heeft mijn kat verlatingsangst?

Ik heb een kat die constant bij me is. In de badkamer, keuken, slaapkamer etc. ze loopt me overal achterna en blijft net zolang bij me als ik in de kamer ben. Dat is natuurlijk hartstikke lief, maar daardoor heb ik nog weleens een paar struikelmomenten! Ze kan naar buiten, maar na een minuut komt ze alweer terug om te kijken of ik er ben en komt ze knuffels vragen. Als de deur dicht zit zit ze te janken alsof haar leven ervan afhangt! Mijn andere kat heeft dit gedrag totaal niet.
Heeft zij een bepaalde verlatingsangst? Wat zijn de symptomen daarvan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
10 jaar geleden
Is dit katje soms met de fles grootgebracht? Of iig zeer vroeg uit het nest gehaald?
Ik denk dat een gedragstherapeut hier goed werk kan verrichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit katje is een weeskatje geweest. Haar verleden dus onbekend. Ze was waarschijnlijk 3 maanden toen ik haar meenam.

Antwoorden (2)

Dat is heel moeilijk te bekijken via deze weg. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Misschien verveelt je kat zich en heeft hij dit als taak op zich genomen.
Het is, denk ik, een goed idee om een kattengedragstherapeut te zoeken. Wellicht een die ook Bloesemtherapie kan aanbieden. Dat kan een therapie ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk is deze kat meer op mensen gericht dan je andere kat. Gaat ze ook naar mensen toe die op bezoek komen? Mijn kat is ook aanhankelijk en loopt heel vaak met mij mee. Het liefst loopt hij net voor mijn voeten of er tussen in. Dit doet hij echter ook bij de verzorgers in het kattenpension. De fokker vertelde dat mijn kat meer op mensen is gericht dan op andere katten. Hij is wel opgegroeid tussen andere katten (moeder, tante en boertjes en zusjes). Hij ging daar pas weg toen hij 3 mnd. was. Verder durft hij best veel. Hij vindt het alleen fijn als ik in de buurt ben als hij op onderzoek gaat. In het kattenpension voelt hij zich op zijn gemak. De omgang met andere katten is volgens mij geen probleem. Mensen vindt hij alleen leuker.