Onze hond wil bijten als je hem aait, hoe kan dat?

Hallo lezers,
Wij hebben een golden retriever pup, van nu al bijna 4 maanden. Maar elke keer als ik mijn hand boven zijn kop doe om hem te aaien, wil hij mij bijten. (De hond is een meisje maar ik zeg altijd hij :#) Weten jullie hoe dit kan en wat ik er aan kan doen?
Alvast bedankt,
Liesbeth

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij vindt ie die hand boven zijn kop bedreigend. Je kunt zijn kop beter vanaf de onderkant benaderen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn jullie op cursus met de pup? Dit is zowel leuk en goed voor jullie als voor de hond. Het kan zijn dat zij dit als spelen ziet, negeer dat gedrag dan, ga niet schreeuwen, boos praten of schoppen of zoiets, gewoon weglopen als ze dit doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat je hand altijd eerst zien voordat je aait en doe het rustig Onder snelle bewegingen. Als je zelf onverwacht geaaid wordt zou je misschien ook schrikken. Verras je hond niet maar benader van voren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees dit eens: http://jeliefstehond.nl/waarom-bijt-mijn-pup/
Z512099
9 jaar geleden
Niet meer op haar kop aaien want dan bijt ze, op deze manier leer je je puppy te bijten...
Ga eens naar de bibliotheek, daar zijn veel boeken over hondenopvoeding en in jouw plaats zou ik zeker naar de hondenschool gaan, hoe vroeger, hoe beter....

Antwoorden (5)

Je probeert haar op haar kop te aaien, voor een hond kan dit een dominante handeling zijn. Honden onderling corrigeren elkaar nl. met een nek of neusbeet. Ga je hond pas aaien als hij rustig en ontspannen is en aai lekker over haar rug of buik en onder haar kop. Dat zal ze best wel fijn vinden.
Ga je naar puppycursus? Zou ik wel doen, op een(goede) hondenschool leer je namelijk ook naar de lichaamstaal van je hond te kijken en daarop te reageren. Ongemerkt denken wij als mensen, dat aaien altijd leuk is voor de hond, maar bedenk dat honden onderling dit nooit zullen doen.
Heel plezier met je hond en met de opvoeding.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is voor zij meer aan jullie en aan die manier van aaien gewend zal raken. Ze is natuurlijk nog maar klein en voor haar zijn jullie ''monsters'' XD... Gewoon nog even wachten dus. Ik kan niet zeggen hoelang, dat moeten jullie zelf bepalen. Het kan ook handig zijn haar vaak op schoot te nemen of haar op een andere manier (meer) vertroetelen. Dan realiseert ze zich dat jullie absoluut geen kwade bedoelingen hebben. Succes ermee, ik hoor graag van de stand van zaken en of mijn antwoord geholpen heeft!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben trouwens niet een echte hondenexpert, maar spreek wel uit ervaring met mijn cavia('s) haha
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In geen van de antwoorden lees ik, dat de hond wel eens erg last van doorkomende kiezen kan hebben. Zo'n pup kan geïrriteerd zijn en van zich afbijten bij een 'aanval'.

Als het een pittig hondje is, en teefjes zijn vaak feller dan reutjes, moet je met meer beleid te werk gaan. Neem een lievelingsspeeltje in je ene hand inhoudt dat voor zijn koppie terwijl je het over de grond van hem aftrekt. Ik gebruikte daar een dunne theedoek met een aantal geknoopte punten voor. Op die leeftijd is knauwen een noodzaak en verlicht de pijn in het tandvlees. Terwijl je op de grond zit trek je de doek voor je langs en legt licht je hand op haar kontje. Dan kan je haar zachtjes aaien terwijl je lieve dingen tegen haar zegt. Maakt niet uit wat.
Dan kan je haar ook onder haar kin aaien, maar alles met mate. Meer spel dus dan dwang.

Ook een pup heeft recht op een zeker respect. Rust en liefdevolle aandacht is het beste dat je het dier kunt geven. Daarnaast een goed bot om zijn tanden in te zetten. Dat helpt bij het doorkomen van de kiezen en het verdoven van de pijn in het tandvlees.

Geen hond wordt vals geboren, tenzij er iets mis is met zijn hersens.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier staat info over bijtgedrag bij honden...en wat je kunt doen om het te veranderen.....succes!
http://katten-en-hondenoppas.nl/page/view/slug/bijtgedrag-honden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
En ik vraag mij af wat vs onder bijten verstaat,is het speels of is het menens?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
echt bijten wijst dikwijls op pijn of extreme angst. speels bijten is normaal.
Ivana
9 jaar geleden
Pups zijn net baby's. Ze ontdekken de wereld doormiddel van hun bek. Buiten eten ze steentjes en bladeren, takjes en viezigheid, puur om de wereld te leren kennen. Tot 12 weken zijn de tandjes puntig en scherp en kunnen ze echt gaatjes in je handen maken.
Je hoeft dat dus niet toe te staan en een klein piepje moet genoeg zijn om het bijtreflex te stoppen. Maar bijten is voor jonge honden wel nodig, dus moeten ze speelgoed hebben waar ze zich op kunnen uitleven. De eerste tandjes worden door het tandvlees "heengeknauwd". Bij kiezen is de pijn intenser en pakken ze alles wat ze te pakken kunnen krijgen om te pijn dragelijk te maken. Als je niet wilt dat je tafelpoten eraan gaan, geef je ze dus een botje of mergpijp.
Dan leer je gelijk wat wel en wat niet voor hun bekjes bedoeld is. Gewoon ruilen en vriendelijk maar beslist zeggen wat wel en wat niet de bedoeling is.
De aandacht die een pup kan opbrengen is kort en de afleiding groot. Je zult het dus vriendelijk en beslist diverse malen moeten herhalen.
Opvoeden van een pup/jonge hond kost nou eenmaal een dikke anderhalf jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard een dikke plus Ivana ;-) Ik merk bij mijn hondjes dat ze het niet fijn vinden als je ze plotseling op hun koppetje wilt aaien,ze schrikken daar van want voor hun is een hand best groot. Ik begin altijd onder de kin en ga dan langzaam naar hun koppetje toe,dan vinden ze het wel prettig.
Het is een jonge hond en alles moet nog geleerd worden. O.a. het geduld en de rust om die hand op zijn kop te velen.
Hij is speels en daarbij vind hij het leuk om te kijken in hoeverre hij het e.e.a. naar zijn hand kan zetten. Ook aaien kun je hem makkelijk leren. Met belonen gaat dit het snelst en het makkelijkst. Om de hond het goed aan te leren moet hij al rustig zijn van zichzelf. Dus eerst lekker laten spelen en pas oefenen zodra hij rustig is. Wanneer hij teveel energie heeft is het voor hem ook moeilijker om iets te leren.
Leer de hond eerst te zitten. Wanneer hij zit heeft hij meer rust in zijn lijf. Dit wordt ook aanbevolen in cursussen als uitgangspunt voor hier opvolgende commando's. Wanneer hij nl. zit zal zijn aandacht en concentratie toenemen.
Je laat hem knabbelen aan iets lekkers wat je in je hand houdt. Terwijl hij dit doet aai je hem. Begin makkelijk en aai hem eerst onder zijn kin. Dit is voor honden minder bedreigend en het zal minder triggeren om zich te verzetten. Begin met 1 aai, beloon hem, en als dit heel goed gaat aai je 2 x enz. enz.
Een goede training kan een show cursus zijn. Hierin leert hij het onderdeel "staan en betasten". Dit wordt ook bij hondenscholen in een gehoorzaamheidscursus aangeboden.
Elke dag oefenen met borstelen kan ook helpen.
Elke opgroeiende jonge hond moet veel leren. Over een jaar zal het geen issue meer zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel bij belonen: knabbelen, aai, laat hij het toe: laat de beloning los. Zo legt hij de link tussen aaien en belonen. Uiteindelijk zijn de beloningen niet meer nodig. Hij zal het aaien prettig gaan vinden. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat je pup aan je handen wennen, dus laat m eraan ruiken, likken. Is het echt bijten, dus met opgetrokken lip of is het omdat de tanden doorkomen, wisselen. Al doen de scherpe tandjes van een pup pijn er is verschil in bijten en knabbelen. Ik heb een labrador en deze deed dit ook. Telkens als hij "beet"zei ik foei Taco, kussen geven. Wanneer hij likte prees ik hem: goed zo kussen geven. Verder kun je hem iets aanbieden om op te knagen. Mijn hond is nu es jaar en heeft nog wel eens de neiging om zachtjes te knabbelen als ik zeg kusje geven begint hij te likken. Retrievers (heb dit van meer eigenaren gehoord) "bijten"ook uit genegenheid, zachtjes dan. Ik merk als er een persoon komt waar hij helemaal gek van is (retrievers zijn heel enthousiast) begroet hij vaak door te kwispelen tegen diegene aan te drukken en zachtjes te bijten. Ik weet niet of andere rassen dit ook doen...Heb twee kruisingen gehad en een airedale-terriër beide deden dit niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Dat zachtjes bijten van jachthonden is heel herkenbaar. Jachthonden zijn heel gevoelig in de bek en gebruiken die ook als uitnodiging tot spel. Maar...het is meer vastpakken dan bijten. Als je je hond kent weet je automatisch wat hij wil zeggen. Het zijn dus niet alleen de retrievers die dit doen, maar alle staande en apporterende honden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Ivana dat wist ik niet