Waar knaagt onze hamster telkens aan haar tralies?

Wij hebben een Russische dwerghamster van ongeveer een half jaart oud. Ze heeft een hele mooie crittertrail hamsterkooi met een looprad en een glijbaan. Wij geven haar dagelijks iets lekkers (meelwormen, fruit en 1 keer per dag vers voer) en ze wordt minstens twee keer per dag uit haar kooi gehaald, lekker op schoot of ruim een half uur in haar bal los door de kamer. Wij verschonen haar hok 1 keer in de week of als het echt nodig is. Ze krijgt bijvoorbeeld keukenpapier of een leeg wc rolletje waarmee ze een nestje kan maken.
Toch knaagt ze al een hele tijd aan haar kooi. Ik ben heel erg bang dat dit slecht is voor haar gebit, maar ook ivm het materiaal van de kooi.
Ik heb al een keer een knaagsteen voor haar gekocht, hier knaagt ze wel af en toe aan, maar toch knaagt ze het meeste aan haar tralies.

Doe ik iets verkeerd of is er nog iets wat ik haar kan geven, waardoor ze hier mee ophoudt?
En is het knagen aan de tralies niet slecht voor haar tanden of gezondheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Een hamster is een nachtdier, dus daar moet je sowieso rekening mee houden… En hamster knagen graag omdat hun tanden anders te lang worden. Net als onze nagels groeien de tanden van een hamster altijd door. Geef ze voldoende knaagblokjes of voer waarin iets dergelijks verwerkt zit, dat zal een hoop schelen! Succes!

Toegevoegd na 32 minuten:
Lees hier de uitgebreide informatie over tandjes en nageltjes van de Russiche dwerghamster.

http://www.derussischedwerghamster.nl/verzorging.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de onbedwingbare knaagbehoefte die deze hansters hebben is het voor hen ook een methode om aan ijzer te komen (bloedaanmaak)
Het is niet moeilijk on te lange tanden te knippen (doe je dat niet dan gaan ze dood van de honger) maar wel wat moedig, ze vinden dat niet eng en protesteren niet.
Maar zelfs met geknipte tandjes gaan ze weer moedig aan het metaal knagen , geplastificeerd of niet.
Veel tralies zijn (naast geplastificeerd) ook nog eens verzinkt.
Zink is een mineraal waar ze gek op zijn, net als wij mensen hebben sporenelementen nodig en zink speelt ook een rol bij de tandbescherming, het klinkt haast tegenstrijdig maar de tralie-knagerij is een belangrijke actie voor de gezondheid van je hamster.
Het hoeft dus niet te betekenen dat hij zich verveelt, alhoewel de tamme types (die zich niet in je vinger vastbijten, en die bestaan echt) het erg leuk vinden om in je handen te lopen .
Ze zoeken dan echt contact.
We hebben ze ook (de tamme soort) en je snapt haast niet dat zulke kleine diertjes zo slim en aimabel zijn.
Veel plezier met je hamster(s)