Waarom miauwt mijn kat zoveel?

Ik word er echt gek van... elke ochtend (nu ongeveer een week of 2 dat hij dit doet) als ik nog heerlijk aan het slapen ben, is Mickey aan het miauwen op zo'n vreselijk hoog toontje (dat is overigens gewoon zijn normale miauw).

Ik heb altijd eten in het bakje dus hij kan geen honger hebben, Puma doet het niet, hij hoeft zich niet te vervelen want ze zijn met z'n 2 en als ik wakker ben vermaakt hij zich prima ook zonder mij..

Ook merk ik dat als ik achter mijn computer zit, Mickey regelmatig achter mij gaat staan en ook gaat miauwen, hij wil dan aandacht, meestal blijft hij dan lekker staan om geaaid te worden maar soms rent hij ook weer direct weg als ik hem wil aaien..

Ik probeer het te negeren maar dat lukt mij niet goed, als hij 's ochtends zo miauwt, zeg ik wat tegen hem, geef ik hem een aai en dan negeer ik hem en probeer weer te slapen, maar hij gaat maar doooooooooooor. En aan de ene kant vind ik het wel schattig want hij loopt rustig over mij heen als ik slaap, ruikt aan mijn haar, likt mijn haar, gooit mijn drinken op het nachtkastje om, haha, maar ik ben chronisch ziek en heb mijn rust wel nodig en ik word nu toch wel vervelend wakker elke keer... iemand die weet wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen? Alvast bedankt.

Oh, er zijn overigens meerdere vragen over miauwende katten maar niet met antwoorden waar ik iets aan heb.. :)!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe oud is de kat? soms worden ze doof en dan horen ze eigen gemiauw niet meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is zo rond de 6 maanden :)
Z512099
9 jaar geleden
Doet me denken aan aandacht vragen, Siamezen zijn daar o.a. sterk in.
Het is een jonge kat die geleerd heeft aandacht te krijgen wanneer hij miauwt, is ook een aanhankelijke kat ( beter dan een onverschillige).
Het klinkt hard, maar ik zou hem uit de slaapkamer weren, zodat u een ongestoorde nachtrust hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik denk ook dat het gewoon aandacht vragen is.. en heb er over nagedacht hem te weren uit de slaapkamer.. maar, dat kan ik echt niet.. ik vind het zo gezellig met ze als ze samen bij mij slapen.. misschien denk je "zeur dan niet" haha, maar ik hoop dat er misschien nog een andere oplossing mogelijk is... :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou je kat uit de slaapkamer kunnen weren en ergens de nacht doorlaten brengen waar je er minder last van hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar dat wil ik niet echt, en daarbij los ik het probleem niet op want dat gaat hij ergens anders zitten miauwen waar ik er geen last van heb.. maar dan heb ik er juist meer last van want dat vind ik zielig, ik los liever het probleem op waarom hij miauwt en hoe ik dat kan oplossen zonder hem ergens neer te zetten waar ik hem niet hoor... hem weren uit de slaapkamer is meer de optie als het echt niet anders kan.. en dan nog weet ik niet of ik dat wel kan... :) maar bedankt voor je reactie
Ivana
9 jaar geleden
Mahein, je hinkt op twee benen. Dan kunnen we echt geen oplossing aandragen, want je vindt het zo gezellig/zielig enz. Bij dieren moet je consequent zijn, anders maken ze er een potje van en gaan ze toch door tot ze hun zin hebben. Je bent dus niet duidelijk naar deze kat toe. De ene keer wel, de andere keer niet aaien en je ergeren. Daar kan een dier niets mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat je gelijk hebt Ivana, ik geef nu gemixte signalen en dat is onduidelijk voor hem, en ik moet daar boven staan en duidelijk en consequent zijn, daar moet ik aan werken. Maar wat kan ik doen zonder hem buiten de slaapkamer te zetten, gewoon helemaal negeren en dat elke keer als hij dit gedrag vertoont op de slaapkamer, of gewoon altijd negeren als miauwt om aandacht? Ik wil graag leren, maar ik ben altijd zo gevoelig en vind snel iets zielig... en dat is best lastig want ik weet dat dat een zwakte van mij is..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon duidelijk zijn, hij moet zn grenzen kennen. Op bed mag, maar als hij boven je heupen komt ... Jaag je hem weg. Als hij achter je staat dan gewoon terug praten maat verder negeren. Je geeft een reactie, maar niet de aandacht die hij wil. En dan geeft hij het snel op. Als hij rustig is kan je hem gewoon aandacht geven. Sommige katten zijn gewoon erg vocaal. Maar dat betekend niet dat jij ook aandacht moet geven op commando.
Dat werkte erg goed bij onze kat.
flyingcrow
9 jaar geleden
Misschien miauwt hij graag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje @Mobie1980 :)!
@Flyingcrow, ja hij miauwt zeker graag, het is een echte prater en dat is ook niet erg, maar hij doet het nu ook een beetje dwangmatig voor aandacht en dat is niet de bedoeling.. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze kat is daar een jaar geleden ook mee begonnen. En het werd steeds vroeger in de ochtend. Ik slaap er inmiddels doorheen, ook door het over me heen lopen en in mijn gezicht klauwen, maar mijn man gaat er braaf uit om de kat buiten te brengen om half 4 's-nachts. Wat bij mij helpt is een arm om haar heen slaan, dan gaat ze tegen me aan liggen spinnen en vergeet ze dat ze ons uit bed wilde hebben.

Het beste antwoord

Je kat probeert je te sturen en dat lukt hem heel aardig. Wanneer je hem alleen al aankijkt is dit beloning genoeg en heeft hij je aandacht. Dus wel of niet willen aaien, daar draait het hem niet om.
Katten zijn uitermate slim. Vaak hebben ze precies door hoe ze met hun mensen om kunnen gaan en weten door bepaald gedrag het zo te regelen dat er wat leven in de brouwerij komt.
Een jonge kat heeft enorm veel energie. Om dit kwijt te raken zou hij in de vrije natuur van alles voor zijn neus krijgen. I.d.v.v. muizen, vogels, blaadjes en insekten kan hij overal achteraan en er is altijd entertainment.
Wanneer dit er niet is, zal hij ergens met zijn hobby's naartoe moeten. Dus waarom zou ik dat mens niet eens uit proberen?
Een andere kat is lang niet altijd genoeg om aan je speelkwartier te komen. Katten zijn over het algemeen ook solitaire jagers. Maar zijn collega begrijpt hem als geen ander: hij is immers zelf een kat en heeft vanaf hun kennismaking altijd dezelfde, consequente, en zwart-witte aanpak gehad. Dat geeft duidelijkheid naar de miauw-kat en dan heeft hij er geen last van op de momenten dat het gemiauw begint.
Om de energie kwijt te kunnen zal je enige creativiteit aan de dag moeten leggen.
Verstop de kattenbrokken. Zo boots je het jagen/zoeken na en moet je kat het e.e.a. doen om aan zijn kostje te komen. Leg brokjes verspreid: achter een gordijn, op de vensterbank, krabpaal, plint, radiator, kortom: verzin steeds verschillende plaatsen waar wat liggen kan. Wees hierin niet voorspelbaar. Ik weet niet in hoeverre je je zelf lichamelijk vooruit kan, maar er zijn voerpuzzels en voerballen voor katten te koop. Ook een doos met gescheurde papiersnippers (geknipt papier kan snijden in de huid) en daar brokjes in strooien kan ook. Of gooi brokjes over de trap of door een lange gang.
Spelen met een hengel met een veer o.i.d. eraan kan ook. Je kunt dit zolang doen als wenselijk is, maar stop voordat de kat zijn aandacht verliest. Hij moet leren dat jij zoveel mogelijk de regels bepaalt.
Voor nu kun je iets volkomen tegenovergestelds doen: i.p.v. hem aan te kijken, te praten, sta je op en verlaat je het vertrek. Je wacht (ongeveer 10 tellen) en je gaat weer verder met wat je deed. Negeer hem. Het kan lang duren voordat hij dit door heeft.
Probeer hem eerst zijn energie kwijt te laten raken. Een dier leert nl. makkelijker wanneer hij prettig in zijn vel zit.
Succes!