vliegen witte duiven weer terug als je ze hebt gekocht bij een dierenwinkel?

Ik wil graag een witteduif kopen bij een dierenwinkel 20km verderop vliegt de duif dan niet twtug naar de dierenwinkel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Enkel wanneer duiven erop getraind zijn zullen ze terugvliegen naar een bepaalde plaats. Het is niet zo dat duiven vanaf hun geboorte zo zijn ingesteld om telkens terug te keren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Mijn ervaring is anders. Bij ons grootgebrachte duiven die een flink stuk verderop vrijgelaten worden, zitten vaak binnen de kortste keren weer voor onze neus.
Dat ligt eraan. Een jonge duif die nog nooit buiten gevlogen heeft moet je minstens 3 weken laten wennen. Dat betekent dat je hem in een hok/volière moet houden. Waarschijnlijk is hij dan gewend genoeg en kun je hem loslaten.
Een oudere duif met meer vliegervaring zal meerdere keren terugvliegen. Je zult hem steeds op moeten halen en weer mee naar huis moeten nemen.
Een postduif heeft meer aanleg en drang om terug te keren naar zijn oorspronkelijke huis dan een ander ras.
Andere duivenrassen gaan meestal ook terug. Maar 20 km. is voor een ongetrainde duif wel ver. Het risico dat je duif verdwaald is dan groter.
Voorlopig dus goed laten wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Wanneer je al duiven hebt die gewend zijn zal je duif zich hechten aan zijn soortgenoten. Zo zal hij minder de neiging hebben om terug te vliegen.
Ook kan het gebeuren dat, wanneer je 1 duif houdt, hij met andere duiven wil meegaan. Gewoon omdat het een sociale vogel is en met zijn soortgenoten wil samen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je met witte duif een koerduifje of lachduifje bedoelt (vroeger werden ze ook roosduifje genoemd, omdat ze een geneeskrachtige werking op bijv. gordelroos zouden hebben). Ze koeren en maken een geluid dat sterk op lachen lijkt.
Nee, deze kun je niet loslaten, want ze komen niet terug. Het is anders dan met sierduiven of postduiven, deze kun je na een verloop van tijd wel loslaten en zullen terugkomen, mits ze niet door een roofvogel worden gepakt.
Koer- of lachduifjes worden zeer tam en zijn dus een hele gemakkelijke prooi voor katten en roofvogels.
Je moet er wel rekening mee houden dat ze zéér oud worden (bezint eer gij begint).
Mijn duif, die ik inmiddels al 27 jaar heb, is zó tam dat hij nergens gevaar in ziet en zelfs de kat op zoekt. In de zomer zet ik hem in een grote papegaaienkooi op het terras waar hij de ruimte in heeft. Ook staat er een grote schaal water in, want hij neemt regelmatig een bad. Hij vermaakt zich dan de hele dag met het opbouwen van een nest, want ook mannetjes maken nesten.
Hoe weet je of het een mannetje (doffer) of een vrouwtje (duivin) is. Doffers baltsen, d.w.z. ze gaan hoog op de poten staan, blazen de krop op en maken dan tijdens het koeren, terwijl ze steeds door de poten zakken, buigende bewegingen. Dit baltsgedrag doet hij ook naar mijn kat.
Zou je er twee willen nemen, kijk dan goed of ze al bij elkaar zitten en of ze elkaar accepteren. Lachduifjes kunnen agressief zijn tegenover soortgenoten, terwijl ze met andere soorten vogels geen problemen hebben.
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Toegevoegd na 6 minuten:
P.S. In principe is mijn duif in de winter ook buiten, maar ik zet hem vanwege zijn leeftijd bij vorst binnen.