Waarom plast onze poes als een kater?

Ik wist niet wat ik zag, haar staart ging omhoog, begon te trillen en daarna sproeide onze poes als een kater!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deed ze dat gewoon op de kattenbak, of had ze ook een ongebruikelijke plek uitgekozen om te 'markeren'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Casp, dit had je eerst als antwoord, meteen 2 minnen, toen verwijderd, maar jij dacht:
zo'n domme opmerking kan beter als reactie.........
Had het maar helemaal weggelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de laatste regel van momo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het een hermafropoeter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vast een identiteitscrisis; Dat wordt therapie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, ze heeft geen kattebak, ze kan hier in en uit lopen (park) ze sproeit binnnen en buiten, zit geen enkele logica in, gelukkig doet ze het niet zo vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan lijkt het op territoriumafbakening. Misschien heeft ze de lente meer in haar bol dan voorgaande jaren, of misschien is er een nieuwe kat in de buurt komen wonen die zich opdringt, die ze ziet als bedreiging, of die ze simpelweg niet mag. Poezen doen het minder vaak, maar kunnen net zo goed sproeien als katers als ze er aanleiding toe zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst, onze poes hier doet het ook, ik dacht ook dat alleen katers het deden, maar nee, mevrouw vind het ook nodig om het af en toe in huis te doen. Waarom weet ik dus ook niet.

Het beste antwoord

Het is niet vreemd hoor dat een poes sproeit, dit is niet zo bekend maar het gebeurt vaker. Zeker door de temperatuurstijging nu het voorjaar wordt, maakt dat katten weer actiever worden. Misschien dat in de buurt wat andere katten zitten. Het is in ieder geval territoriumafbakening wat ze doet. Eventueel kan je met 'feliway', een chemisch feromoon, het gedrag beïnvloeden. Na gebruik van dit middel, dat overigens alleen verkrijgbaar bij de dierenarts is, zou het gedrag dan omgevormd worden tot kopjes geven op die plaats.
Zelfs gesteriliseerde poezen kunnen nog sproeien, dus dit is geen optie als ze nog niet gesteriliseerd zou zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je tenminste wilt dat ze niet meer sproeit, dit weet ik dus niet.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Weet je heel heel heel heel heel zeker dat het een poes is ??

Wij hadden namelijk vroeger ook een poes, al meer dan een jaar, die op een gegeven moment in huis begon te plassen en te sproeien.

Mijn ouders wisten verder ook niet hoe of wat, dus die gingen er mee naar de dierenarts. Volgende dag kwam mijn vader terug met....een gecasteerde kater.

Bleek dat de balletjes gewoon niet ingedaald waren, waardoor wij altijd ten onrechte hadden gedacht dat het een poes was. Mede voor de kleine gestalte , het relatief kleine koppie en de wat slappe buik was het werkelijk NOOIT in ons opgekomen dat het wel eens een katertje kon zijn. Ook nooit onder het rokkie gekeken verder.

En wat één lkeer voorkomt, al is het meer dan 30 jaar geleden, kan natuurlijk best nog een keer voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij. Ik heb niet de ervaring, maar ik moest hier ook aan denken toen ik de vraag las. Ben benieuwd of je gelijk hebt...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat heeft Marleen niet, het is een lapjeskat, 1 op de miljoen is een kater. (ergens gelezen)
En ze is gesteriliseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan had de dierenarts het wel gemerkt! Maar: katers (vooral ongecastreerde katers) zijn de meest voorkomende sproeiers, maar poezen kúnnen het ook en zullen het om sommige redenen ook doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm.. katers kunnen ook gesteriliseerd worden, net als dat poezen gecastreerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ouders hadden een heel eenkennige (gecastreerde) poes, die altijd erg beledigd was, als er bezoek kwam. Uit protest ging ze dan altijd sproeien, in de woonkamer tegen de boekenkast en de rijen lp's, en vooral ook tegen de jassen van de bezoekers. Ik ben met regelmaat 'riekend' naar huis gereden, omdat ik vergeten was mijn jas in de auto te laten.
Zij duldde duidelijk géén vreemden op haar territorium...
Rieneke1
14 jaar geleden
@nieuwsgierig: het kan ook goed onzekerheid zijn geweest.
Misschien heeft jou poes het voorjaar in haar bolleke, en wil ze haar geurtje achter laten. En is ze zo van slag naar een strenge winter, en denkt ze dat ze een jeweetwel kater is.

Zo heb je mensen in een verkeerd lichaam en misschien jouw poes ook wel. (lol)

Onze hond is een volwassen reu en piest soms als een teefje, gewoon te lui om zijn poot op te tillen.(of had toch liever een teefje willen zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van ons deed dat ook, toen mijn eerste kind geboren was.
Jaloezie?
Extra behoefte om territorium af te bakenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat poezen sproeien is niet zo bekend, maar volkomen normaal.
de oorzaak valt zo op afstand niet aan te geven: vaak is het onzekerheid, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
doet ze het op een vaste plek?
haal dan eens een paar wattenschijfjes langs haar wangen, en plak die op de sproeiplek.
goede kans dat het dan over is.
als ze het niet op een vaste plek doet, zou je het gebruik van een feliway verdamper kunnen overwegen.
deze kan je bij de dierenarts of de dierenspeciaalzaak halen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja ook poezen kunnen sproeien! Behalve dat het met het territorium te maken heeft, kan ook stress een oorzaak zijn. Mochten de tips van Rieneke niet werken, neem dan eens contact op met een gedragstherapeut voor katten, want zonder de oorzaak te onderzoeken is het vaak lastig om gedragsproblemen op te lossen. Overigens kan het ook een medische oorzaak hebben, dus een bezoekje aan de dierenarts kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet niet waarom dat komt hoor maar dat ziet er inderdaad wel gek uit ja.. er zijn ook honden die dat doen, teefjes die plassen als en reu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een kater en een poes. Beide plassen door hun staart omhoog te doen die vervolgens trilt. Is het wel echt sproeien? Of plassen ze gewoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kat van mij deed het ook, dus uniek is het niet.
En ik weet ook zeker dat het een poes was want ze had een nestje gehad. Ik denk toch ook dat het met territorium te maken heeft, ze deed het namelijk altijd als ik een rondje met de hond liep en onze poes ging dan mee en bij sommige, niet alle muurtjes deed ze dat dus dan.