waarom stopt mijn kat niet met miauwen?

Ze is nu 15 en sinds 2 jaar begint ze echt vervelend te worden. Zodra ze iemand ziet zet ze het op een janken en stopt niet tot ze aandacht krijgt. Als je stopt met aandacht geven gaat ze gewoon weer miauwen. Ook moet ik met mijn deur open slapen, omdat ze perse bij mij wil slapen en anders het hele huis wakker maakt... soms miauwt ze ook zonder reden in een kamer waar op dat moment niemand is. Hoe kan ik dit stoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Met een kat op die leeftijd, moet je eerst lichamelijke gebreken uitsluiten en dus naar de dierenarts gaan. Is ze lichamelijk gezond, dan kan het zijn dat ze aan het dementeren is en gezelschap zoekt om zich prettig en veilig te voelen. Als dat laatste het geval is is er niet zo veel aan te doen.
Misschien kan het gebruik van feromonen (verkrijgbaar bij de dierenarts en de betere speciaalzaak voor dieren) nog iets kalmerend werken. Maar een dier dat aan dementie lijdt is net als een mens: het wordt alleen maar erger. Dat is triest, zowel voor de baas als voor het dier.
Dierenartsen willen nog wel eens voer verstrekken, dat de dementie zou remmen, maar het effect daarvan heb ik nog niet gezien.
Ivana