Waarom wordt er over katten en honden nog steeds gezegd (bij veel antwoorden) dat het van nature roofdieren zijn?

Het zijn inmiddels al zo lang huisdieren dat ik van mening ben dat het instinct van een roofdier daardoor in grote mate verdwenen is. Ik weet natuurlijk ook wel dat veel buiten katten nog steeds op vogels,muizen enz. jagen!
Ik bedoel daarom met name onze (binnen)huisdieren!

Als we het over bepaald gedrag van mensen hebben vergelijken wij onszelf ook niet meer met bv de oermens?!

Ik vind het allemaal nogal verwarrend,vandaar mijn vraag!

Toegevoegd na 18 uur:
Ik denk dat ik mijn vraag niet goed heb gesteld/omschreven.
Het gaat er mij om dat er over huisdieren,dus geen zwerfkatten en honden,nog steeds gesproken wordt over hun natuurlijke instinct maar bij de mens niet.
Ik hoop dat iemand mijn vraag begrijpt en het beter voor mij wil of kan omschrijven?
Door vervelende omstandigheden weet ik niet de juiste woorden te vinden! Misschien moet deze vraag ook bij een andere categorie?
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Voor honden geldt hetzelfde als voor katten (zie de andere antwoorden). Als je wel een naar de dog whisperer kijkt dan zie dat zijn aanpak vrijwel alleen maar gericht is op het gedrag van honden binnen een meute, ofwel dat de hond zich hierarchisch netjes onder het baasje plaatst.

Ook vallen veel honden snel terug in oud gedrag. Zet maar eens een herder in in schapenwei.

In tegenstelling tot katten zijn honden al veel verder doorgefokt. Dat betekent dat veel rassen heel snel zullen verdwijnen omdat ze fysiek niet in staat zijn de overleven zonder de mens hoewel ze dat qua instinct wel zouden kunnen. Dat geeft een verwarrend beeld.

Toegevoegd na 19 uur:
Misschien bedoel je dat er verschil is tussen zwerfhonden en zwerfkatten en de honden en katten die door iemand als huisdier worden gehouden (en worden verzorgd). Op het niveau van instinct is er geen verschil tussen zwervers en huisdieren. Huisdieren hebben weinig problemen om over te schakelen naar zwerven als dat nodig is. Dit gaat bij katten wel wat makkelijker als bij honden, met name omdat honden verder doorgefokt zijn en daarom fysiek meer drempels kunnen hebben (afhankelijk van het ras) en omdat honden meer sociaal zijn en het in een moderne maatschappij als hier in Nederland niet snel geaccepteerd zal worden dat er een meute van 20 honden de straten onveilig maakt.

Overigens zijn mensen net zo instinctief als alle ANDERE DIEREN. Cultuur of beschaving zijn maar een dun laagje vernis. Zodra het om overleven gaat en de omstandigheden daar aanleiding toe geven vallen wij ook terug op onze oude instincten. Angst is daar een voorbeeld van. Als we ergens bang voor zijn gaan we zowel mentaal als fysiek over in de vlucht stand en dat zijn mechanismen die al sinds mensenheugenis bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit, vooral je aanvulling, is inderdaad wat ik bedoel en kon daar voor mijzelf geen antwoord op vinden,super dat je het begrepen hebt en daarom, in ieder geval voor mij, zo'n duidelijke uitleg hebt gegeven! Hartelijk bedankt, groet vlindertje

Andere antwoorden (3)

Omdat de domesticatie nog heel erg jong is. Als je naar katten kijkt, dan zijn dat pas ongeveer 7000 jaar huisdieren. Dit is op de evolutionaire schaal heel kort. Te kort om een dier funndamenteel te laten veranderen. Daarom zie je ook dat katten die veel buiten komen binnen de kortste tijd in staat zijn allerlei wilde dieren te vangen, het besluipen en jagen komt vanzelf. Ze zijn dus niet anders dan de in het wild levende soortgenoten. Katten die je niet van jongs af aan aan mensen laat wennen, worden ook niet echt tam; Wederom een reden om aan te nemen dat de dieren nog behoorlijk oorspronkelijk gedrag bezitten, zodra je de menselijke invloed loslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat betreft de kat; die is in al de jaren dat hij samenleeft met de mens niet wezenlijk veranderd.
het is en blijft een roofdier, in hart en nieren.
er is geen sprake van dat dat instinct verflauwd is.

mensen vergelijken zichzelf trouwens regelmatig met oermensen, en niet geheel onterecht.
veel van onze gedragingen zijn ontstaan als reactie op het leven in de oertijd.

van blafbeesten heb ik geen verstand ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
blafbeesten worden ook wel honden genoemd jelle :)
daar heeft ivana vast nog wel wat over te melden.
In de zuidelijke landen zijn, zoals bekend, veel straathonden. Deze honden vormen roedels, en kunnen dan extreem gevaarlijk zijn, vooral de honden, die ooit wel bij mensen hebben gewoond, want die hebben geen of minder ontzag voor mensen.Ik heb bijv. wel eens gelezen, dat op Sicilie en sommige afgelegen delen van Griekenland deze roedels letterlijk levensgevaarlijk zijn voor mensen, die alleen aan de wandel zijn...

Van wolven is bekend, dat ze vluchten, als ze een mens tegenkomen, en zeker níét zullen aanvallen of doodbijten. Bij verwilderde honden kan dit wel degelijk gebeuren!

Een pup, die gesocialiseerd is tussen de mensen (dus vanaf zo'n 8 weken tot 3 maanden bij mensen heeft geleefd) ziet mensen als soortgenoten en behorend bij zijn wereld. Hij zal er dus niet bang voor zijn. En durft ze dus ook aan te vallen.
Dit is tegenstelling met helemaal wilde honden, die mensen totaal niet kennen, en die mensen dus ook niet in hun belevingswereld hebben. Deze honden zullen eerder vluchten dan aanvallen.

Dus door ons verraden honden, door ons in de steek gelaten, verwilderen, maar zijn gevaarlijker dan den oerhond of de wolf!!

Toegevoegd na 7 uur:
Na je toevoeging :

Het instinct om te overleven is sterk vertegenwoordigd in de mens. Als je in een levensgevaarlijke situatie komt, telt maar één ding : je eigen hachie redden.
Denk maar aan scheepsrampen als de Titanic en de Costa Concordia : niets vrouwen en kinderen eerst : zorgen, dat je in een reddingsboot komt! Af en toe zie je in 'Seconds from Disaster' of Áircrash Investigation', hoe mensen letterlijk over andere mensen heenlopen, ze opzij duwen, om maar in een betere overlevingssituatie te komen.

Als je een mens langdurig frustreert, wordt hij nog steeds 'vals' (net als een dier dat wordt) : denk maar aan de mensen, die hulpverleners hun werk beletten en hen aanvallen en aftuigen. Iedere vorm van geweld (zinloos of niet), en verbale agressie tegen iemand die anders is als de 'kudde' is hier ook het gevolg van.
Eigenbelang en gewetenloze inhaligheid maken dan ook nog mogelijk, dat er wapens verschaft worden aan zulke mensen, en dan krijg je Syrië.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je opmerking over de Titanic is verkeerd. Deze scheepsramp heeft juist het beeld in het leven geroepen dat het "vrouwen en kinderen eerst" is bij scheepsrampen , terwijl de werkelijkheid is "mannen eerste en daarna ieder voor zich". Daar is recentelijk onderzoek over gepubliceerd (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3294015/2012/07/31/Vrouwen-en-kinderen-eerst-Man-denkt-vooral-aan-zichzelf.dhtml).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb me blijkbaar niet zo duidelijk uitgedrukt : ik bedoelde te zeggen, dat ook dáár er al niets van terecht kwam....