Wat is een makkelijke kleine slang die ik als huisdier kan nemen?

Ik zit al een tijdje te denken dat ik een slang wil. Ik heb nog nooit eerder een reptiel gehad, dus daarom stel ik de vraag: wat is een kleine, totaal niet agressieve niet giftige slang die een beginner als ik als huisdier kan houden? De bak kan maximaal ongeveer 50x50 cm zijn en ik ga m waarschijnlijk op zolder houden, waar het 's zomers redelijk warm is en 's winters redelijk koud. iemand een idee?

Toegevoegd na 56 seconden:
En ook een slang die ik niet elk uur moet voeren of elke dag uit zijn bak moet laten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

De maisslang zou een optie kunnen zijn. Deze zeer populaire soort voor het terrarium wordt veelvuldig gehouden en nagekweekt in tal van kleurvormen. De rode rattenslang past zich uitstekend aan in gevangenschap, stelt weinig eisen aan verzorging, en is een dankbaar terrariumdier, heeft zelden last van stress en is bijna nooit defensief. Er zijn echter altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Defensievere exemplaren trillen met hun staart, en kunnen dan een duidelijk hoorbaar geruis maken, wat doet denken aan echte ratelslangen. Als beginnerslang is hij dan ook alleen maar warm aan te bevelen. Een volwassen koppel kan men onderbrengen in een terrarium van minimum 100x50x50cm (LxBxD) als bodembedekking voorziet men een ongeveer 5 cm dikke laag van barksnippers of geperste maïskorrels. Een grote drinkbak, met steeds zuiver water mag niet ontbreken, evenals enkele stevige klimtakken en voldoende schuilplaatsen. Aan één zijde van de bak plaatst men een reflectorlamp als warmtebron. Men kan eventueel bijkomende verlichting voorzien in de vorm van een Tl-buis.
Kunstmatige cyclus: De verlichting/verwarming dient tijdens de zomermaanden 10-14 uur in bedrijf te zijn. Dit bouwt men geleidelijk af samen met een lichte temperatuur reductie van enkele graden naar de wintermaanden toe, tot 8 uur per dag. Als algemene dagtemperatuur kan men het beste 22-26 C° aanhouden, met 30-32C° onder de warmtespot. Tijdens de nacht laat men de temperatuur dalen tot 18-22C°.
In gevangenschap zijn ze meestal zeer vraatzuchtig, en nemen zonder problemen allerlei knaagdieren zoals muizen, hamsters en halfwas ratten tot voedsel. Opletten dat men niet teveel voert, anders kan er vervetting optreden.
Het formaat bak wat jij in gedachten hebt is dus te klein voor een slang, ga bij andere slangenhouders eens op bezoek om je te laten informeren over de slang. Begin er niet aan voordat je je volledig hebt verdiept in deze dieren. Een slang is geen knuffeldier, maar heeft wel goede verzorging nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Kousebandslang is een optie.
http://www.geocities.ws/Petsburgh/9048/rep_kous.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een leuke vraag, ik heb al jarenlang veel verschillende slangen soorten. Een leuke kleine slang met het uiterlijk, de bouw van een echte grote is een koningspython of balpython, deze dieren zijn eenvoudig te huisvesten en zijn (heel) 'zachtaardig)
Wat een leuke vraag, ik heb al jarenlang veel verschillende slangen soorten. Een leuke kleine slang met het uiterlijk, de bouw van een echte grote is een koningspython of balpython, deze dieren zijn eenvoudig te huisvesten en zijn (heel) ‘zachtaardig)

Toegevoegd na 3 minuten:
en hij stelt weinig eisen aan zijn omgeving

Toegevoegd na 16 uur:
in mijn enthousiasme over slangen, ben ik helaas te voorbarig geweest. in een bak van 50 bij 50 kan weinig in , baby slangen misschien? Ook wil je op zolder houden , waar het zomers warm is en in de winter koud is , ik neem aan dat je een warmtelamp/mat gaat kopen. Elk dier behoeft verzorging, een slang ook! Ik zou de condities van de huisvesting drastisch optimaliseren (warmtelamp, grotere bak) voordat ik over zou gaan op het aanschaffen van een slang. Succes