waarom begint mijn volwassen hond elke dag vroeg in de morgen te blaffen ?

Dit doet ze sedert een 3-tal maanden, steeds op hetzelfde tijdstip.Het is niet omdat ze moet plassen of zo. Als ik dan opsta stopt het ook direct. Ze is nu negen jaar en dit gedrag heeft ze nooit eerder gehad.
We hebben nog een hond, deze blijft heel rustig en ze zijn altijd samen.
Waarom zou ze dit doen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
postbode, krantenjongen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Mogelijk heb je haar zo geconditioneerd? Als je opstaat na het blaffen heeft de hond wat ze wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft de buurman sinds kort een ochtend krant . ?

Antwoorden (2)

Zeer wel mogelijk dat hij/zij reageert op een geluid. Bijvoorbeeld Een deur die dicht slaat van iemand die op dezelfde tijd de deur uitgaat om te werken, of de krant in de brievenbus, redenen legio.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kan veel verschillende oorzaken hebben.

1. Ze hoort iets waarvan ze gaat blaffen, een krantenjongen, een brommer die langs komt rijden enzovoort. Is er misschien een energie matst pas in werking bij jullie soms kan dit nog wel eens hoge tonen uit zenden op bepaalde momenten van de dag.

2. Het is aangeleerd gedrag. Jij reageert op het blaffen en hij krijgt aandacht = beloning. En gedrag dat beloont word, word herhaald.

3. Ik weet niet wat voor ras het is, maar voor sommige hond is 9 best een leeftijd. Dementie bij honden komt ook voor, het kan zijn dat ze misschien in de war is op het moment dat ze wakker word en daarom begint te blaffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is een cocker spaniel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeilijk of het dan dementie kan zijn het zou kunnen. Maar ik zou dan eerst de 1 en de 2e optie eens checken. Ga eens na over er misschien geluiden zijn waar van ze gaat blaffen. En misschien is het handig het commando stil aan te leren Als je er aan wil werken zou je ook eens contact opnemen met de gedragskliniek in Utrecht. Daar word er gewerkt aan het probleem, maar kunnen ook eventueel medische oorzaken behandeld worden (als deze de oorzaak zijn van het probleem, zoals dementie).