Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk huisdier graaft tunnels?

Vroeger op de basisschool had een jongentje uit mijn klas een aquarium vol zand met daarin 2 beestjes (volgens mij muizen of kleine soort ratjes) van ik denk maximaal 5 cm lang (excl staart) en die groeven een prachtig gangenstelsel in het zand.
Ik vraag me af wat voor beestjes dit zijn geweest, na half uur googlen ben ik nog niks wijze geworden helaas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Vermoedelijk bedoel je een gerbil.

Toegevoegd na 11 uur:
Gerbils houden ervan om holletjes en gangen te graven. Daarom worden ze vaak in een aquarium gehouden. Want als je ze in een traliekooi doet, dan ligt er heel vaak bodembedekking naast het hok. Als je in een aquarium een laag zand en aarde doet, dan kunnen ze een heel gangenstelsel aanleggen in hun hok.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kwam ik op google ook al tegen maar vond niks over tunnels graven, dit diertje groef echt in een laag zand van 30 cm een heel tunnelwerk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit diertje is toch ook een heel stuk groter? ging het om jonge exemplaren of volwassen dieren?
Vermoedelijk zal het een muis geweest zijn.
Muizen graven namelijk ook tunnels. Ga maar eens naar het bos en zo hoeveel muizenhollen je tegenkomt.

Die hollen bestaan uit een heel gangenstelsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk woestijnratjes, oftewel gerbils. Die werden populair toen ik op de basisschool zat, als alternatief op de goudhamster en russische dwerghamster. De woestijnratjes zijn echte gravers, en kunnen in een aquariumbak met zand-turf mengsel enorme gangenstelsels graven. Wij hadden vroeger thuis ook zo'n bak, en elke week werden weer nieuwe gangen en holen gemaakt. Door het glas kon je dit mooi zien. Gerbils kunnen dit ook maar zijn een stukje groter en minder algemeen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel Degoes kunnen dit ook maar zijn een stukje groter en minder algemeen.
Gerbils zijn woestijnratjes en worden veel als huisdier gehouden door basisschool kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zijn gerbils (oftewel woestijnratten), ik heb ze zelf. Ze kunnen superleuke gangen maken mits je de juiste bodembedekking heb. Die heb ik zelf helaas niet, bij mij zakt het steeds in. :(. Je ziet ze bij dierenwinkels veelvuldig. Kun je kijken of hun het zijn. Excl. staart zijn ze net zo groot als een goudhamster. Alleen een stuk slanker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Russische dwerghamster kan het ook zijn geweest. Ik had bij mijn hamster een bak met zand staan waar hij hele mooie tunnels in groef.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze moeten er natuurlijk wel de kans voor krijgen, want bij veel hamsters is er geen gelegenheid om tunnels te graven omdat ze simpelweg geen zand "krijgen". Veel mensen weten het niet, maar hamsters "wassen" zich met zand. Hij had er iig de grootste pret mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had ooit woelmuizen in de tuin. Niet echt huisdieren overigens...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha!
tja, ze hebben de naam niet voor niets natuurlijk.
al moet ik zeggen dat de (rosse) woelmuis lang niet altijd schuw is! (ik vind ze zooo schattig!) ;-)
gerbils (woestijnratjes) graven ook, maar zijn een stuk groter

mogelijk zijn het dwergmuizen geweest (afrikaans of europese?)

de afrikaanse graaft holen, van de europese weet ik het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding