Kan ik mijn kat 11 dagen alleen thuis laten tijdens mijn vakantie?

.Wij gaan in juli op vakantie. En ik vind echt geen logeeradresje voor hem (niemand wil hem of kan, daarnaast is hij laatsr bij een familielid ontsnapt omdat de hond hem de deur had opengemaakt dus dat wil ik zelf niet meer). Mijn kat is een enorme buitenkat. Nu had een goede vriendin van m'n ouders voorgesteld om hem elke dag te komen verzorgen en wat aandacht te geven. Wellicht is dit een betere optie? Maar gevoelsmatig wringt dit heel erg bij me. Ik krijg dit bijna niet over m'n hart. Want voor m'n gevoel zit hij dan toch 11 dagen alleen. Kan een kat überhaupt zolang alleen? En is dit verstandig?

Toegevoegd na 16 minuten:
Tijdens de periode dat wij weg zijn kan hij zowel naar buiten als naar binnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
93.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, dit is een veel betere optie dan een kat uit logeren te laten gaan. Een kat is geen hond. En kat is territorium gericht. Die blijft het liefst in zijn eigen huis, al dan niet met de mogelijkheid om naar buiten te gaan, net wat hij gewend is.
Als je deze goede vriendin van je ouders kunt krijgen om eten en drinken en inderdaad niet te vergeten de broodnodige aandacht dagelijks te komen geven, is dat veel beter dan ook de kat op vakantie te sturen.

Als er maar altijd 2 grote waterbakken [ik gebruik dan steelpannen] met dagelijks vers water staan [2 voor het geval er eentje om gaat] en een bak met eten. Een kat eet tenslotte iedere 1,5 à 2 uur een paar hapjes en gaat dan weer wassen/poetsen en slapen. Omdat zijn maagje zo klein is dat hij dat zo'n 20 keer per dag. Dus er moet altijd eten staan. De meeste mensen zetten harde brokken neer, zodat poes altijd genoeg te eten heeft, vandaar ook altijd 2 waterbakken.

Als je het goed regelt, zorg je voor een voorraad kattenvoer in huis voor de vakantieperiode, zodat de hulp niet de hand op een lege plek slaat. Ook het kattengrit moet in voorraad zijn. Maar dat weet je natuurlijk allemaal :-))

Ja, een kat kan zo lang alleen, is vele malen te prefereren boven een gedwongen logeerpartij elders. Al is hij alleen, het is veel beter voor zíjn gevoel dan ergens in een onbekend huis te zitten wat veel stress oplevert.
Ook dat hij naar buiten kan in zijn eigen omgeving is een voordeel [loopt hij hopelijk geen gevaar...].

Fijne vakantie en als je het zo regelt, hoef je je geen zorgen te maken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt goed! Ik ken het bezwaarlijke gevoel van vraagsteller. Wij doen het op dezelfde manier, gelukkig een buurvrouw die helemaal gek is met katten en er dus ook echt mee gaat spelen. Tot nu toe bij ons max 6 dagen.
Sommige katten zijn bij terugkomst wel even chagrijnig hebben wij gemerkt :-).
O ja, en onze kat steekt nu regelmatig over naar de buurvrouw om daar een paar hapjes en aaitjes te scoren :-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus @Jan Last jullie kat heeft een nieuwe vriendin! leuk hè :-))
Het is altijd fijn als je een goede relatie met de buren hebt, dat je over en weer dit kunt vragen en doen voor elkaar, scheelt een hoop soesa!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide en goede antwoord! Uiteindelijk heb ik een andere oplossing gevonden: mijn nichtje komt 11 dagen logeren! zij blij, ik blij! :)

Andere antwoorden (5)

Je zou iemand kunnen vragen die elke dag de kat eten en drinken wil geven, de bak verschonen en de nodige aandacht geven. Ik denk persoonlijk dat elf dagen net wat te lang voor een kat is op deze manier.

Indien je echt geen logeeradres kan vinden kun je misschien eens aankloppen bij een dierenpension.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de beste oplossing is dat de vriendin van je ouders dagelijks komt kijken.
Een kat is enorm territoriaal, en uit logeren gaan bij kennissen of in een pension is voor een kat geen pretje.
Het enige waar ik me zorgen over maak is het feit dat de kat meestal buiten zit.
Ik vraag me af of de verzorgster de kat dan wel te zien krijgt, en het kan signaleren als er iets mis is.
Wellicht is het het beste de kat voor die 11 dagen binnen te houden.
Dat zal de kat zeker niet prettig vinden, maar het is wel in zijn belang.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb ik zelf inderdaad nog niet zo over nagedacht. Hoewel het bij mij altijd zo is gegaan dat als ik hem binnenhield en ik kwam dan via de voordeur naar binnen, hij me er altijd vandoor ging (naar buiten). Regel ik het dat hij gewoon naar binnen en buiten kan wanneer hij wil, dan komt hij altijd van buiten naar me toe rennen (mee naar binnen) als ik hem roep. Maar het is wel een goede om over na te denken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Als jij roept komt hij, maar zou hij dat bij de verzorgster ook doen? Hoe goed kent jouw kat haar?
Heb je geen halletje zodat je een 2e deur dicht kan houden zodat je een sluisje hebt?
Of wellicht is dat bij de achterdeur wel te realiseren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik als verzorgster een paar keer de kat niet thuis heb getroffen, blijf ik toch echt zitten wachten tot hij komt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Maar dan ben je dus een paar dagen verder pokemon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde als ik de kat in de ochtend niet tref, probeer ik het in de middag, dan later nog eens, en dan blijf ik tot ik hem gezien heb. Ik zou niet kunnen slapen als ik niet weet waar hij is. Geen dagen wachten inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kat is idd liever in zijn eigen omgeving met de nodige dagelijkse verzorging al is deze tijdens je vakantie kort, dan elders te worden ondergebracht waar hij de hele dag aandacht kan krijgen.
Hij zal in die 10 dagen elders al die tijd en ws meer nodig hebben om te wennen dus thuis elke dag iemand (meerdere malen p dag evt) laten komen is het beste. Misschien kun de de radio af en toe zachtjes aan laten doen.
Als de kat inderdaad zelf binnen en buiten kan én elke dag verzorgd wordt, is er niets aan de hand en kunnen jullie van je welverdiende vakantie genieten.
9 jaar geleden
Dat zou best kunnen als die vriendin van je ouders elke dag even naar hem omkijkt en voor voldoende water en voer zorgt. Je kat zal echter geen fijne tijd hebben als hij veel aandacht gewend is. Ik kan me dus voorstellen dat je je daar niet prettig bij voelt. Als hij veel buiten is zal de verzorgster hem misschien ook weinig zien op de korte momenten dat ze er is. Als hem iets mankeert zal dit dan al snel onopgemerkt blijven.

Het zou natuurlijk veel fijner voor de kat zijn als er iemand gedurende die 11 dagen in zijn huis komt logeren. De kat krijgt dan volop aandacht en heeft altijd "personeel" tot zijn beschikking. Bijkomend voordeel is dat een bewoond huis ook inbrekers buiten de deur houdt.

Voor 70 euro per jaar kun je je inschrijven bij "Holiday Link". Via deze organisatie kun je in contact komen met betrouwbare en enthousiaste oppassers. Dit kunnen bijvoorbeeld gepensioneerde mensen zijn die veel tijd over hebben en het leuk vinden om op deze manier gratis op vakantie te gaan.
http://www.holidaylink.com/vakantieoppas/vakantieoppas.html

Weinig mensen kennen deze mogelijkheid. Ik heb me er eens in verdiept toen ik voor hetzelfde probleem stond.

Het oppassen gaat met gesloten beurs, het kost je naast die 70 euro per jaar helemaal niets. Veel goedkoper dus dan een kattenpension en bovendien veel plezieriger voor de kat, want die kan gewoon thuis blijven in zijn eigen territorium en wordt goed verzorgd.
http://www.holidaylink.com/vakantieoppas/kosten/kosten.html

Privacygevoelige zaken kun je tijdens dit verblijf achter slot en grendel doen. Van tevoren maak je duidelijke afspraken met de oppassers en maak je kennis met elkaar.
http://www.holidaylink.com/vakantieoppas/betrouwbaar/betrouwbaar.html

Hopelijk kan je op deze manier met een gerust hart op vakantie gaan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Astrid, is dat echt te vertrouwen. Heb je daar ervaring mee?
Als je genoeg voedsel en drinken achterlaat, en de kat kan naar binnen en buiten dan zal het geen probleem moeten zijn. Laat wel af en toe iemand komen (bijv. je buren) die kijkt of het goed gaat met de kat. Als dat allemaal kan, dan kan je met een gerust hart weg. Een kat kan echt wel paar dagen alleen blijven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11 dagen is meer dan een paar..... en ....eten en drinken klaar zetten....bedoel je grote hoeveelheden...???? katten eten door en vervolgens zitten ze zonder.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel dat je in het begin voedsel en drinken achterlaat en dan als het kan 1/2 dagen later iemand langs laten komen om te kijken of het goed gaat en dan ook meteen kan bijvoeden. Zodat hij genoeg eten en drinken kan blijven krijgen. Ik weet niet of u iemand kent die af en toe kan komen om bij te voeden en kan kijken maar dit lijkt mij de beste optie.