Is de hamserkooi olimpia geschrikt voor een goudhamster?

Ik zit er over na te denken om een goudhamshamster te kopen maar ik wil natuurlijk eerst een geschrikte kooi vinden. Ik vond de hamsterolimpia wel een mooie kooi. Maar ik weet niet of de kooi groot genoeg is voor een goudhamster. Ze zeggen namelijk; een minimale lengte is 40-70 cm. Maar aangezien deze kooi ook nog omhoog loopt weet ik het niet zo goed meer.

Als deze kooi niet geschrikt is, welke is dan wel erg geschrikt voor een goudhamster?
Ik vond al een site maar daar zaten metalen radjes in en die zijn niet goed voor hamsters heb ik gehoord.

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Hangt er denk ik ook van af of je het beestje dagelijks los laat lopen, of dat hij altijd in die kooi zit.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ook zou er nog een slaaphuisje in moeten, en dan wordt het denk ik wel erg klein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het blauwe ronde ding linksboven een slaaphuisje?
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik dacht een dicht loopradje?
Rieneke1
9 jaar geleden
ik lees dat 80 bij 50 cm het minimum is, en voor een goudhamster liever groter. Ik zou dus verder kijken naar een betere kooi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind hem erg klein. En dat geldt eigenlijk voor al die voorgeknutselde plastic hamsterkooien. Plus dat ze en drama zijn om schoon te maken.
Je kunt beter een hele flinke bak / kooi nemen, en daar zelf het nodige aan vertier - want dat is wel belangrijk - in maken. En regelmatig vervangen / veranderen, want het zijn nogal slopers.....
Maar met wc-rolletjes, bloempotjes, loopradjes, graafbakjes, knaaghuisjes etc. kom je een heel eind.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik heb ooit een goudhamster gehouden in een kledingkast, met laddertjes tussen de verschillende planken: hij had 5 flinke verdiepingen.
En als kind had ik een hamster in een kooi die gemaakt was van een eettafel op z'n kop: kippengaas om de poten en een zware plaat er bovenop.
Ware hamsterparadijzen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook,maar die zit al rechts en aan die linker zit een trapje vast dus die kan niet draaien.

Antwoorden (2)

De loopwieltjes zijn zo te zien goed. Ze hebben sporten en ertussen is het gesloten zodat de hamster er niet tussen kan schieten met zijn pootjes en zich kan blesseren. Maar... het totale oppervlak is in m.i. te klein. Deze kooi ziet er leuk uit, maar beantwoord meer aan onze smaak dan aan die van de hamster.
Er zijn kooien met 3 verdiepingen. Ik bedoel dus het basiskooitje op de afbeelding plus hetzelfde oppervlak nog eens 2x erbij en erbovenop geplaatst.
Een hamster loopt heel veel wanneer hij in het wild zou leven. Als alternatief bieden wij hem een loopwiel. Er zijn trouwens hamsters die niet in een loopwiel willen. Vaak stoppen mensen hun hamster dan in zo'n afsluitbare, doorzichtige bal. Dat is voor een hamster weer stressvol: hij kan niet wegkruipen voor gevaar en zijn behoeften moet hij ophouden totdat hij weer zijn vaste hoekje aantreft in zijn kooi.
Daarbij moet hij normaliter ook nog eens zijn eten zoeken en verzamelen. Je kunt zijn voedsel i.p.v. in een bakje op allerlei manieren verstoppen. Zo imiteer je een natuurlijke omgeving en krijgt hij wat mentale uitdagingen.
Wanneer je je hamster een top leven wilt geven, spaar dan wat langer voor een ruimere kooi. Je zult dan veel meer plezier aan hem beleven, want hij zit niet voortdurend in zijn looprad, zal niet aan de tralies knagen uit verveling en veel meer laten zien wat hij allemaal kan en graag doet.
Het is natuurlijk ook makkelijk om via internet iets te kopen, maar het beste is om toch even bij een winkel te gaan kijken. Dan krijg je een beslist een beter beeld.
En kijk dan ook even hoe de dierenwinkels zelf hun kleine knaagdieren huisvesten. Vaak in veel te kleine aquariums zonder veel vertier. Meestal slapen de dieren wanneer de klanten ze zien. Maar 's nachts likken ze voortdurend aan het glas, knagen aan spijltjes of vertonen ander neurotisch gedrag.
Steek je lichtje eens op bij een vereniging voor kleine knaagdieren en doe daar wat ideeën op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit hok er wel erg klein uitzien voor een hamster maar ik zie ook dat er buizen in lopen, misschien kan je nog wat buizen en een extra groot hok erbij kopen zodat de hamster in beide hokken kan rondlopen door de buizen te verbinden?