Wat gebeurd er mee? Zie extra uitleg

Het konijn dat een spuitje heeft gekregen moet je achter laten bij de dierenarts. Wat gebeurd er mee? En wat met een hond/kat/parkiet of het zelfde?

Toegevoegd na 3 minuten:
En dat wat er mee gebeurd, gebeurd dat een beetje eerbiedig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem mijn huisdieren altijd mee naar huis om ze in de achtertuin te begraven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor het eerst dat ik lees dat dat per se zou moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag ze achter laten,het is beslist geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vrouw zei dat het strafbaar is als je m meeneemt. Ach, nu toch al een half naar terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
officieel mag het (nog) niet. Maar ik ken geen dierenarts die daar moeilijk over doet en ook geen gemeente die daar ooit iets aan heeft gedaan. Meenemen is niet strafbaar, je mag em ook op hetdierenkerkhof begraven.

Het beste antwoord

Het is helemaal niet nodig dat je je huisdier bij de dierenarts moet achterlaten na een spuitje. In de loop der jaren hebben wij ook honden, een kat en een konijn een spuitje moeten geven door een dierenarts. Deze dieren hebben we allemaal weer mee naar huis genomen en in de tuin begraven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De kadavers worden opgehaald door een destructiebedrijf en verwerkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zal dan vernietigd worden in een vernietigingsinstallatie. Als je dit niet wilt moet je dat bij de dierenarts aangeven. Je kunt dan kiezen tussen een crematie bij een dierencrematorium of begraven. Het begraven van je huisdier in je achtertuin is verboden. Als oplossing zijn er dierenbegraafplaatsten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Eerbied voor je huisdier kun je in de laatste twee opties veerwachten. Zo'n destructiebedrijf is vooral heel efficiënt en heeft weinig met ceremonie of eerbied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gebeurt er met mijn overleden dier?

Er zijn verschillende mogelijkheden om uit te kiezen wanneer uw dier overleden is.

Crematie
Onze praktijk werkt samen met “Stichting Huisdieren Crematorium Nederland” (SHCN). Zij komen de dieren bij ons op de praktijk ophalen, maar ze kunnen ook bij u thuis langskomen om het overleden dier op te halen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor een crematie, bijvoorbeeld met een paar dieren tegelijk cremeren (uitstrooien over zee) of een individuele crematie waarbij u de as in urn of strooiblikje kan ontvangen. Wilt u meer informatie hebben over de mogelijkheden en hoe het allemaal in z’n werk gaat bij SHCN? Wij hebben uitgebreide folders van het crematorium en u kan ook kijken op hun website (www.shcn.nl), e-mailen (info@shcn.nl) of bellen (0800-7426000, 7 dagen per week 24uur)
Begraven
Bij begraven zijn er twee opties. U kunt ervoor kiezen uw dier in eigen tuin te begraven of u kunt gebruik maken van de verschillende officiele dierbegraafplaatsen in Nederland. Het begraven in eigen tuin is niet in iedere gemeente toegestaan. Het is verstandig om inlichtingen in te winnen bij uw gemeente. De officiele dierbegraafplaatsen werken op vergelijkbare wijze als begraafplaatsen voor mensen. Een voorbeeld van zo’n dierbegraafplaats is “Klaverweide” in Hoevelaken (033-2571816) (www.klaverweide.nl)
Destruktie
Bij destruktie gaat het om totale vernietiging van de kadavers. De overleden dieren worden naar een destruktiebedrijf in Son gebracht. Daar worden de kadavers door middel van een uitgebreid proces zo behandeld dat er uitsluitend vet en meel (beender- en bloedmeel) en water overblijft (80% van een lichaam bestaat uit water!). Dit water wordt gezuiverd en hergebruikt, ook voor leidingwater! Het vet en meel wordt getransporteerd naar grote verbrandingsovens in Rotterdam. Daar wordt alles totaal verbrand totdat er helemaal niets meer van over is. Vroeger werd het meel en vet gebruikt door verschillende industrieen (mengvoederindustrie voor dieren, medicijnen- en lijmindustrie), echter sinds de ontdekking van BSE is dit allemaal verboden en komt niets van de overleden dieren meer terug in het produktie proces (behalve het water).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het dier gestorven is word het in een gekoelde bak geplaatst en op een later tijdstip opgehaald door een vean de drie destruktiebedrijven in Nederland. Daar worden de kadavers verwerkt. In geval van een besmettelijke ziekte zoals BSE Mond en klauwzeer Qkoorts worden de kadavers zodanig extra veiilig verwerkt dat er geen ziekteverwekkers in het milieu terecht kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na uw keuze voor destructie wordt de trouwe kameraad tijdelijk bij de dierenarts bewaard, naar een tussen depot gereden, opgeslagen, met een vrachtauto vervoerd naar een verwerkingsfabriek en weer opnieuw opgeslagen. Transport vindt plaats samen met andere huisdieren en vee in speciale containers en later met grijpers. “In de verwerkingsfabriek wordt Uw overleden huisdier vernietigd; hij/ zij wordt gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna wordt hij/ zij ingedampt, gedroogd en gescheiden in diermeel en vetten. De resterende diermeel en vetten ( vermengd met die van andere (huis- dieren) worden als een bruikbare brandstof ingezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt af van je persoonlijke wensen:

- Destructie
- Crematie
- Begraven (in de eigen tuin is officieel in de meeste gemeentes verboden maar wordt oogluikend toegestaan, mits de kuil minimaal een halve meter diep is.)

Als ik een dier, tijdens mijn werk bij de dierenambulance, ter destructie aanbied aan het destructiebedrijf, dan probeer ik deze met zoveel eerbied als mogelijk af te leggen. Hoe ze het daar verwerken sta ik niet bij stil.