermee.
Zoek anders even bij google op kanaries, daar vind je een heleboel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het al een wat oudere vogel is zal dit moeilijk worden. Vogels kunnen het beste tam gemaakt worden op zeer jonge leeftijd. Net op het moment dat ze zelfstandig kunnen eten en nog beter is het om ze de laatste 2 weken zelf te voeren...

In ieder geval zul je heel veel geduld moeten hebben en dagelijks heel veel tijd moeten investeren. Voor het tam maken is nou eenmaal veel tijd nodig. Probeer hem met wat lekkers te 'paaien'. eerst door de spijlen van de kooi en later probeer je heel voorzichtig hetzelfde maar dan met de hand in de kooi. Dit blijf je net zo lang doen tot de vogel op je hand gaat zitten en niet (meer) bang is. Vervolgens haal je je hand uit kooi als de vogel er op zit enz. enz....

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de kanarie 3 keer per dag uit de kooi nemen en terug er in laten gaan laat ook de kooi soms open staan en vergeet je vensters en deuren niet te sluiten ;)
en ten tweede neem de kanarie in de kooi op je hand staan en laat het zelf weg gaan doe dit paar keer per dag na een tijdje word hij tam :)
ps:kanaries zijn moeilijke vogels en geef ze af en toe ook een appelstukje ,brocolie, etc.