als ik mijn hond uitlaat en hem los laat op het fietspad dan loopt hij weer terug naar huis, waarom doet hij dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
is het een kruising met een postduif?
Castle
10 jaar geleden
Mijn hond had dit ook als het buiten koud was. Dan wilde hij zijn behoefte doen en meteen terug naar huis. Heeft hij dit ook als het warm is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien weet hij dat hij geen fiets is?

Antwoorden (1)

Misschien is jouw hond bang en heeft hij na plassen/poepen geen behoefte meer om buiten te zijn.
Als dat nu net dezer dagen is begonnen, dan is de oorzaak waarschijnlijk vuurwerk... de asociale vuurwerkbommen maar ook rotjes, en eigenlijk elk ander dan normaal geluid dat er hoorbaar is. Vergeet niet dat honden het vele, vele malen harder horen dan jij en ik... en ze schrikken er heel erg van en kunnen daardoor trauma's oplopen.

Wees verstandig en houdt je hond aan de lijn tot na Oud&Nieuw, totdat je echt geen vuurwerk meer hoort. De kans is namelijk groot dat je hond zo schrikt van het lawaai dat hij niet naar huis loopt, maar in paniek WEG WIL en dan is een groot probleem: paniek is niet fijn...

Antwoord
Je hond is waarschijnlijk gewoon bang en loopt zo snel mogelijk naar een veilige plek : naar huis, daar is hij veilig.
Houdt je hond aan de lijn, niet loslaten lopen dus, totdat er, ook na Oud & Nieuw, geen vuurwerk meer afgeschoten wordt [tenminste t/m 1 januari].
Sterkte voor je hond en alle andere dieren die er erge last hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus. Hier mag een hond ook niet losgelaten worden op de fietspaden.
Inderdaad lastig als de hond niet bij het baasje wil blijven.
Ivana
10 jaar geleden
Plus.
Om het je hond makkelijker te maken, zou je beter met hem kunnen spelen buiten en zijn aandacht op jou concentreren. Hij zal dan minder last hebben van de geluiden die hij angstig vindt. Niet afleiden als hij al geschrokken is, dat helpt niet. Aandacht op jou richten voordat de angst toeslaat.
Bij fietsen is er weinig tot geen geestelijk contact met de hond, tenzij de hond fietsen (aan de fiets lopen) echt heel leuk vindt.