Waarom kussen vogels met elkaar?

Wat zijn de meest voorkomende redenen? Doen ze het uit verveling? Doen ze het omdat ze elkaar wel mogen?

Voorbeelden:

http://www.youtube.com/watch?v=q4cv-2OVm-0&

en

http://www.youtube.com/watch?v=30uMG2GV0eo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (2)

Dit gedrag is afkomstig uit de tijd dat de vogel nog een jonkie was: ze tikken dan tegen de snavel van de oudervogel om deze te bewegen eten te geven.
Volwassen vogels vertonen dit gedrag nog steeds, maar nu om de onderlinge band te bevestigen en te versterken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo schijnt ook ons kussen uiteindelijk voort te komen uit het toedienen van voorgekauwd voedsel door de moeder. Ligt voor de hand dat dat voor vogels zeker ook zou kunnen gelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geinig, bedankt voor het antwoorden. : )
Om net dezelfde reden als mensen. Veel van onze gevoeligste zenuwen met betrekking tot onze zintuigen, komen samen via de nek naar ons hoofd (hun kop). Ten slotte zijn wij in de evolutie planten die plots begonnen rond te lopen en ons verplaatsten, en zo ontstond er een hart voor de sappen (bloed) te doen ronddraaien en de beroemde Belg Vesalius ontdekt net 500 jaren geleden in Leuven dat de zenuwbanen 'toevallig' (niet toevallig dus) ook naast de aderen lopen.

Met onze tong komen de smaakpapillen en reukorganen samen, en kiezen we de juiste partner op geur (en smaak, in mijn 'ogen' zijn geur en smaak trouwens dezelfde zintuigen omdat ze op gelijkaardige frequentiewaarnemingen werken; ogen en oren zitten op andere frequenties; voelen hoort er misschien zelfs ook bij).

Het tongzoenen bij de mens kan dan ook leiden tot seksuele zin in elkaar, maar gewone zoenen geven wij ook als de woorden "sjaloom" bij de Joden of "assalama" bij de moslims of "vrede zij met u" bij christenen om te tonen dat we niet agressief zijn en geen roofdieren maar 'soortgenoten'.

Het grijpt in die zin inderdaad terug naar het eten in elkaars mond stoppen als geliefden (Desmond Morris beschreef dit al mooi in zijn "De Naakte Aap") en wijst op veiligheid zoals je zegt.

Je kunt het beschouwen als de voorloper op taal, het blijft er eigenlijk zelfs boven staan.

PS: Ik ontdekte de intense tongzoen en dat vreemde effect ervan tot in mijn genetaliën streek pas op hogere leeftijd en bij een wetenschappelijk bedoeld psychologisch experiment, dus de ene vogeltjes zijn rapper dan de anderen...

PS2: Elkaars handen aanraken is gelijkaardig. Maar dit omdat de mens alleen maar zoveel hersenen heeft om de fijne motoriek van handen/vingers EN mond+tong (taal) te bestuderen. Niet omdat we intelligent zouden zijn, want dat is erg overschat.