Nee dat is niet waar.
Kleine hondjes zijn alleen iets feller dan grote honden. Ze zullen sneller blaffen en net even wat fanatieker reageren dan grote honden.

Dat is net als in de mensen wereld. Kleine mensen hebben vaak ook een net even grotere mond dan grote mensen. Dat is puur om iets te compenseren.
Maar valser...... zo zou ik het zeker niet willen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feller ja, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusss? Waarom krijg ik dan een -???
Ivana
11 jaar geleden
Je moet honden in deze niet met mensen vergelijken. Een honds voor 70% het product van zijn opvoeding. Min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vergelijking maak ik wel degelijk. Hoeveel % is een kind dan een produkt van de opvoeding???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de minnetjes ook niet, van mij heb je een plus. Hoewel ik het iets anders zou formuleren. Het is namelijk zo dat kleine hondjes zich sneller bedreigd voelen en daarom sneller blaffen als grote honden. Hierdoor lijken ze valser, maar eigenlijk zijn ze banger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blaffen is vaak onzekerheid...
plus van mij trouwens

Andere antwoorden (9)

ik denk niet dat je dat zo in z'n algemeenheid kan zeggen.
wel is het zo, dat kleine hondjes vaak niet echt worden opgevoed, omdat ze zo schattig zijn.
daar kweek je vervelende hondjes mee.
grotere honden zijn potentieel gevaarlijker en minder schetig, en worden door de bank genomen beter opgevoed.
Rieneke1
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Ivana
11 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas heeft het niets met de opvoeding te maken maar met het postuur van de hond. Kleine honden gebruiken het bijten om een "vijand" af te schrikken terwijl een grote hond zijn lijf daarvoor kan gebruiken.
het punt is vaak dat veel mensen bang zijn voor grote honden en kleine hondjes per definitie "lief" en "schattig" vinden.

omdat ze zo lief en schattig zijn worden ze niet als hond gezien, maar als baby/kind/mens en alles wat zo'n hondje doet wordt vergoelijkt: "ach wat is 'ie toch lief hè ?"

als 't hondje voor de zoveelste keer binnen in de kamer een plasje doet, of naar bezoek blaft, of een vreemde bijt die 't hondje aait en iemand die de eigenaar te dicht nadert: hap! dàt doet 'ie nóóóit!

waar het op neer komt is dat een grote hond meer angst aan jaagt, een vreemde zal die dus ook minder snel aaien en afgezien van beter opgevoed worden of niet, loop je dus meer risico bij een klein hondje dan bij een grote, maar het ligt niet aan de grootte van de hond of hij valser is of niet, nee.

n.b. een hond is niet vals, een hond wordt vals gemaakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja inderdaad "dat doet ie anders noooit" net als die k*thond van de buurvrouw, die zou ik graag nog eens een trap geven. Komt gewoon achter je aan sluipen om dan in je kuit te bijten. Letterlijk sluipen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"sluipen" weet je zeker dat 't de hond is en niet de kat ? :) heb je met de hond van de buurvrouw al eens "uitgehaald" met een opgerolde krant ? NIET MEPPEN hè, maar op de grond vlakbij een enorme KNAL van die krant, werkt uitstekend... probeer maar.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja het is echt sluipen. Ik kan het niet anders noemen. Je loopt de voordeur uit, die hond ziet jou en sluipt achter je aan. Ik hoorde hem door iets wat aan zijn halsbandje hing, dit tingelde even. De eerste keer dat ik omkeek zag ik niets. De tweede keer wel toen ik om keek stond hij vlak achter mij. En wilde net in mij been happen. Mijn man begon meteen tegen hem te schreeuwen, en toen rende hij terug naar huis. Ik wilde nog 10 meter doorlopen totdat ik uit het zicht was van zijn huis zodat ik hem te grazen kon nemen. Tuurlijk ik weet wel dat dat misschien niet de beste oplossing is maar zijn baasje en vrouwtje zeggen: "Hij is altijd zo lief! Dat doet hij niet hoor." En zij grijpen niet in. Hij heeft mij al 2x gebeten, mijn moeder in haar hand toen ze met de tuin bezig was. En ook in haar benen terwijl ze gewoon de bootschappen uit de auto pakte. En de hond van mijn ouders is hij ook al 2 keer gevlogen. We hoeven maar naar buiten te komen en dan zie je hem al azen. Die hond lijkt ons wel te haten. Want de buren aan de andere kant doet hij niets. Maar ons wel..en wij zijn juist de dierenvrienden, die andere buren niet :-S Ik wil hem graag eens goed grijpen zodat hij door heeft dat ie dat soort dingen niet bij mij hoeft te flikken. Laat ie dan maar lekker een ander bijten, niet mij, NOOIT. De hond van mijn broer heeft mij ook 1x gebeten, omdat ik niet wilde dat hij het kattenvoer op at. Ik heb hem terug gebeten. Hij heeft het nooit weer gedaan en is ook niet bang voor mij geworden. De hond van mijn schoonouders wilde mij 's nachts niet naar de WC laten. Die hond zag mij als indringer. Ging voor de deur staan met tanden ontbloot. (Ook een geval van.."dat doet ie nooooit", en vervolgens niets doen) Die heb ik een rotschop gegeven. Ook hij heeft het nooit meer gedaan. Maar komt nu wel steeds bij mij liggen, als dat mag van mij, en word graag aangehaald. Dat met die krant word lastig, want als je dat beest tegen komt, heb je er nooit een op zak :-S Dus ik ben eigenlijk best tegen een dier slaan, maar soms heb ik het gevoel dat het toch op "vechten" aan komt. Zo doen de dieren onderling het ook. Alleen je moet wel opletten dat je niet doorslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het idee dat we het over allemaal honden hebben die gewoon niet opgevoed zijn, en dus ook niet gecorrigeerd worden. dat is wel behoorlijk vervelend, als je steeds aangevallen wordt! niet normaal ook. je weet dat het allemaal om "energie" draait, jij nerveus: hond nerveus; jij bang: hond bang; dat voelt een hond. eigenlijk hoor je door je energie 'erboven' te staan, jij bent hoger in rangorde. maar goed laten schrikken, bijvoorbeeld door geluid (luide knal van de krant) kan ook prima helpen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat klopt denk ik wel.
BJ de Golden die mijn ouders hadden heeft nog nooit gebeten. Hij heeft 1x lelijk gedaan tegen mijn moeder en die heeft toen staan bulderen "WAT DENK JIJ..." verder heeft hij daarna nooit meer zo iets gedaan, bij niemand. Het hondje van mijn broer pikt alles van mij, en van mijn ouders. Maar over mijn broer is hij de baas. Hoewel Robert gek op hem is, krijgt hij toch niet de overhand, alsof hij niet weet hoe hij dat moet doen. En die hond heeft dat wel door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel mensen, weet niet of dat ook voor je broer geldt, vinden een hond corrigeren/op z'n plaats wijzen "zielig" en moeilijk, geven hem eerst liefde, verzorging, aandacht maar niet wat hij nodig heeft in de eerste plaats: een baas, dus een plek in de roedel, waardoor de hond (kan niet anders, hij MOET dus hoogste in rang worden om de roedel te verdedigen). en dat zie je ook bij die kleine hondjes weer terug. die schatjes die opgetild worden en niet mogen lopen/ wandelen, want "een kleine hond heeft aan 5 minuten genoeg, hij is toch klein...", die schatjes die dus niet als hond behandeld worden maar als meerdere/baas, allemaal logisch en te herleiden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe als Fawkes bij ons is putten wij hem helemaal uit. Bal mee, hup park in. Die hond geeft niet op totdat hij echt niet meer kan, en dan wil hij nog steeds. Die hond heeft meer energie dan een kerncentrale. Mijn broer vind het niet zielig. En zet hem soms wel op zijn plek, maar Fawkes pikt het gewoon niet van hem. Voorbeeld:
Fawkes blaft, mijn broer zegt: "Fawkes Foei!" Fawkes gaat door.
Ik roep alleen foei, en het is klaar. Zelfde geld voor zitten om hem zijn riem om te doen. Bij mijn broer gaat hij niet zitten. Niet op commando niks.
Ik hoef alleen een gebaar te maken, en hij zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je broer heeft geen overwicht en jij wel! energie. :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja maar waardoor komt dat dan? Dat vind ik dan zo interessant om te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jouw broer niet gelóófd dat de hond gaat zitten wanneer hij het zegt, en jij wel. Jij voelt al dat je contact hebt met de hond, en hij met jou. Hij wacht alleen nog maar op jouw commando. Jouw broer staat niet in contact met de hond. Dat voelt de hond, dus het commando van je broer komt niet aan bij hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heerv: het is wel zo dat je overtuigd moet zijn van wat je wilt en in je hoofd dus niet uit gaat van falen.
als je broer dus van tevoren al zeker weet dat het "toch niet" zal lukken, dan zal het dus niet lukken.
hoe dat precies werkt weet ik niet, maar jij hebt dus meer vertrouwen in je eigen kunnen dan je broer, denk ik.
Het licht er ook aan hoe je met je hond omgaat,
Als je hem/haar bijvoorbeeld iedere dag heel lang thuis laat gaan ze zich eenzaam voelen en zitten blaffen,
Zelf hebben wij een akita en we hebben hem als pup afgeleerd om te bijten en blaffen, dus als je van kleins af aan begint met trainen (hoe groot of klein je hond ook is)
Komt het allemaal op zn plek terecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, maar dan heb je het over de opvoeding en mijn vraag gaat over de verschillende rassen.
Het zijn meestal middelgrote of kleinere boerderijhondjes die aan je broek gaan hangen, maar het meest gevaarlijk zijn kruisingen met een wolf, dan moet je echt uit de buurt blijven. Die honden zijn vanzelfsprekend wel groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valser is niet de goede benaming.

Met kleine honden vinden meer bijt incidenten plaats omdat deze honden bijten gebruiken om "vijanden"af te schrikken.

Het is in 2008 ook vast komen staan dat het kleine lieve teckeltje de hond is waar de meeste bijtincidenten mee plaats vonden.

Als tweede eindigde de chihuahua en de bronzen plak gaat naar de Jack Russell.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooohhh! Ik heb een teckel!
Kort door de bocht is het antwoord JA, maar dat ligt niet aan het formaat of soort hond.

De grap met een hond is dat je hem moet opvoeden, de baas moet zijn, en de hond zijn plaats moet weten in de roedel (heeelemaal onderaan).

Wie een grote hond in huis haalt, weet wat de risico's zijn, en neemt meestal de moeite het goed aan te pakken, desnoods met hulp van een cursus ofzo.

Maar kleine hondjes worden vaak vereerd, aanbeden, rondgedragen, verwend en VOORAL niet op hun plek gewezen. Terwijl het beest zelf beslist niet weet dat hij maar een klein prutshondje is, en zich net zo gedraagt als een grote die totaal geen opvoeding krijg, bovenin de roedel geplaatst wordt en behandeld als een meerdere.

Daarom kom je regelmatig onopgevoede, valse, agressieve hondjes tegen op broekzakformaat. Puur en alleen door de opvoeding dus. Al zijn er uiteraard fellere en minder felle rassen, net als onder grote honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ben ik niet met jou eens. Zelfs de meeste sociale teckel zal eerder bijten dan een grote hond, een grote hond heeft allerlei mogelijkheden om zich te verdedigen, een kleine alleen bijten. Dit zie je vaak in de dierenwereld, kleine dieren zijn agressiever dan grote en zullen dan ook eerder bijten te verdediging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onzin het is geen kwestie van opvoeding. kleinere honden voelen zich sneller bedreigd en blaffen daardoor eerder en bijten eerder van zich af als grote honden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt beide aan de opvoeding en ras van de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar mijn vraag ging niet over de opvoeding.
Kleinere honden kunnen zich vanwege hun formaat in bepaalde situaties eerder bedreigt voelen dan hun grotere soortgenoten. In dat opzicht zou je hen als 'valser' kunnen beschouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles staat en ligt met de opvoeding van de hond.

Een hond is een hond of hij nu groot of klein is.

Je kunt elke hond zo lief of vals maken zoals je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet per definitie, het kan wel te maken hebben met meer temperament dat het ras heeft, als je dat niet goed begeleid zullen ze sneller 'vals' zijn. ik zeg altijd maar zo: Als een hond gedrag vertoond wat jij niet prettig vind dan is het alleen de spiegel waarin je moet kijken :)