Hoever herkennen dieren mensenbaby's als kind?

De laatste keer dat we in de Zoo waren, merkte ik dat veel van de dieren tot bij het raam kwamen om naar mijn zoon te kijken. ( kleutertje )
Ook de honden in de familie zijn vanaf zijn geboorte altijd heel 'voorzichtig' en lief. Zelfs extreem beschermend ( als hij begint te huilen springt een ervan zelfs voor hem ). Nu weet ik wel hond = roedeldier. Maar ze gedragen zich anders voor hem ( de jongste ) dan voor anderen.
Zelfs de kippen buiten lijken niet erg veel zin te hebben om meteen van hem weg te lopen.
Verder kan je op internet ook tientallen clipjes vinden van dieren met baby's die toch wel extreem lief zijn.

Het omgekeerde kan ook. Ik hoorde al veel over honden en katten die geen kinderen kunnen uitstaan.

Daarom dus de vraag (- en ) :
Hoever zien dieren een baby/kind als een 'pup van mijn baasjes'?
Beseffen ze echt dit is een baby van een andere soort?
Zo ja... Doen ze dat met een reden of is het gewoon 'o zo'n schattig mensje'?
En vanaf wanneer zien dieren kinderen als volwassen?

9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is inderdaad zo dat honden (en dus waarschijnlijk ook andere dieren) baby's, peuters en kleuters zien als klein en opvoedbaar. Dat laatste is belangrijk om te weten.
Ze delen ze dus in in groepen, zoals hun eigen jongen, en zullen daar ook naar handelen. Een baby moet beschermd worden, maar een iets groter kind mag gecorrigeerd worden.
Honden zullen dat dus op hondse manier doen door correcties met de bek. Je kunt dat een hond niet kwalijk nemen.

Als een kleuter een hond plaagt of niet met respect behandelt, zal daar door de volwassen hond een correctie op kunnen volgen. Vanuit de hond gezien is dit een normale reactie en ondanks dat er veel honden zijn bij wie die aangeboren reactie is uitgedoofd, blijft het daarom altijd zaak kinderen, van welke leeftijd dan ook, nooit met een hond alleen te laten. Leer kinderen, hoe klein ze ook zijn respect voor een dier te hebben en het niet als speelgoed te zien.

Honden zien mensenkinderen voor volwassenen aan tegen de tijd dat ze zich lichamelijk seksueel ontwikkelen. Dat kan dus voor meisjes of jongens rond de leeftijd van 12-14 jaar zijn. De lichaamsgeur van kinderen verandert dan en dat is een teken voor honden, dat ze niet meer als pups gecorrigeerd kunnen worden. Dit laatste is onderschreven door de gedragskundige van de veterinaire afdeling van de Universiteit Utrecht.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super gaaf! Wist ik ook niet! Zit helaas op niveau 1 maar had anders zeker een + gegeven(het liefst 10 tegelijk haha). Heel leuk om te weten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In ieder geval eentje van mij. Had meer nadruk mogen leggen nog op de geur ; ik vermoed dat meer dieren 'jonkies' van elke soort eerder herkennen aan de geur dan aan het uiterlijk.
Ivana
9 jaar geleden
Ik schreef 'zien', maar zien bij honden betekent altijd 'ruiken' in eerste instantie. Ik vergeet wel eens dat dit niet voor iedereen even duidelijk is.
Leeuw, ook bedankt. Altijd leuk om mensen te verrassen met nieuwe inzichten.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Met name het deel dat honden kinderen al "opvoedbaar" zien vind ik een heel sterk deel van je antwoord. Die plusjes heb je echt verdient ! Ook eentje van mij.
Ivana
9 jaar geleden
Bedankt, doe er je voordeel mee! ;))