Waarom gooit mijn poes haar kitten achter de kast?

Poes kon er toen zelf niet meer bij,toen ik kitten pakte ging poes kitten likken. Maar na kwartier wou ze er weer eentje achter gooien?
Waarom is dit? Ze zit nu alleen in een kamer,eg rustig dus.
Kitten weegt nu 188 is 5 dagen oud

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vaak wil een moederpoes een aantal dagen na de geboorte het nest verplaatsen.
Ze wil voorkomen dat roofdieren aangetrokken worden door de sterke nestgeur.
De poes is dus op zoek naar een veilige nieuwe plaats voor haar kitten.
Zorg maar dat ze het kitten niet meer achter de kast kwijt kan, en bied haar meerdere alternatieve plekjes aan. Zorg voor kartonnen dozen her en der met warme fleece lapjes erin. Liever geen bananendozen ivm mogelijke resten van insecticide.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus natuurlijk voor Rieneke.
Heb je misschien teveel mensen naar het nest laten kijken?
Het verplaatsen begint meestal pas bij 3 weken, dat brengt moederpoes ze voor socialisatie meer in de huiselijke kring. Als ze ze echter gaat verstoppen voelt ze zich met haar kittens opgejaagd en onveilig. Dan kan je dozen neerzetten wat je wilt, maar blijft ze onbereikbare plaatsen zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet rekening houden met de plekken. Het maakt uit waar je de mand neerzet. Een kat wil meestal: een hoge plek, een warme plek (bijv. boven de verwarming zoiets) en een rustige plek vooral, waar ze niet steeds gestoord wordt en al helemaal niet met haar kitten idd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En soms is alleen een goed kussentje al genoeg! Katten hoeven niet altijd hele toestanden als een doos met gaten of weet ik het om hun rust in te vinden; het gaat vooral om de plaats.
Rieneke1
10 jaar geleden
@nnnienke, daarom zeg ik ook: meerdere alternatieve plekken.
Uiteraard bedoel ik dan niet drie dozen op rij :) Verder denk ik dat een poes met kittens zeker een doos zal prefereren boven een kussentje, dat is te open en onbeschermd.