waarom drinkt mijn hond zo weinig?

ik heb sinds kort een friese stabij van ong. 2 jaar oud.
het is mij opgevallen dat hij er weinig drinkt.
hij plast wel normaal (mannetje) maar niet zo veel.
mijn vorige hond, een bouvier stond na het eten eerst zijn bak leeg te slobberen........
verder is hij gezond en speels en superactief.

????????????? help!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Net zoals er mensen zijn die weinig behoefte aan drinken hebben, zo zijn er ook dieren die een mindere drinkbehoefte hebben. Dat hoeft niet direct bedreigend voor de gezondheid te zijn.
De hond voelt zelf wel aan wanneer hij dorst heeft en zal dan gewoon zijn drinkbak opzoeken. Zorg dus wel dat er altijd schoon vers water voor hem klaarstaat, ook 's-nachts.

Waar je wel op moet letten is dat de hond geen uitdrogingsverschijnselen gaat vertonen.
Een hond zweet niet, niet als hij het warm heeft en ook niet na fikse inspanningen. 'N hond regelt zijn lichaamstemperatuur door te gaan hijgen als hij het te warm heeft of na een zware inspanning.
Door het hijgen verlaat de overtollige lichaamswarmte het lichaam via de longen doordat de uitgeademde CO2 een hoger vochtgehalte bevat.
De weer snel ingeademde lucht zorgt voor de verdere inwendige verkoeling.

Een indicator voor uitdroging is als de hond slaperig of suf wordt terwijl daar geen aanleiding voor is.
Ook een permanent droog aanvoelende neus terwijl hij niet ziek is kan wijzen op een verstoorde vochthuishouding.

Maar zolang de hond geen tekenen van uitdroging heeft en hij verder gezond is kan het minder drinken geen kwaad.

Je kunt, als je twijfelt, altijd via de dierenarts een nierfunctie onderzoek laten doen. Dat is een bloedonderzoek waarbij naar naar indicatoren voor nierschade wordt gekeken. Disfunctioneren van een nier kan leiden tot verminderde urine aanmaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nierfalen leidt in eerste instantie tot overmatig plassen en drinken.
pas in het allerlaatste stadium, als de nieren het volledig af laten weten, stopt dit.
Gemiddeld drinkt een hond 50 ml per kilo lichaamsgewicht per dag,maar dit hangt er ook vanaf welk soort voer je hond krijgt,bij brokken drinken honden meestal meer dan bij vers of blikvoer.

Om te controleren of je hond te weinig vocht heeft, kun je een stukje huid bij de nek pakken. Trek het omhoog en laat het dan los. Wanneer de huid snel terug gaat, is de hond in goede conditie en heeft de hond genoeg vocht in het lichaam. Als de huid zich langzaam terugtrekt of zelfs blijft ‘staan’, is er sprake van te weinig vocht. Ook het tandvlees kan een indicatie geven. Als het vochtig en roze is, is de hond gezond. Wanneer het plakkerig en bleek is, geeft dit een te kort aan vocht aan.

Zorgen voor een goede hoeveelheid water
De hoeveelheid water dat je hond drinkt, helpt bepalen of jouw hond een overmatige drinker is of juist te weinig drinkt. Er zijn een aantal manieren om het drinkgedrag te verbeteren.

Te weinig drinken:
- raadpleeg je dierenarts
- beloon je hond wanneer hij of zij uit zichzelf gaat drinken
- zet een bak water dicht bij zijn slaapplek, dicht bij het eten en op plekken waar hij of zij graag ligt
- er zijn smaakzakjes te koop met bijvoorbeeld kip- of rundsmaak
- als je hond weigert te drinken, geef hem bouillon met bijvoorbeeld kippensmaak met extra veel
water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goede info plus adviezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je