Hoe maak ik mijn kat minder bang voor onbekende mensen?

Ik heb een hele lieve kat die bij mij totaal niet bang, en erg sociaal is. Maar zodra er iemand voor de deur staat die ze niet kent verdwijnt ze een paar uur. Heel langzaam komt ze dan steeds dichterbij en gaat ze weer een beetje haar eigen gang. Dit is niet erg en snap ik ook goed, maar ik vind het ook vervelend voor de kat dat ze dan bang is. Kan ik haar beter haar gang laten gaan of stappen ondernemen zodat ze zich weer sneller op haar gemak voelt?
Ze is overigens niet bang voor andere dingen zoals harde geluiden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Hier is erg weinig aan te doen, en het beste is het je kat gewoon maar te laten gaan.
Als ze na verloop van tijd uit eigen beweging steeds dichterbij komt en haar eigen gang weer gaat, dat valt het nog wel wat mee, ook al is het vervelend voor de poes dat ze schrikt en vlucht bij onbekend bezoek.
Ik ga ervan uit dat je niet al te vaak voor haar onbekend bezoek krijgt, en dat de frequentie van het schrikken dus wel mee zal vallen?
Anders is het mogelijk poes te ondersteunen met een voedingssupplement tegen angst: Telizen. Ook een feliway-verdamper geeft poes een veiliger gevoel.

Deze poes is helaas tussen drie en acht weken, in de eerste socialisatieperiode, niet genoeg op mensen gesocialiseerd en/of ze heeft in haar latere jaren niet frequent genoeg prettig contact met mensen gehad. Dit worden vaak eenmans-katjes.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Jij een - ????
Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik krijg er toch regelmatig 1 hoor :)
Maakt niet uit, alleen jammer dat nooit gemeld wordt waarom.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wel spannend hoor zo'n minnaar. Ik hoop dat hij een beetje lekker is ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze kat is bij de ene onbekende meteen verdwenen, en bij de andere loopt ze constant voor zijn/ haar voeten om geknuffeld te worden. Verschil tussen deze mensen zie ik niet. Bij onze best drukke kleinkinderen blijft ze een kwartiertje weg, en dan als zij eenmaal rustig zijn dan laat ze zich graag door hen aaien, en dat vind ik logisch. Maar waarom ze bij sommige vreemden wel en bij anderen niet wegblijft weet ik niet.
Rieneke1
9 jaar geleden
pokemon, zicht is voor katten minder van belang dan geur en lichaamshouding, dus vermoedelijk moet je het in die hoek zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijke uitleg en ook de reactie op pokemon dus natuurlijk weer een DIKKE PLUS!
'Kat uit de boom kijken' heet dat. Ik heb ook zo'n kat gehad; dat was zijn karakter. Sommige katten zijn nu eenmaal wat eenkenniger of schrikachtiger en kun je maar beter laten. Katten hebben een erg sterke eigen wil. Niets dwingen.
Belangrijk is dat vreemden niet het initiatief nemen de kat te aaien of toenadering zoeken. De kat moet zelf komen en altijd even ruiken.
Katten zijn erg gevoelig voor geur en geluid.
Het kan ook zijn dat jouw kat al schrikt van de voordeurbel?
Dan overwegen een zachtere of vriendelijkere bel te nemen.
succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mijn pup heeft het gewerkt nieuw bezoek te assoccieren met positieve dingen. In het geval van mijn pup aandacht, maar misschien in het geval van de kat eten. Dus dat je bijvoorbeeld een bak voer neerzet bij de deur waar de onbekende naar binnen komt. In het geval van mijn pup heeft het gewerkt, ik hoop dat het in het geval van een kat ook kan helpen!