kan een 2 jarige kat met een kleine kitten ( Poes ) ?

Ik heb nu 2 jarige kater.
Ik wil graag een kitten erbij en die is 9 weken.
het is wel een poes.
kan dit wel samen? zullen ze wel vriendjes worden door middel van het leeftijdsverschil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moet ik ook een apparte kattenbak en apparte voerbakjes aanschaffen?
Rieneke1
11 jaar geleden
esmee, voor twee katten dien je van alles drie te hebben; bakken, krabplekken, verstopplekjes, uitkijkplekjes, drinkbakjes enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo het poesje is nu in huis. ze blazen steeds tegen elkaar is dat altijd zo neem ik aan?

Antwoorden (3)

een kat van 2 zou nog speels genoeg moeten zijn om plezier te hebben in een kitten.
wees wel verstandig, en haal het kitten met een week of 16 in huis, zo voorkom je veel problemen in de toekomst.
die tijd bij de moeder, en liefst ook nestgenootjes, heeft jouw toekomstige poes nodig om op te groeien tot een evenwichtig katje.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Kan wel raden van wie in elk geval 1 min is ;)
De meeste katten kunnen wel met elkaar, na een gewenningsperiode.

Ik zou wel de kater eerst laten castreren.
Want die is volwassen, met zijn 2 jaar. En zal de poes dus.. Je weet wel. Oók als ze nog erg jong is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het leeftijdsverschil is niet belangrijk. Katten van alle leeftijden kunnen vriendjes worden. Of op zijn minste "mekaar tolereren".

Maar als het mannetje gaat dekken zal het jonkie zich echt niet op zijn plek voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
leeftijsdverschil is wel degelujk belangrijk; katten moeten in dezelfde leeftijdsfase zitten.
een kitten bij een senior zetten; daar doe je geen van beide katten een plezier mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 9 katten in alle leeftijdsfasen.
Ik ben het echt niet met je eens, dat leeftijd heel belangrijk is, om katten bij elkaar te zetten. Ik heb een gezellige katten-bende. En over deze vraag: het gaat om een kitten en een 2-jarige. Niet een kitten met een senior. Dan is leeftijd toch écht geen probleem!
Rieneke1
11 jaar geleden
jij zegt toch duidelijk in je antwoord dat katten van alle leeftijden vriendjes kunnen worden, en dat is helaas niet zo. tot voor kort had ik 5 katten, in leeftijd varierend van 4 tot 20 jaar.
dat ging ook prima, maar beslist niet omdat ze allemaal onderling bevriend waren; er vormden zich groepjes.
als je maar 2 katten hebt dan ligt dat anders; dan is het wel fijn als die het goed kunnen vinden met elkaar.
Of 2 katjes 'vriendjes' worden is nooit te vertellen. Welk leeftijdsverschil o.d. dan ook. Je kan het alleen proberen en een oplossing achter de hand houden voor wanneer het niet lukt!

Als je wil dat het jonge katje goed aan je kater kan wennen dan doe je er goed aan ze aan elkaar voor te stellen gedurende 1 van de socialisatieperiodes. Dan leren jonge kittens namelijk het meest bij, dus ook omgaan met 'vreemde' katten. Het lijkt me m.a.w. het best niet te lang te wachten tot je de kitten in huis haalt. Een kitten mag bij de moeder weg vanaf een leeftijd van 7 weken. Vroeger weghalen mag niet en heeft een nadelige invloed op het welzijn van de jonge kat. Op 7 weken wegnemen kan echter geen kwaad en het lijkt mij het meest aangewezen om op die leeftijd te verhuizen, zeker in dit geval, maar ook onder normale omstandigheden, dan kan je het katje namelijk nog zelf het meest bijleren. Wacht zeker niet langer of te lang! Na 14 weken kan een kitten namelijk nauwelijks nog iets bijleren.

Laat wel de nieuwe kat rustig op verkenning kunnen gaan. Zet je kater dus even apart.

Als je over een bench of reismand beschikt: zet het jonge katje er dan na zijn verkenningsronde in en haal dan pas je kater tevoorschijn. Zo voelt de kitten zich veilig in de bench en de kater kan vanop een veilige afstand de nieuwkomer leren kennen en wordt zo ook niet meteen 'overdonderd'. Geef je kater bij de kennismaking zelf het meeste aandacht. Dit zorgt bij hem voor afleiding en geeft de kitten de kans om zelf ook kennis te komen maken.

Laat beide dieren ook nooit alleen vooraleer ze volledig aan elkaar gewend zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zie dat de link niet goed werkt; kijk onder: socialisatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stukje daar over dat kittens pas vanaf 13-17 weken weg mogen bij de moeder klopt niet! Vaak wordt dat door kattenverenigingen wel aangeraden of voorgeschreven die 13 weken. Maar echte kattenspecialisten zullen een kat veel vroeger bij de moeder laten weggaan. Dat kittens die zogenaamd 'te vroeg' bij de moeder zijn weggehaald agressief zouden kunnen worden is dan ook onzin. Zo zijn er nog een aantal zaken op die website waar ik m'n bedenkingen bij heb en zie ik dat er veel (kleine) zaken afwijken met wat ik kan vinden op websites die veel meer te betrouwen zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
deze website geeft gedegen advies, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
als kattengedragsdeskundige sta ik volkomen achter de adviezen die hier gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, Maar ik ken betrouwbaardere websites en vind dat het advies op de website ook niet volledig overeenkomt met de praktijkervaring van velen. Maar zoals ik al zei ging het jammer genoeg om een aantal kleine zaken. De overige 90% van wat er op die website te vinden is, is tip top in orde! Maar als er betrouwbaardere websites zijn die 100% in orde zijn.... Dan weet ik het wel! Als kattengedragsdeskundige zou je dit dan toch moeten weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan zit je er echt naast Daki. Een kitten die met 7 weken bij de moeder weg gerukt wordt mist een groot deel van de sociale opvoeding. Daarnaast kan een kat van 7 jaar net zo veel leren als een kat van 7 weken, al duurt het iets langer. Ik kan niet anders zeggen dan dat het gedeelte "Echte kattenspecialisten zullen een kat veel vroeger bij de moeder weghalen" complete onzin is. Sterker nog, dit zeggen is bijzonder dom en getuigt van geen tot nog minder verstand van katten. Ik heb redelijk wat kennis van allerlei dieren maar als het om katten gaat dan moet je bij Rieneke zijn. Ikzelf kan jou 100% garanderen dat Rieneke gelijk heeft. Niet alleen is zij kattengedragskundige in de praktijk, ook via het web heeft zij menig kattenhouder geholpen. Als Rieneke iets zegt dan hoef je het niet na te checken. Wellicht vind je mijn reactie bot, agressief of verklaar je het als complete onzin maar de enige die hier onzin verkondigt ben jij. En al is dit compleet uit de lucht gegrepen: Het lijkt haast wel of jij er persoonlijk belang bij hebt dat kittens te vroeg bij de moeder weg gaan. tot slot: Ik zou graag een paar van "jou" betrouwbare websites zien. Betrouwbaarder dan die van Rieneke, waar dierengedragsdeskundigen, dierenartsen en wetenschappers aan meegewerkt hebben, zul je ze niet vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk zo redeneerde ik vroeger ook. Ik vind het allemaal mooie theorie en paste het vroeger ook toe. Maar theorie komt nog niet overeen met de praktijk. Sinds mijn jongste kitten wilde ik het allemaal goed doen en ben ik meer op zoek gegaan naar mensen met praktijkervaring en hoe deze toe te passen is zonder 'officiële informatie' in de wind te slaan (want dat is het feit dat een kitten vanaf 7 weken bij de moeder weg mag, als dat niet zo was was het wel bij wet verboden geweest om een kitten vroeger weg te halen, maar momenteel stelt de wet 7 weken vast). Ik kwam terecht bij een heel andere manier van opvoeden die op sommige punten inderdaad haaks stond op de gangbare theorieën. Maar ik moet zeggen dat ik het niet betreur dat ik het toch heb geprobeerd, want ik behaal met mijn huidige kitten echt resultaat. Ik heb nog nooit zo'n goed opgevoede en lieve kitten gehad. (Nu ja, het is eigenlijk al geen kitten meer maar soit.) Goed, mijn vorige katten waren ook goed opgevoed, maar het verschil met mijn jongste kat is echt groot. Dan mag iedereen dat onzin vinden, maar zoals met alles geldt blijkbaar dat theorie niet gelijk is aan praktijk. En het levende voorbeeld loopt hier bij mij thuis rond. Maar als iedereen commentaar heeft op deze methode. Tja, pech voor hen dan. Jammer voor anderen die op deze manier ontmoedigd worden om deze prachtige manier van opvoeden te proberen. Gelukkig ben ik niet alleen! Ik ken iemand met 2 katten die momenteel 4 en 1 jaar oud zijn. De oudste kat is op 16 weken bij haar moeder weggehaald en naar de eigenaar verhuisd. De jongste kat? Ja, op 7 weken. Resultaat? Met de oudste kat is geen huis te houden. De jongste kat is welopgevoed en ze behalen praktisch dezelfde resultaten als ik. Goed er zullen meerdere manieren zijn om een kat te verzorgen en op te voeden. Maar een beetje meer respect voor andere ideeën hoe vreemd die in het begin ook klinken zou niet misstaan. Zeker als er meerdere voorbeelden zijn van katten waarbij het werkt. En nee, ik heb er zelf geen baat bij dat kittens vanaf 7 weken bij de moeder weggaan. Ik raad dat alleen aan elke toekomstige katteneigenaar aan. Omdat hij of zij er wel baat bij zal hebben. Van mij moet hij of zij dit advies niet volgen. Maar hij of zij moet dan achteraf niet komen klagen dat de opvoeding niet wil lukken.
Rieneke1
11 jaar geleden
daki, ik baseer mijn mening liever op wetenschappelijk onderzoek naar het natuurlijk gedrag van de kat, dan op ervaringen met 2 of 3 katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je 100 kittens te vroeg bij de moeder weg haalt dan zullen er inderdaad 15 zijn die nergens last van heeft, een groot gedeelte heeft problemen die wij mensen nauwelijks opmerken en een gedeelte heeft dergelijk grote problemen dat het leven voor hem niet meer leuk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: als dat zo zou zijn zou de wet wel anders zijn. En het klopt, ik kan slechts 2 of 3 voorbeelden aanhalen van katten waarbij deze praktijkgerichte aanpak goed werkte.
Maar ik kan ook 10tallen voorbeelden aanhalen van katten waarbij de theoretisch gerichte aanpak niet werkte.
Rieneke1
11 jaar geleden
het is naief om te denken dat de wet het welzijn van dieren hoog in het vaandel heeft.
voor de wet is een dier niet meer dan een bezit, gelijk aan een koffer of dekbedovertrek. maar ik vind het goed, ik laat het verder aan de lezer van jouw antwoord en mijn reactie over wat wijsheid is, en wat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar man toch, wat heeft dit met wijsheid te maken. Als je de ervaring van anderen al niet kan respecteren... Ik zeg het, het zijn gewoon 2 verschillende methodes. Ik acht de voordelen van de ene methode belangrijk genoeg om mijn voorkeur daar naar uit te dragen maar ieder moet maar doen wat hij of zij het beste acht. Ik heb een methode geprobeerd die alle verwachtingen overtrof en heb niet blijven stilstaan bij zogezegd wetenschappelijke onderzoek. Tenslotte hou je een kat als aangenaam gezelschap en met de bedoeling ze een gelukkig leven te schenken. Niet als wetenschappelijk studieobject!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En jij neemt door ze zo vroeg bij de moeder weg te halen het risico om een kat met een trauma te creëren in plaats van een aangenaam huisdier te hebben. Ik hoop dat men snel gaat invoeren dat je voor het houden van een huisdier een certificaat moet halen. Dan krijgen types als jij gelukkig geen kans meer om dieren te mishandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Man je weet niet waarover je spreekt. Als ik dieren zou mishandelen dan mishandeld iedereen dieren. Gelukkig weten anderen uit onze omgeving wel beter. Zelfs onze dierenarts zegt zelfs dat wij ruim beter voor onze huisdieren zorgen dan haar gemiddelde klant. En zij moet zo'n mening tijdens een kort dierenartsbezoek kunnen vormen. Bij ons gaat er heel veel aandacht uit naar alle behoeften van onze huisdieren. Hier in huis wordt daar heel veel energie in gestoken en is het welzijn van onze dieren topprioriteit nummer 1. Ik heb dus ook zeker geen kat met een trauma. Integendeel, ze is lief, braaf en aanhankelijk. Ook qua gezondheid scoort ze ruim beter dan haar 'collega's', bevestigt onze DA. Dit alles vanwege de nauwkeurige zorg. Natuurlijk wil ik hetzelfde als jij: dat alle dieren een gelukkig leven krijgen omdat ik het niet kan aanzien dat ze mishandeld worden. Ik blijf daar echter nuchter in en probeer zo goed als het kan anderen advies te geven. Dat wordt door sommigen jammer genoeg niet gewaardeerd. Het is niet aan jou om uit 1 meningsverschil te (durven!) concluderen dat ik dieren mishandel. Nogmaals: ik beschouw gezelschapsdieren letterlijk als gezelschapsdieren en wil ze een gelukkig leven geven waarin aan al hun behoeften wordt voldaan en beschouw ze niet als 1 of ander wetenschappelijk studieobject. Daar zijn andere plaatsen voor...