Jazeker, de Syrische Hamster of de Goudhamster kan in winterslaap gaan.
Een Syrische hamster die in winterslaap is gegaan, voelt enorm koud aan en je ziet alleen de snorharen trillen. Het grote verschil met een overleden hamster is dat ze zacht aanvoelen en als je ze even in de handen houdt, de pootjes iets gaan bewegen. De Syrische hamster gaat niet zomaar in winterslaap. Daarvoor zijn meerdere omgevingsfactoren voor nodig. Vaak is het zo dat de temperatuur vrij snel gedaald is en tussen de 10-13 graden is. Daarnaast is de daglengte korter geworden.

Wanneer je een Syrische hamster vindt die in winterslaap is gegaan, kan je beste bij de kachel zetten. Het heeft dan ongeveer 2-3 uur nodig om weer helemaal bij te komen. Daarna moet je de hamster voldoende voer geven om de reserves weer op te krikken. Want het proces van wakker worden, kost veel energie. Een ander methode is om de hamster in de handen te houden en warm te blazen. Als je goed warm blaast en warm houdt, zul je zien dat binnen 20-30 minuten de Syrische hamster weer bij kennis is. Eerst beginnen de poten en de snorharen heel hard te trillen. Je merkt dan dat ze iets warmer worden. Daarna begint het bekje en de ogen te trillen. Daarna open de ogen en zijn ze weer bij bewustzijn. Daarna duurt het een poosje voordat de lichaamstemperatuur volledig herstelt is.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel je gaf me veel informatie :)