Hoe houden we onze kat bij anderen weg?

Ons katertje van 9 maanden (gecastreerd) loopt alle huizen in de buurt af. Hij krijgt voldoende te eten en aandacht genoeg, maar hij komt bij iedereen bedelen.
Hij is van zichzelf smal/slank en heeft een zeer zielig hongerig mauwtje. We horen van alle directe buren dat hij bij hun binnen komt en overal thuis is.
Het is nu al twee keer gebeurt dat mensen hem 'gevonden' hadden en naar de dierenarts brachten. Deze mensen bleken bij ons in de straat te wonen. Ze dachten dat hij een zwervertje was omdat hij zo hongerig leek.
Deze mensen hebben we gevraagd hem niet meer te voeren en hem ook niet binnen te laten.

Binnen houden is echt geen optie, hij is echt een buitenkat. Ook lijkt me extra voeren geen gezonde oplossing.

Hoe kunnen we er nou voor zorgen dat hij niet overal gaat schooien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dat hou je niet tegen. Dat is de aard van DIT beestje. Als hij eenmaal gewend is dat mensen hem voeren, weet hij altijd wel een adresje te vinden. In de zomer is het zelfs lastig. Hij zal ook huizen binnengaan en eventueel de aanrecht afstruinen naar biefstuk. ;)
Rieneke1
10 jaar geleden
Het beste wat je kan doen is je tuin afzetten.
Zo kan je katje veilig naar buiten, en hou je toch de controle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het wist? ik zou het vertellen. Je hebt de keus tussen een buiten-kat binnen houden (en dat wil je echt niet, dat is hartverscheurend) of de kat aan mensen geven die ergens buiten wonen, verder weg bij de buren, dus bijvoorbeeld een boerderij met heel veel interessante zaken, dieren, mensen etc. Ik begrijp dat je van je katertje houdt, dus optie 2 gaat dan niet door, lijkt me, maar optie 1 kan niet, is zielig.

Het lijkt me dat jullie zullen moeten wennen aan een slank katertje dat door het bedelen zal uitzetten en een flinke, al dan niet gezette, buurtkater zal worden.
Rieneke1
10 jaar geleden
jodocus, en wat als de kat gruis krijgt bijvoorbeeld?
Dat zie je veel bij jonge katers, en die mogen dan echt alleen nog maar hun dieetvoer hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dan heb je wel een probleem, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige optie is inderdaad de tuin katproof maken zodat hij niet naar de buren kan,alleen kost het nogal wat en je bent even bezig om dit in orde te maken.

Het beste antwoord

1. Een halsbandje omdoen met je telefoonnummer erop. Dat had een vroegere buurtkat van ons ook. Die kat liep ook bij iedereen nar binnen.
2. Beter eten geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een plus voor het halsbandje.
Al is het maar tijdelijk, tot iedereen weet dat dit geen zwerfkat is, maar een naam adres en telefoonnummer heeft
optie 2 : de kat eet thuis genoeg.

Andere antwoorden (1)

Misschien posters ophangen met: Ik ben geen zwerfkatje, ik ben gewoon een heel sociaal beestje die dol is op eten. Ik woon daar en daar. etc.