mijn kat/ kitten van 5 maanden eet véél. Toen ik hem kreeg (8wk) moest er altijd eten voor hem klaarstaan. Moet dit nu nog steeds?

Het is een kater en word al behoorlijk groot en sterk, maar heb het idee dat hij wat dikker begint te worden. Ik vraag me af of ik hem nu nog steeds continu eten moet geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

jouw kater heeft nu de leeftijd om hem te laten castreren.
na de castratie is het goed in de gaten te houden of hij niet dikker wordt, maar houd in je achterhoofd dat katten zo'n 18 keer per dag iets eten.
ik zou dus onbeperkt blijven voeren, en mocht hij dikker dreigen te worden aan voedselverrijking gaan doen; hem dus laten werken voor zijn eten, dmv verstoppen en voerpuzzels.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt, dan blijf ik hem zo voeren! ik wist niet eens dat ze 18 keer per dag aten, dan is het ook niet zo raar dat hij zoveel eet;)

Andere antwoorden (2)

Ik doe s'morgens harde brokjes in het etensbakje van mijn kat en daar eet hij de hele dag door een klein beetje uit.
Volgens mij is dat ook het beste hoor,de meeste katten eten zo dat ze elke keer een klein beetje eten.
Ik geef hem er dan ook nog regelmatig een stukje kortgekookte vis of vleesbrokjes bij.
Mijn kat is niet te mager of te dik dus het zal wel goed zijn zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten over-eten zich zelden.
Dus ja, altijd eten laten staan.
Wordt je kat echt te dik, dan kan je later dieet-voer proberen, maar je kat is nog maar 5 maanden, dan kan je nog niet echt zien of hij te dik wordt.

PS castreren is pas als ze volwassen zijn, rond 9 maanden.
Vraag daarvoor maar advies aan je dierenarts.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie op een sie van een dierenkliniek dat het rond 6-7 maanden is, het castreren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dierenartsen die pas rond 9 mnd willen castreren, hebben de afgelopen 30 jaar geen bijscholing genoten. ivm het gigantische kattenoverschot wordt er steeds meer geijverd voor vroegcastratie.
verder wil je de eerste sproei voor zijn.
5 mnd is dus beslist niet aan de vroege kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoeging gemist? ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor, ik zit welliswaar aan mijn eerste bak koffie, maar je toevoeging heb ik gelezen.
6 a 7 mnd is flink aan de late kant, zoals ik in mijn reactie aangaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik mag mijn katje pas met 6/7 maanden laten castreren van het asiel (dat doen zij, en mag beslist ook niet later). Dus nog een maandje.
Rieneke1
11 jaar geleden
jammer sintaa, juist het asiel wat jaarlijks overspoeld wordt met kittens, zou beter moeten weten.
er is nog veel (voorlichtings)werk te doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wéét zo'n asiel wat jaarlijks overspoeld wordt met kittens het ook wel.
Net zoals een dierenkliniek. Sintaa, ga maar gewoon af het professionele advies wat je krijgt.
Hier zijn verder alleen mensen die het goed bedoelen om je te adviseren en raad te geven. Wil niet zeggen, dat dat allemaal experts zijn. En wil ook niet zeggen, dat alle adviezen handig zijn!
Rieneke1
11 jaar geleden
sommige dierenklinieken zijn wat beter bij de les dan andere katjed.
hier speciaal voor jou een professioneel advies van een dierenkliniek ;) http://www.dierenkliniekommen.nl/web/index.php?page=vroegsterilisatie-bij-de-kat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie advies! Ik heb er juist veel aan hoor:)