Hoe leer ik mijn hond te luisteren naar wat ik zeg?

Wij hebben net een golden retriever puppy gekregen van 8 weken, alleen nu bijt ze overal in ook in kleren spullen en je handen bijvoorbeeld als we zeggen Foei en haar weg duwen gaat ze gewoon weer terug naar waar ze mee bezig was bijvoorbeeld hij kauwt op de bloemen wij zeggen Foei en duwen hem weg stopt ie heel even en gaat er dan meteen weer heen en er op kauwen help me wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga met de hond naar een puppycursus bij jou in de buurt. Daar leer je hoe je je hond op moet voeden, dat is leuk voor jou, maar ook voor de hond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ie jong is, luister hij niet meteen, pas na maanden zal hij doorhebben dat hij bepaalde dingen niet mag, en zal ie het ook niet meer doen, mits je m genoeg hebt laten weten dat zoiets niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook een puppycursus doen, bij de dierenarts kunnen ze vaak wel een cursus bij jou in de buurt aanbevelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste is om haar af te lijden en er een speeltje bij pakken waar ze op mag bijten. Dus telkens als ze op iets bijt dat niet mag zeg je foei, en dan pak je een speeltje en geef je aan haar. Maar het is wel even doorzetten de eerste paar maand, want zo'n beestje bijt in ALLES, dat is onder andere hun manier om de wereld te verkennen (doen baby's trouwens ook, die stoppen ook alles in hun mond).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De pup moet ook tot rust kunnen komen in de nieuwe omgeving. Gun haar die rust want als je teveel doet wordt ze alleen maar drukker. Vooral niet boos worden op zo'n jonge pup! Wel haar prijzen als ze iets goed doet, bv als ze iets gepakt heeft en het loslaat.
Geduld hebben...
Antoni
9 jaar geleden
Afleiden is het beste! En geduld hebben, tot de puppy gaat leren wat wel en wat niet mag.
liveisgreat
9 jaar geleden
ik zou ook naar de hondenschool gaan. op die manier leren ze echt veel en blijft je relatie met je puppy okee. al zal de pup natuurlijk niet meteen vanaf de eerste les alles perfect onder de knie hebben, het is de kortste weg....

Antwoorden (2)

Dit is echt een voorbeeld van een heerlijke pup die alles nog moet leren.
Maar tegelijk ook een voorbeeld van een nieuwe baas die niet is voorbereid.

Foei zeggen tegen een pup heeft geen enkele zin zolang hij de inhoud van die kreet niet kent. Wegduwen vraagt om opnieuw proberen.

Geef je pup zijn eigen speelgoed waarop hij mag kauwen zoveel hij wil en zorg dat die speeltjes veilig zijn. Als hij ergens op kauwt wat niet wenselijk is, zeg je met rustige stem 'nee' en geeft je hem zijn eigen speeltje. Dat speeltje of kauwbotje maak je interessant door er samen met hem mee te spelen.
Na enige dagen goed opletten en 'erbij blijven' heeft hij de inhoud van het woordje 'nee' te pakken. Maar pups zijn net kleuters, ze kunnen zich niet lang concentreren en gaan dus keer op keer in de fout. Bovendien leren ze de wereld kennen met hun bekjes, want ze hebben geen handjes.

Geduld en liefde voor het dier en begrip voor zijn wereld, zal hem langzaam op het goede pad brengen. Als hij last van tanden en kiezen krijgt zal het bijtgedrag weer sterker worden. Neem dan maatregelen zonder kwaad te worden, want hij heeft dan echt pijn.

Een pup slaapt of rust gemiddeld 18 uur per dag. Die tijden kan je hem even in een bench leggen, daar kan hij niets kapot maken en heb je zelf even rust. Maar een bench moet niet worden gebruikt als strafplaats. Bovendien kan je een pup niet straffen, omdat hij onwetend is van alles wat in jouw ogen verkeerd is. Dat zal je hem heel langzaam allemaal moeten bijbrengen.

Een hond opvoeden kost tijd, veel tijd. Liefde en invoeling in de noden van een dier zijn daarbij van het grootste belang. Koop een goed boek en ga naar een goede hondenschool, want je maakt snel fouten als je niet weet waar je mee bezig bent en iets slechts afleren kost meer tijd dan iets goeds aanleren.

Maar blijf hier maar vragen stellen, wij beantwoorden ze graag!
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Fijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ivana
9 jaar geleden
Dank je Rieneke, zo'n vraag gaat me echt aan het hart.
Pups hebben zachtheid nodig. Ieder ras, maar dit ras zeker, is gevoelig voor een grove afwijzing die het niet begrijpt. Dat kan de band, die je vanaf de eerste minuut gaat opbouwen, verstoren en dat is zo jammer.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+dikke plus. Inderdaad gaat deze vraag mij ook aan het hart. Morgen mag ik weer heerlijk voor de puppyklas staan en hond en baas blij maken met elkaar. Toch verbaas ik me nog steeds, over de hoge verwachtingen die eigenaars hebben. Maar xLiesbeth, heel veel plezier met je heerlijk puppenkind, geniet er toch vooral van!
Heel veel geduld hebben, slecht gedrag proberen zoveel mogelijk te negeren maar als ze te ver gaat proberen op een niet te heftige manier te reageren. En goed gedrag uiteraard belonen, met heel enthousiast reageren en snoepjes in kleine stukjes breken en af en toe geven met goed gedrag. Op die manier heb ik mijn Amerikaanse Stafford opgevoed en dat is goed uitgepakt. Consequent zijn en blijven is natuurlijk wel heel belangrijk. Succes!!