Kan ik "Exile Flea Free" spray gebruiken tegen vlooien terwijl ik katten heb?

Er zit namelijk als werkzame stof permetherin in. En ik heb begrepen dat dit dodelijk kan zijn.

Ik wilde het gebruiken op het tapijt en de bank, dus niet op de katten zelf. Maar nu durf ik dat niet. Heb wel een enorme vlooien plaag in huis.

9 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Door het gebruik van Exil zijn idd al katten overleden. Het is een ouderwets middel, inmiddels is er veel veiliger spul op de markt.
Het probleem met Exil is, dat de werkzame dosis en de toxische dosis vlak bij elkaar liggen: een overdosis is dus snel gegeven.
In het geval van de overleden katjes dachten mensen dat ze Exil voor de hond ook wel konden toepassen op de kat.
Het hoeft dus op zich niet schadelijk te zijn voor je katten, maar het is zeker een middel wat met grote voorzichtigheid gebruikt moet worden: mijn keus zou het zeker niet zijn.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke, vraag dit ging toch over vlooien druppels? ik geloof dat de vraag over omgevingsspray gaat, geld dit hier ook voor? Goed antwoord trouwens +
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja he gaat idd om de omgevingsspray. Niet om de druppels. Ze hebben net de vlooienprik gehad van program (2 uur geleden) en pillen van comfortis. Maar nu moet het huis nog en er zijn plaatsen waar ik niet kan stofzuigen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Het gaat idd om vlooiendruppels bij de overleden katten, maar de werkzame stof is bij beide hetzelfde.
Vandaar dat ik aangeef dat de katjes geen overdosis van dit middel binnen mogen krijgen, en dat voorzichtigheid geboden is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dan gebruik ik het toch maar niet.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat lijkt me een wijs besluit. Je wil toch geen enkel risico nemen met je beestjes.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het heeft een tijd geduurd, maar de vlooienplaag is verleden tijd. Wat een ellende... Geen Exile gebruikt, behalve in een kamer waar de katten niet komen en zo'n enorme bende is dat je er niet kan stofzuigen.

Andere antwoorden (1)

Er zijn veiligere producten op de markt die niet schadelijk zijn. Een ervan is de mand en omgevingsspray van Ecostyle. Ze hebben ook antivlo druppels voor op het dier. Ook het merk cd vet kan helpen.
Je moet slim te werk gaan om zo min mogelijk spray te hoeven gebruiken (scheelt in de stank en de kosten). Stop een kussen bijv. in een vuilniszak en spray er wat middel in. Doe de zak dicht en laat hem een paar uur staan. Kleinere kussens kun je ook een nachtje in de diepvries stoppen. Dan gaan de vlooien dood, maar vergeet niet het kussen daarna wel preventief te behandelen met spray en herhaal het voorlopig elke week, totdat je helemaal geen vlooien meer ziet.
Was alles met gewoon wasmiddel en behandel het na drogen preventief met spray. Laat je niet wijsmaken dat alleen op 60 graden wassen voldoende is. Vlooien gaan nl. dood van zeep. Ze kunnen erg goed zwemmen. Natuurazijn doodt de vlooien niet en verjaagt ze ook niet.
In het geval van het ontvlooien van een bank wordt het moeilijker. De vlooien kunnen nl. zo diep weg kruipen dat het middel ze niet bereikt. Wij hebben het hier zo gedaan: spray onder de kussens (dus het frame van de bank), plastic erop, spray op de kussens en daar ook weer plastic op. Wel even kijken of de stof er tegen kan en niet verkleurt. Vaak kunnen hoezen eraf en kun je de vulling ook behandelen.
Denk ook aan matrassen, tapijten, maar ook aan vertrekken zoals de meterkast, gordijnen, schoenen en kledingkasten.
Het is het beste het hele interieur te behandelen, alles dicht te houden (ga een middagje winkelen o.i.d.), bij thuiskomst luchten.
Vergeet ook niet om je katten te ontwormen. Vlooien kunnen nl. worminfecties meebrengen.
Succes!