Kan ik als ik mijn hond een trucje kent het trucje ook doen zonder de clicker?

Ik wil beginnen met een clicker training alleen had ik nu nog 1 vraagje. Moet je zodra je hond het trucje weet en kent, moet je dan nog steeds klikken als ie het goed heeft gedaan of kan je dan ook gewoon een koekje geven? Want ik zelf denk dat als je hond het trucje weet dat je dan niet een klik meer hoeft te geven. maar dat je dan alleen zegt : "zit" (hond gaat zitten) moet ik dan nu klikken? (hond kent het trucje en weet dat hij zo moet doen als ik zeg zit) of mag ik nu gewoon een koekje geven (zonder klik)? ik hoop dat jullie het weten, ikzelf weet het namelijk niet. Mvg,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ivana
9 jaar geleden
De clicker wordt eigenlijk gebruikt omdat je dan op het juiste moment kunt belonen. Direct bij het goede gedrag: click.
Je zult dus eerst de hond moeten laten zien dat de clicker staat voor beloning.
Voordat je met een clickertraining begint, maak je die connectie door de hond voor je te zetten en te clicken tegelijk met het geven van iets lekkers. Als je dit drie keer doet weet de hond dat clicken gelijk staat met belonen. De meeste mensen belonen op de gewone manier te laat. Een hond doet iets dat je graag wilt, je roep hem bij je en geeft hem iets lekkers. Dan beloon je niet het gedrag dat je wilde belonen, maar het naar je toe komen.
Daar is de clicker voor bedoelt. Je kunt dus ook een hond, die je niet binnen één seconde na het goede gedrag kunt belonen met een snoepje of aaitje, wel belonen met een click (omdat die click gelijk staat met de beloning, dat weet de hond, dat heb je hem laten zien). Als een hond nu de het goede gedrag beheerst (de truc of iets wat jij gedaan wilt hebben) mag je de click vervangen door alles waar de hond blij van wordt: een 'goed zo' uit de verte, een aai of een snoepje, ook al is dat iets later dan de twee seconde.

Antwoorden (5)

Ik zeg ja.
Ik ben geen hondenexpert, maar ik zag op TV dat ze het ook zo m et dolfijnen doen.
En honden zijn toch ongeveer net zo intelligent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met die laatste opmerking vergis je je toch behoorlijk. Honden zijn niet dom, maar dolfijnen zijn intelligenter dan mensen. (ik ga er voor het gemak even vanuit, dat mensen weer intelligenter zijn dan honden. Maar het kan ook andersom zijn. Als wij "koekje" zeggen, dan weet een hond precies waar je het over hebt, maar als een hond blaft, dan hebben we geen idee wat hij bedoeld). Zelfs Chimpansees zijn intelligenter dan mensen. Zo hebben sommige Chimpansees gebarentaal geleerd en moesten vanuit gebarentaal voorwerpen benoemen. Ze begonnen met voorwerpen die ze al kenden, zoals bijvoorbeeld een banaan. Later lieten ze voorwerpen zien, die de Chimpansee nog nooit had gezien en toen bleek, dat hij/zij daar een veel beter passende naam/omschrijving voor gaf, dan dat de mens had gedaan.
Z512099
9 jaar geleden
Wat een onzin: " dolfijnen zijn intelligenter dan mensen ".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
haha... ik vind het wel leuke voorbeelden. Laten we het er op houden dat ze op SOMMIGE puntjes misschien wel intelligenter zijn ;-)
Bij clickertraining kun je de click achterwege laten als je hond feilloos doet wat gevraagd is, zeg dan wel "braaf" en noem zijn naam.
Het koekje geven in de plaats van een click is zeker af te raden, een koekje is voedsel, een enorme, overbodige beloning...
Het is voor de hond al geweldig als je hem prijst, hij krijgt zo aandacht van je en daar gaat het bij hem om : aandacht krijgen, van zijn baasje.
Zeg gewoon "braaf" en zijn naam.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik ook, +.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Op een click volgt altijd een beloning! Voer of stem. De clicker zelf is nooit de beloning. En zeg nou zelf: ga jij werken voor je baas als je ineens geen salaris meer krijgt? Overigens is het heel moeilijk om je zelf het clicken aan te leren, timing is zo belangrijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De click zelf is de beloning:
http://www.steilore.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=77
Die min is dus onterecht.
Z512099
9 jaar geleden
Moest Milan Cesar hier antwoorden, het zou ook minnen regenen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke heeft volledig gelijk! crea, ga maar eens naar een hondentraining, dan kunnen ze je dat haarfijn uitleggen.
De clicker is oorspronkelijk gebruikt omdat honden (en veel andere dieren) het geluid duidelijk kunnen onderscheiden van gesproken woorden. Daarom is clicker training een heel goed opstapje om een dier het e.e.a. aan te leren. In de wir war van woorden is een commando los van het belonende geluid van de clicker goed te onderscheiden. Dat stimuleert de concentratie van het dier.
Het klikgeluid is ook altijd hetzelfde. Een gesproken woord (zoals braaf of goed) kan altijd anders klinken.
De meeste honden wennen heel gemakkelijk aan de click. Ze associëren het immers met iets eetbaars wanneer ze het commando goed hebben uitgevoerd. En daar zit hem de kneep: het wordt op den duur gewoonte om na bijv.: "zit" onmiddellijk de klik te horen en meteen een brokje te krijgen. Zodra een commando goed door de hond herkend wordt en zonder aarzelen wordt opgevolgd kun je het klik geluidje vervangen door een vast woord. Bijv. "braaf" of "goed".
Kies ook altijd hetzelfde woordje en zeg dit op een wat hogere toon. Probeer ook zoveel mogelijk om dit hetzelfde uit te spreken en alle andere handelingen hetzelfde te doen als met de clicker.
Wanneer een hond meerdere commando's van elkaar moet leren onderscheiden kan het makkelijker zijn wanneer je een gebaar kunt geven als ondersteuning van een commando. "Zit" en "lig" heeft nauwelijks verschil. (Je kunt natuurlijk ook "down" en "af" gebruiken voor dezelfde handelingen maar ik gebruik dit even als voorbeeld).
Soms is het handig om gebaren te kunnen maken wanneer een hond doof is of wanneer er gejaagd wordt en je met gesproken taal het wild kunt verstoren.
(Ook zijn er mensen die een clicker niet goed kunnen gebruiken door een handicap. Dan wordt zo'n hond in de aanloop wel met de clicker getraind, maar wordt uiteindelijk de click vervangen door een woord of zelfs een gebaar wat "braaf" vervangt.)
Wanneer je meerdere handelingen moet verrichten, gebaar met daaropvolgend de beloning, kan het zijn dat de clicker in de weg zit of gewoon te laat of op het verkeerde moment ten gehore wordt gegeven.
Omdat het belangrijk is om na de click zo min mogelijk tijd tussen click en beloning te creëren moeten de combinaties zo veel mogelijk hetzelfde zijn. Dit om te voorkomen dat de hond zijn concentratie verliest of gefrustreerd raakt en daardoor minder werkwillig wordt.
Dus: je kunt de click vervangen door een gesproken woord. Maar er zijn honden die het zonder clicker minder goed doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De clicker wordt eigenlijk gebruikt omdat je dan op het juiste moment kunt belonen. Direct bij het goede gedrag: click.
Je zult dus eerst de hond moeten laten zien dat de clicker staat voor beloning.
Voordat je met een clickertraining begint, maak je die connectie door de hond voor je te zetten en te clicken tegelijk met het geven van iets lekkers. Als je dit drie keer doet weet de hond dat clicken gelijk staat met belonen.

De meeste mensen belonen op de gewone manier te laat. Een hond doet iets dat je graag wilt, je roep hem bij je en geeft hem iets lekkers. Dan beloon je niet het gedrag dat je wilde belonen, maar het naar je toe komen.
Daar is de clicker voor bedoelt. Je kunt dus ook een hond, die je niet binnen één seconde na het goede gedrag kunt belonen met een snoepje of aaitje, wel belonen met een click (omdat die click gelijk staat met de beloning, dat weet de hond, dat heb je hem laten zien).

Als een hond nu de het goede gedrag beheerst (de truc of iets wat jij gedaan wilt hebben) mag je de click vervangen door alles waar de hond blij van wordt: een ‘goed zo’ uit de verte, een aai of een snoepje, ook al is dat iets later dan de twee seconde.
Ivana
9 jaar geleden
De clicker is ideaal als je inderdaad iets wil leren en het ook niet per se nodig is dat je hond je ziet. In het andere geval kun je een hond ook leren met 'vinger omhoog en lelijk kijken = fout' of 'duim omhoog en stralende glimlach = goed'.

Meer nog, honden herkennen ook niet zo goed woorden en zelfs hun naam betekent eigenlijk niet zo veel voor de meesten. Honden zijn zelfs volgens de laatste stand van de dierenpsychologie niet echt geïnteresseerd in mensen maar zijn op hen afhankelijk voor veel dingen die ze 'in hun leven' nodig hebben. Ik heb mijn eerste hond nooit beloond met snoep, altijd met knuffels, en ook de hond die ik nu heb, stapte zeer snel over van snoep (vroegere eigenaar) naar knuffels (mij).

Per hond is het dan ook nog wat verschillend. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste zeer veel tijd met elkaar doorbrengen en enorm weinig tijd tussen 'gedrag + je stimulans' laten: Een hond straffen die twee minuten geleten in het gras zijn uitwerpselen achter liet, heeft absoluut geen zin. Er mee gaan lopen en sprinten, zodat het dan voelt dat het een behoefte moet doen, ging bij mij veel vlotter want bij mijn eerste hond wist ik zelfs niet dat ik hem zindelijk moest maken, maar mijn zoon plaste in de tuin en hij deed dat altijd mee dus ging ook dat automatisch.

Je kunt dus ook met je vingers knippen als je dat goed kunt, en dan heeft die niets nodig.

Ik denk dat je door veel te spelen van vroeg af met je hond, de mooiste dingen kunt bereiken.

M.a.w. als je met een knipper werkt, inderdaad later beter iets zelf uitvinden dat je hond dan leert.

Ik raad je aan de recente prachtige kunstfilm te bekijken (klasse B) maar je kunt ook het clipje eruit bekijken van http://movieclips.com/obYj-the-artist-movie-wonder-dog/ waarin de hond na 'pang' doodvalt. Ik kwam thuis bij een vriendin en ik leerde dit in een avond tijd aan de labrador die zij hadden, gewoon omdat ik haar leerde dat ik ze daarna intens streelde op haar buik en ze dat natuurlijk erg graag heeft en daarvoor graag.... "Pang..." en dan op haar rug omvalt voor dood... in het echt wachtend op mijn strelingen. Hilariteit verzekerd als je dit je hond aanleert (lukt niet met alle).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laatste tekst uit die clip (let op, ondanks het feit dat het een recente film is, is het voor het grootste deel een 'stomme' film die gaat over het geluid dat onstond bij de zwart-wit films en de 'oorlog' die daarmee gepaard ging): "I'll say one thing, he owes his life to that dog"