Kater of poes kitten bij gecastreerde kater?

Ik heb een gecastreerde kater van 1,5 jaar, super lief en hele goede band mee. Twijfel over een tweede want lijkt me heel leuk voor hem en mezelf maar ook bang dat mijn kat het helemaal niets vindt en anders wordt.
Ik kan nu een jong katertje krijgen, de meningen zijn verdeeld.
Wat is de beste combinatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Een kater erbij is beter. Dit weet ik uit eigen ervaring en die van anderen. Ook de dierenarts deelt deze mening.
Gecastreerde katers zijn wat rustiger. Ik neem aan dat je de nieuwe kater dan ook op tijd laat castreren. Met een poes erbij is er wat meer kans op ruzies en irritaties.
Je hebt nooit echt 100% zekerheid over of het zal klikken, maar toch heb je met een kater erbij een wat grotere kans.

Toegevoegd na 20 minuten:
Geef ze wel in het begin uitgebreid de tijd om aan elkaar te wennen.
Hou ze de eerste dagen apart totdat de jonge kater wat meer aan je huis gewend is en over de eerste schrik van de verhuizing heen is. Stel ze daarna pas voorzichtig aan elkaar voor. Een goed begin is het halve werk.

Het beste is ook om het jonge katertje pas te nemen als hij minimaal 12 weken oud is. In die laatste weken leert hij nog heel veel van zijn moeder en van zijn nestgenootjes, zoals sociaal gedrag. Zo is de kans veel groter dat hij een lieve en ontspannen kat wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, jammer is dat. Bij de meeste mensen gaat dat helaas zo. Ideaal is anders. Heel veel problemen kunnen voorkomen worden door kittens gewoon wat langer in het nest te laten. Vanwaar ook die haast, zo'n kat kan wel 20 jaar worden en die eerste levensmaanden hebben een grote invloed op de rest van het kattenleven. Hoe reageert je kater nu op andere katten? Komt hij misschien ook buiten waar hij andere katten ontmoet? Het zou best uiteindelijk goed kunnen gaan als je nieuwe kater na minimaal 12 weken wel heel sociaal is. (in de natuur verlaten ze trouwens pas na 14 of 16 weken het nest) Je huidige kat is nog redelijk jong wat ook een voordeel is. Misschien kan hij nog veel van de nieuwe kater leren. Maar garanties heb je nooit. Het blijft een beetje een gok. Toch kan het ook best goed gaan.
Heb je genoeg ruimte in huis? Zijn er meerdere kamers zodat ze elkaar ook kunnen ontwijken als er spanningen zijn eventueel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, hij heeft wat sociale opvoeding gemist in zijn jeugd van andere katten.En de kans is groot dat de buurtkatten ook te vroeg uit het nest zijn gehaald. Zo gaat dat helaas vaak. Wel is het een voordeel dat hij andere katten enigszins gewend is. Hij zal dan minder snel in paniek raken bij het zien van de nieuwe kater.
Wie weet kan de nieuweling hem ook nog wat sociaal kattengedrag bijbrengen. Als het klikt zal het vast heel gezellig zijn voor je kat een vriendje erbij.
Hou er wel rekening mee dat hij in het begin veel zal blazen en grommen. In de meeste gevallen gaat dit vanzelf over als ze aan elkaar gewend zijn na een aantal dagen. Laat ze echter nooit samen alleen in het begin.
Wat kan helpen is voor afleiding zorgen door een speeltje erbij te pakken. Ze vergeten dan soms ineens om te grommen en te blazen;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel kamers heb je dan? Mogen ze ook op de slaapkamer komen?
In het begin moet je ze sowieso kunnen scheiden. Ook 's nachts als je slaapt. Bijv. dan 1 bij je op de slaapkamer en de ander in de woonkamer.