Waarom is mijn guppie zijn staart dicht?

Mijn guppie zijn staart is precies helemaal samengevouwen. Hij zwemt heel moeilijk en rust voortdurend op de steentjes.
In 1 maand tijd zijn ook al 5 guppies zonder reden gestorven en ik heb ze nog maar 1 maand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (2)

Het kunnen een aantal oorzaken zijn.
Het kan komen door de kwaliteit van het water. Je kunt dit laten testen bij aquariumzaken. Ik meen dat er ook testsetjes te koop zijn om dit zelf thuis te doen.
Misschien ligt het aan de temperatuur van het water (niet onder de 18 en niet boven de 28 graden). Kijk ook uit met zonlicht: het neemt zuurstof uit het water weg en vormt algengroei.
Veel vissoorten vinden het vervelend als het water te schoon is. Bij het schoonmaken is het beter om niet al het water te verversen maar een gedeelte van het oude water in het aquarium te houden of terug te gieten.
Een besmettelijk virus kan ook. In dat geval zit het in het aquarium. Het is lastig te bepalen welke ziekte of virus het is. Je zult uit moeten gaan van de symptomen.
Zorg er in ieder geval voor dat ze niet hun dode soortgenoten opeten.
Er zijn guppy's die verkeerd gekweekt worden en daardoor gevoelig zijn voor bepaalde bacteriën die ziektes veroorzaken. Je kunt daar weinig tegen doen. Vaak blijft het aquarium in zo'n geval de ziektes steeds overdragen op nieuwe visjes.
Misschien kunnen ze je in een goede aquarium speciaalzaak verder adviseren.
Als je goed voer geeft voorkomt dit veel problemen. Er zijn verschillende soorten voer in de handel die ze graag lusten. Ook levend voer (bijv. tubifex) is gezond. Zo krijgen de vissen een betere weerstand.
Probeer ook inteelt voor te blijven door bij verschillende winkels steeds 1 vis te kopen. Vaak koopt men alle vissen bij 1 winkel. Je hebt dan meer kans op inteelt.
Voorkomen is meestal beter en goedkoper dan genezen. Hoe jammer het ook is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk zijn de waterwaarden niet in orde, samenknijpen van staartvin kan op veel ziektes duiden, is van hieruit niet te bepalen welke, ik zou je Guppie zeker afzonderen, nu dus, hem een kuur met eSha 2000 geven, dat werkt tegen 18 ziektes, veel kans dat hij er bovenop geraakt.
Als hij nog eet is er hoop, geef aan je guppen ook eens bevroren watervlooien, muggenlarven (witte, rode en zwarte), geef dus meer afwisselend voedsel.
Voorts zou ik zouttoevoeging in je Guppie-aquarium toepassen, is ook goed bij gezonde guppen, het verhoogt hun weerstand en ze krijgen er een sterkere huidslijmlaag van.
Guppies komen namelijk van oorsprong uit brakke wateren...
Succes.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitstekend antwoord +