hoeveel moet een normale poes wegen van 13 jaar in mensen jaren?

ik heb een kennis van mijn ouders en die hebben een meisjes poes van 13 jaar. maar volgens hun heeft ze zwaar overgewicht ze weegt 5 k. is dat erg veel? ze speelt ook niet redelijk veel meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Wegen in mensen jaren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13 jaren in mensenjaren gewogen op een mensenweegschaal ;)
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/diereninfo/katten/kattenleeftijd-in-mensenjaren.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is een poes van 13 jaar in mensen jaren. hij is volgens mij gewogen bij de dieren arts. maar ze is nu wel aan het dieet met light brokjes. nee niet op een mensen weegschaal. het is echt op een weegschaal gewogen bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zal er echt wel goed gewogen zijn. Voor katten van deze leeftijd wordt ook meestal eiwit-arm (zelfs eiwitloos) voedsel geadviseerd. Daar weet Rieneke waarschijnlijk alles van.
Rieneke1
9 jaar geleden
Eiwitarm wordt voorgeschreven voor katten met nierfalen, maar dat zijn dan wel eiwitten van zeer hoge kwaliteit, die goed opgenomen kunnen worden.
Nierdieet is zeer calorierijk, dus laten we het hier verder maar niet over hebben. Ik ben zelf geen fan van lightbrokjes, en zeker niet van het 2 x daags voeren wat vaak wordt geadviseerd bij te dikke katten. Vers vlees als de kat dat lust, en onbeperkte toegang tot natvoer van hoogwaardige kwaliteit, dus voornamelijk/bijna geheel bestaand uit vlees of vis.
Dit in combinatie met beweging, dus veel spelen met de kat.

Antwoorden (2)

Het normale gemiddelde gewicht van een kat hangt natuurlijk van een aantal dingen af; geslacht, ras en leeftijd. Maar over het algemeen kunnen we zeggen dat het gezonde gemiddelde gewicht van een volwassen kat ongeveer 3,5 kilo is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kat die 5 kilo weegt, lijkt misschien slechts iets te zwaar. Immers is 1,5 kilo niet zoveel. Maar, omdat een kat niet heel zwaar is, is 1,5kilo overgewicht meteen al meer dan 25% kilo te zwaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vanwege de info en omdat ik het plaatje van de rode kat zo aardig vind. http://www.dapblommaart.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=152&Itemid=209
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar een Maine coon is veel zwaarder en een manx veel lichter. het is dus niet zomaar te zeggen
Rieneke1
9 jaar geleden
De bouw van een kat kan ook erg verschillen. Ik heb een grote grove kater gehad van 7 kg, die geen grammetje te zwaar was.
Daarentegen heb ik nu een kater die ruim 5 kg weegt, en echt nog wel wat meer af mag vallen.
Je moet de ribbetjes goed kunnen voelen, en als je bovenop de staande kat kijkt, mag je gerust een taille zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Niels, er staat ook dat het gewicht o.a. van het ras afhangt, maar Max0709 heeft het over een normale kat, niet over een extra grote of extra kleine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ al zou ik zeggen dat 5 niet te zwaar is omdat 3,5 als gemiddelde wordt beschouwd. Althans niet voor een katertje, wel voor een poes, dus je antwoord is wel prima van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Normaal" is relatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is een gewone zwartte met rode poes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mss je woorden wat beter wikken en wegen want dit komt wel heel verkeerd over, max.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik denk dat max bedoelt te vragen wat een normaal gewicht is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en dat Max uitlegt dat het om een lapjeskat gaat.
Ik zou de beoordeling of een kat te zwaar is niet af laten hangen van het gewicht.
De bouw kan namelijk sterk verschillen.
Het beste is je ogen en handen te gebruiken. Betast de ribben van de kat: die moet je goed kunnen voelen, zonder veel druk uit te hoeven oefenen.
Bekijk de staande kat van bovenaf: je moet een taille kunnen zien.
Dit gezegd hebbende: 5 kg lijkt aan de zware kant voor een poes. Als de poes daadwerkelijk te dik is, dan geeft dat grotere kans op problemen: zeker bij een poes van die leeftijd die waarschijnlijk artrose heeft.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, ja zo doet de dierenarts het ook bij Kwibus. Bij Kwibus de kat (13 jaar - 4kilo) mag men iets minder de ribben voelen wegens de schildklier behandeling die hij/het heeft gehad in mei van dit jaar. Met 5 kilo zou Kwibus echt uit het vel barsten.