Bestaan er voor katten ook beentjes om op te kauwen zoals bij honden?

Ik ben op zoek naar een soort van "beentjes" die je aan katten kunt geven waar ze op t gemak op kunnen kauwen.

Voor honden heb je bv de pedigree dental sticks die ze niet alleen lekker vinden en bezighouden, maar ook nog eens goed zijn voor hun tanden.

Voor katten vind ik dit nergens.. waar (internet of winkel) zou ik zo'n sticks kunnen vinden? Heb al van die stokjes gevonden voor katten, maar het was niet erg gezond en het was ook veel te zacht, ze hadden het in 5 seconden op..

Toegevoegd na 1 minuut:
De reden waarvoor ik dit zoek is omdat de katten als ze brokjes eten de meeste brokjes gewoon inslikken en er dus niet op kauwen --> waardoor hun tanden "zwak" worden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.8K
Poet
9 jaar geleden
Dat si raar want ze kauwen normaliter wel op harde brokjes. Kan het zijn dat hun tanden al slechts zijn en het kauwen op harde brokjes ze pijn doet? Dan moet je even naar de dierenarts ermee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zijn slechts bijna 2 jaar oud, en is bij de ene gewoon omdat ie zeer gulzig eet en daarom slechts op een paar brokjes kauwt (hij is ook redelijk dik ;))
Rieneke1
9 jaar geleden
Gregory, geef de brokjes in een brede platte schaal met knikkers er bij in, of een andere voerpuzzel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef ze verse muizen.

Antwoorden (3)

Kant en klare dental sticks voor katten ken ik niet, maar je zou ze een rauw kippennekje kunnen geven. Voor de beginnende knager is het wel handig er eerst een paar ferme klappen met een hamer op te geven.
Al knagend reinigen ze hun tanden, en ook anderszins is het goed voor ze.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had ze al eens een rauw kippenbotje gegeven, en ze lustten het niet.. Enkel als het gekookt is en gekruid enz eten ze het wel, maar denk niet dat dit zo gezond is voor ze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien domme vraag, maar zou zo'n pedigree dental stick kwaad kunnen bij een kat?
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee gekookte botjes zijn levensgevaarlijk, en gekruid eten is slecht voor ze. Het is soms moeilijk katten ertoe te bewegen rauw vlees te eten, ze zijn gewend aan geur- en smaakstoffen helaas.
Soms lukt het als je begint met een kuiken, eventueel opengeknipt, maar veel mensen deinzen daarvoor terug. Als jouw kat zo'n dental stick wel lust, lijkt het me geen kwaad te kunnen, met mate natuurlijk. Anders geef je ze regelmatig een likje Dentisept in het bekje, is ook prima, mits er al niet veel tandsteen aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij een + voor het aanbevelen van rauw voer!
Probeer iets uit met de katten zoals Rieneke voorstelt. Kuikens zijn ook bevroren te krijgen en terugdeinzen? Een kip in stukken snijden is voor de meeste mensen toch ook geen probleem.
Mijn katten waren door het dolle met rauwe dingen. Schitterend om ze daarmee bezig te zien!
Katten kauwen niet, maar verscheuren het vlees dat ze eten. Ze hebben knipkiezen.Omdat hun gebit niet geschikt is om te kauwen, hebben ze moeite met de brokjes en slikken ze die geheel in. Het is daarom dus zinloos een bot aan je kat te geven om op te knagen. Het beste is een muis, die krijgen ze prima klein en slikken die in brokken in. Dus kan je het ook proberen met een biefstuk. Onze katten hebben die wel eens bij de buren van tafel gestolen en sjouwden heel tevreden met die lap vlees door het huis. Dus als je je kat een plezier wilt doen: muis loslaten of een stuk runderlap onbeheerd in de keuken op het aanrecht laten liggen. Succes!
Overigens verzwakt hun gebit niet omdat ze niet kauwen. Brokjes geven hooguit plak aan de tandhalzen, daarom is een stuk vlees om op te knauwen ( knippen) het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag. Toevallig is er tegenwoordig een soort kluifje op de markt voor katten. Het lijkt op een soort takje en is de bedoeling dat ze hier op gaan knagen. Of ze dit ook echt doen durf ik niet te zeggen.

Ik liep hier tegen aan toen ik in een dierenwinkel liep. Als je dit zou willen hebben ga dan even naar je dierenspeciaalzaak en vraag naar de mogelijkheden die ze hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedoel je zo'n watatabi-stokje? Die zijn bedoeld om katten ontspanning te geven, maar ze zijn niet specifiek bedoeld voor de tanden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Sorry, Matatabi, ik breek steeds weer m'n tong erover :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de verkoopster vertelde mij dat het echt voor de tanden was voor de kat. Had er echt nog nooit van gehoord een kluif voor katten. Maar het zag er anders uit dan een Matatabi. Maar of een kat er echt wat mee doet ik vraag het mij serieus af...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Brokjes geven is het beste voor de tanden en tandvlees voor de kat