Heeft een hond gevoel voor tijd?

Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat honden geen gevoel hebben voor tijd.
Nu heb ik gisteren de film Hachi gekeken (welke op een waar gebeurd verhaal gebaseerd is) en Hachi was iedere dag om 5 uur op het station om zijn baasje op te wachten.
Hoe kan dat als honden geen gevoel voor tijd hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het begrip voor tijd dat dieren hebben, is van andere zaken afhankelijk dan van een horloge. Het is afhankelijk van hongergevoel, licht, gedragingen van andere leden van de roedel enzovoort.

Bij veel mensen werkt dat ook zo, maar we zijn ons dat niet meer bewust. Zonder horloge krijgen wij ook honger op de gangbare etenstijd, daar hebben we geen klok voor nodig. Als de krant in de bus wordt gegooid kunnen we opschrikken en denken: is het al zo laat. Als je in de winter met licht wakker wordt, weet je zeker dat je je hebt verslapen.

Honden 'denken' dus niet: het is twee uur, maar weten het is tijd om te plassen: mijn blaas is vol. Tijd dat pa thuiskomt, want er worden aardappelen geschild. Tijd dat de kinderen thuiskomen, want er zijn al kinderstemmen te horen in de straat, dus...

Ergo, honden hebben gevoel voor tijd, misschien nog wel beter dan wij.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! Het beste antwoord naar mijn idee ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hond reageert op licht/donker. Zodra de zon onder is kijkt hij ons aan met een blik van "waar blijft mijn eten nou?" En likt voortdurend zijn bekje. Ook op vaste patronen reageert hij. Als mijn man de tv savonds uitdoet en z'n schoenen dan duikt onze hond meteen de bench in. Maar ook als we veel later dan normaal naar bed gaan, rond 23.00 uur gaat onze hond vast "naar bed". Dus enig tijdsbesef is er wel degelijk. Maar of je 10 minuten of 3 uur wegbent maakt niets uit. We worden hoe dan ook uitbundig begroet.
Ivana
11 jaar geleden
@kellykat. Die uitbundige begroeting ongeacht de tijd dat je bent weggeweest, heeft niets met tijdsbesef te maken.
Een hond die aan zichzelf wordt overgelaten en dus buiten de roedel moet vertoeven, zal bij hereniging altijd willen begroeten. Dat is honden eigen.
Een hond neemt geen afscheid, maar begroet bij hereniging.
Koppel dit dus niet aan tijdsbesef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kellykat: licht en donker wijzigt per dag momenteel 2-5 minuten dus dat moet je wel merken?
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!

Andere antwoorden (3)

Er wordt gezegd dat ze geen gevoel voor tijd hebben,maar ik twijfel daar zeer aan.
Mijn honden wisten wanneer ze te eten kregen en naar buiten gingen want rond die tijd begonnen ze te ijsberen in huis en mij aankeken zo van: nou schiet eens op,het is etens/uitlaattijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit maak ik trouwens ook met mijn katten mee als het rond etenstijd wordt want dan beginnen ze te miauwen en heen en weer te lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Heb ik thuis ook, zelfs met mijn ratjes! Als ik van school kom speel ik gelijk met ze en dan staan ze al op me te wachten en als ik wat later kom gaan ze tegen het tralies zitten wachten! Maar als ik wat vroeger ben dan liggen ze ook nog in hun bedje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Leuk is dat hè? :-)))
misschien geen besef van kloktijd maar wel combinatie tijd en patronen.
Leuk om te lezen:http://www.kpnvandaag.nl/#algemeendagblad/hondbezoektiederedagdemisnaoverlijdenbaasje/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel mensen als dieren hebben een innerlijke klok,een soort tijdsgevoel dat echter zeer stipt kan zijn,daardoor kon die hond alle dagen zeer stipt om 5 uur aan het station zijn,echter vaak afhankelijk van de zeer bepaalde dingen en vaste gebeurtenissen die daaraan vooraf gaan zodat de hond weet wanneer hij moet vertrekken om er
"op tijd" aan te komen.
Ook buitendieren hebben dit,zo had ik als kind eens een hond als vriend en deze hond woonde in een heel andere wijk ver weg,maar alle dagen als ik naar school vertrok stond hij al aan de deur van het huis waar ik bij mijn ouders woonde, op mij te wachten,en elke avond bracht ik hem weer terug thuis,maar elke morgen op het zelfde uur stond hij daar weer op mij te wachten...Zo weet ik ook van een everzwijn dat alle dagen daar bij de Boer ging om met de varkens mee te eten,maar gek genoeg enkel dan als die boer er met het eten aan kwam,gek hé?