Is het aan te raden een hamster te hebben op je slaapkamer? En zijn er hamsters die ook overdag actief zijn?

Hoi allemaal, ik ben aan het twijfelen om een hamstertje te nemen op mijn kamer, is het aan te raden? Maakt het veel stof?,zijn er hamsters die overdag actief zijn en minder s'nachts? En maakt het echt zoveel lawaai? Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Hamster is nachtdier

Het beste antwoord

Nee, een hamster op een slaapkamer is niet aan te raden. Zover bekend bij mij zijn alle hamsters nachtdieren. Ze zijn 's nachts dus erg actief, bijvoorbeeld met hun rad welke enorm veel herrie maakt. Daarnaast heeft een hamsterkooi een best sterke geur (de inhoud dan).. en dat is ook niet erg geschikt voor in een kleine ruimte. Dat is dan natuurlijk wel afhankelijk van de grote van de kamer!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok dankje

Andere antwoorden (5)

Een hamster is eg een nachtdier
Leuk een loop rad er in ben je zeker de hele nacht waker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf ook meerdere hamsters gehad, op je kamer is geen goed idee ivm een rad waarin ze gaan rennen (Dit vinden ze erg leuk..) En ze zijn gewoon druk (ritselen, knabbelen aan dingen, eten etc.)
Overdag zijn ze lang niet zo actief als 's nachts is mijn ervaring. Alle hamsters zijn volgens mij vooral 's nachts actief.
Hopelijk heb je hier wat aan;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf ook een tijd mijn hamster op mn slaapkamer gehad. Buiten het radje om, kunnen ze ook gaan tralieknagen (sommige hamsters vinden dit leuk of vragen hierdoor aandacht), waardoor je echt wel wakker ligt.
Niet alle hamsters doen dit, en er is een hamster rad 'silent spinner' dat geen geluid maakt.
Mocht je zo één aanschaffen, let dan op de maat van het radje, dat het wel groot genoeg is, de hamster mag niet krom lopen in het radje.

Heb geen last gehad van veel stof. Ligt ook aan de kooi die je hebt lijkt mij.
Mijn hamster heeft een enorme traliekooi.

Ik geloof dat er geen hamsters zijn die overdag actief zijn en is het ook het beste als de hamster overdag met rust gelaten word. (Niet dat hij constant wakker word gemaakt door lawaai oid)
De mijne is soms wakker overdag om te eten of heel soms zie ik hem in het radje rennen, maar voornamelijk s'nachts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1 hamstertje nemen is sowieso niet aan te raden tenzij je een solitaire soort neemt. De meeste soorten zijn echter groepsdieren en horen met soortgenoten samen gehouden te worden!

Als je een stil radje kan vinden of kan voorkomen dat de hamster 's nachts actief wordt is het te doen. Maar zelfs met stil radje zal je nog steeds last hebben van het geritsel dat ze maken.

De enige hamsters die overdag actief zijn, zijn de hamsters waarvan je de biologische klok liggen hebt. Verduister de kamer overdag en zet 's nachts verlichting aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Scheiden indien nodig moet natuurlijk altijd. Maar ik vind het als eigenaar je plicht om het te proberen. En mits goed aangepakt zal het ook heel vaak lukken om ze in groepen te huisvesten. Het zijn groepsdieren waar jammer genoeg veel misverstanden over bestaan. Als het fout gaat met het samen houden van hamsters ligt de fout in 9/10 gevallen bij de eigenaar en dan heeft die eigenaar zich niet goed ingezet/voorbereid voor zijn/haar dieren. En dan vind ik persoonlijk dat hij/zij zelfs ook niet geschikt is om een hamster alleen te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik zei, als je niet op de hoogte bent moet je niet aan huisdieren beginnen. Ook niet aan eentje. Ik houdt hier al jaren hamsters samen in klein, middelgrote en grote groepen en dat gaat prima.
Het ligt er aan wat voor hamster je hebt, als hij lui is, zou het kunnen, maar ik denk dat hij zoals bijna alle hamsters heel actief is en 's nachts in zijn rad loopt, ik zou het niet doen.