Kan mijn kat met een nierziekte naar buiten ?

Mijn poes Moppie is 15 jaar en 2 maanden geleden is een nierziekte bij haar geconstateerd.
Ze is vermagerd, ze drinkt veel, maar ze eet nog wel goed.
De dierenarts zei dat ze er nog goed uitziet, haar vacht glanst nog goed en de dierenarts zei dat ze veel ernstige gevallen gezien heeft.
Ze gedraagt zich ook wel goed.
Mijn poes is in principe een binnenpoes. Sinds 2 jaar heb ik een grote tuin waar ze in vertoefd, eromheen staan hoge muren. en 1 schutting.
Ze kon er nooit uit.
Ze heeft sinds kort ontdekt dat ze via de schutting omhoog kan klimmen en het dakje op van de schuur en zo weer naar beneden.
Ze is al twee keer weggeweest op die manier, maar gelukkig wel teruggekomen.
Ik weet niet wat ik nu moet doen, wat ze zit nu ze dat ontdekt heeft constant te miauwen voor het tuinraam. Ze is oud en ziek en ben bang dat ze zich niet goed kan verdedigen, of dement raakt of zo.
Maar aan de andere kant, ze wil zo graag, en ik gun dat beestje alles !!
Niemand weet hoelang ze nog leeft.
Moet ik haar soms uitlaten aan een lijntje...
Of toch laten gaan ?? Wat haar wens is.

Alvast bedankt.

Dit doet me zo'n pijn.. mijn lieve lieve moppie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zag laatst bij mensen een achtertuin, die hadden boven op de schutting kippegaas geplaatst naar binnen toe (Zoals bij een gevangenismuur met prikkeldraad) dit hadden ze gedaan om te voorkomen dat de kat de tuin uit glipte.

Antwoorden (2)

Het kan wel maar ik zou het goed in de gaten houden en der mee naar der dierenarts gaan ook voor meer informatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is dit voor antwoord....wil je soms achter de kat aan lopen?
Ik heb er twee met nierfalen, en had hiervoor een kat die ook aan nierfalen is overleden. Van mijn vorige kat merkte ik op gegeven moment dat ze meer moeite kreeg met op dingen springen, ze liet steeds meer dingen achterwege. Maar wilde wel nog graag, en vroeg mij dus haar op mijn bureau e.d. te tillen. Pas op het allerlaatst werd ze ineens heel erg slecht, echt doodziek, en kon alleen nog maar liggen. Toen heb ik haar helaas uit haar lijden moeten verlossen. Met dit in gedachten zou ik in jouw geval denken dat de kat, zolang ze het nog kan, het plezier dan maar moet hebben. Op gegeven moment zal het haar waarschijnlijk niet meer lukken.

Maar je weet natuurlijk niet of ze ergens anders dingen eet die niet in haar nierdieet passen, en verder kan ik me voorstellen dat je ongerust bent als ze weg is. Kan je niet bovenop de schutting en het dak van de schuur schuin naar binnen lopend kippen/kattengaas neerzetten? Zo dat ze via de schutting alleen maar op het schuurdak kan komen, maar daar verder nergens heen kan behalve weer terug naar huis? Dan heeft ze nog steeds een groot deel van haar lol, en mist misschien het stukje wereld aan de andere kant van de schuur, maar dat geeft jou dan weer een stukje gerustheid.

Ik zag dat er tegenwoordig speciaal kattengaas te koop is (ik zal de webshop niet noemen want dan ga ik tegen de regels in - maar die komt wel met Google tevoorschijn)

Ik hoop dat je kat (en jij) nog lang veel plezier zullen hebben.

Toegevoegd na 11 uur:
Als ze zelf niet meer tegen de schutting kan klimmen kan je ook vrij eenvoudig een kattentrap maken. Een heleboel plankjes, schuin boven elkaar steeds een makkelijke stap hoger tegen de schutting bevestigen.
Succes!

Toegevoegd na 11 uur:
Als ze zelf niet meer tegen de schutting op kan komen kan je vrij makkelijk een kattentrap maken: bevestig plankjes schuin boven elkaar, steeds een makkelijke stap hoger aan de schutting. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Maar ik denk dat je best de webshop mag noemen want dit gebeurt zo vaak hier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK, hier is de link: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattennet_kattenluik/kattennet/kattennet/101223 . Het heet dus kattenet, en niet kattengaas.
Poet
10 jaar geleden
Lijkt me een prachtig compromis tussen het bieden van enige ruimte aan oude-dag-avontuurlijkheid en jouw gerustheid. Risico is wel dat het mauwen slechts verplaatst naar de nieuwe grens van de wijde wereld, zijnde het te plaatsen gaas.
Maar wie weet is het ook genoeg. Poet zegt: doen!