Waarom worden huisdieren zo snel ingeslapen als er iets aan de hand is, zoals gebroken poot?

Dit hoor ik echt vaak, als bijvoorbeeld een paard iets aan een been heeft, dan wordt het al heel snel ingeslapen, of als een hond of ander klein huisdier bijvoorbeeld kanker heeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

en een paard heeft een hoofd en een voorhand en een achterhand, maar geen sleutelbeen.
Maar @Reddie heeft gelijk, als een paard een been breekt is het beter voor het dier dat het afgemaakt wordt. Het is ook afhankelijk van waar en hoe de breuk is.
Het gevaar bij een paard is het moment dat het uit de narcose komt. Aan de Universität Zürich wordt het paard wakker hangend in de singels in een bak met warm water. Het risico dat het paard het been in paniek weer breekt als het uit de narcose komt en wil gaan staan is daardoor verminderd, maar daarna volgt nog een vervelende periode voor het paard van minstens 6-8 weken en een kostbare voor de eigenaar.
Koen de Alternatieve safarieman legt het aanschouwelijk uit:
http://www.willemwever.nl/uitzending-gemist/fragment/waarom-moet-een-paard-afgemaakt-worden-als-hij-zijn-been-breekt

(Koen zegt dat een paard wel tot 1000kg kan wegen, maar dat geldt alleen voor een Belgisch trekpaard.
Gewicht voor de volbloed, warmbloed en Fries tussen de 500 – 700kg).

Hoe snel een dier wordt afgemaakt is sterk afhankelijk van de leeftijd van het dier, van de financiële positie van de eigenaar en of de eigenaar de nabehandeling en nazorg aankan. Een dierenarts zal niet snel onnodig adviseren een dier in te laten slapen.
De tarieven van consulten en behandelingen door dieren- en veeartsen zijn hoog. Een schildklierbehandeling voor een kat kost al snel meer dan € 1000,00.
Een goede dierenarts bespreekt met de eigenaar van het dier wat de mogelijkheden zijn en de financiële consequenties.

Toegevoegd na 16 minuten:
Deze dieren zijn niet afgemaakt en maken het goed.
Simone en stoere Loes.

Toegevoegd na 16 minuten:
Deze dieren zijn niet afgemaakt en maken het goed.
Simone en stoere Loes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het grote vraagstuk is, wat de kwaliteit van leven voor het dier is en wordt als er een medisch probleem is. hoe zwaar is de behandeling en wat zijn de verwachtingen van het resultaat. soms is het diervriendelijker om voor een vroegtijdig inslapen te kiezen.

wat ook kan meespelen zijn de kosten van de behandelingen. die kunnen hoog oplopen. niet elke huisdierbezitter kan een kapitaal besteden aan dure behandelingen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok dat snap ik, maar waarom laten we dan mensen zo lang met slepende ziektes lopen, en laten we dieren gelijk inslapen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat slavernij (eigendom van een ander) bij mensen verboden is.
(Al komt het nog steeds voor)
paulus811
9 jaar geleden
ik snap de relatie tussen slavernij en euthanasie niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal het proberen uit te leggen paulus811.
Als slaaf (mens) ben je eigendom van een ander en dus aan de goedheid en belissingen van de eigenaar overgelaten.
Een "huisdier" ondergaat het zelfde lot.
Als een mens een slepende ziekte of ander 'kwaliteit van het leven' verminderend probleem heeft is er (gelukkig) geen eigenaar die beslist.
Hooguit die mens zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst zou je moeten kijken, met wat voor diersoort je te maken hebt en wat de diagnose is. En hoe vergevorderd iets is, zoals kanker. De dierengezondheidszorg word steeds meer verbetert en kunnen steeds meer. Maar nog niet alles is mogelijk. Vaak zien mensen met dieren bepaalde symptomen te laten dat herstel niet meer mogelijk is. En dan moet je gaan kijken hoeveel pijn heeft hij is het nog te rekken met pijnstillers en heeft hij dan ook nog een dierwaardig bestaan. Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden. Ook een ding die een grote rol speelt zijn de kosten. Veel mensen heb tegenwoordig niet genoeg geld om bijvoorbeeld chemotherapie voor hun dier te betalen. Al zal een goede dierenarts als het echt niet nodig is een dier zomaar in laten slapen en zal hij misschien financiële optie geven aan de eigenaar. Ook is het vaak zo dat mensen niet weten wat ze aan bepaalde optie's hebben en wat dit voor hun dier kan betekenen. Ik heb een persoonlijk voorbeeld. Ik zelf heb een paar jaar geleden ook voor een keus gestaan mijn konijn (6kg) had een open bot breuk. Het was inslapen of amputatie en kreeg 24uur bedenk tijd. Dus zware pijnstilling mee en denken in eerste plaats had ik zoiets dit word niks laten we der maar in slapen. Toen ben ik contact op gaan nemen met mensen die een amputatie van een konijn hadden mee gemaakt en die vertelde dat hun konijn nog zo vrolijk en alles kon als vroeg. Hierdoor heb ik besloten om de operatie te laten doen ondanks dat de kosten vrij hoog waren. Ik had deze optie nooit gekozen als ik niet had gehoord dat er nog een prima leven was voor een nijn met 3 pootjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk dat het 'beste antwoord 'op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/samenleving/vraag/24402/inslapen-dieren-eerlijk
het mooi zegt.
Waarom hebben we eigenlijk huisdieren?
Zijn niet alle dieren beter af zonder "eigenaar"?
Z512099
9 jaar geleden
Dat hangt ervan af Moordigger!
Velen hebben een " relatie " met hun huisdier en zien zich niet als een eigenaar, die huisdieren hebben een gelukkig en een lang leven, niet weinig "eigenaren" zoals u dierenliefhebbers noemt cijferen zich weg om hun favoriet een goed leven te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat mag ik zeker hopen Z51209, want het dier heeft er niet voor gekozen.
Verder zie ik mij zelf ook als een dierenliefhebber.
Daarvoor hoef er geen te bezitten. :)
Als een paard een poot breekt is hij reddelood verloren.
Je kunt dat poot wel ingipsen, maar hij mag het beslist niet belasten.
Dat betekent dat hij gedurende 6 à 8 weken in gordels moet hangen.
Daar is zijn buik vervolgens niet tegen bestand. De huid gaat stuk.
Bovendien is het heel slecht voor een paard om zo lang bewegingloos te zijn.
Kortom, reddeloos. En dus euthanasie.
Waarom geeen euthanasie bij mensen? Omdat dat bij de wet verboden is. Het is alleen toegestaan als je voldoende lang gekrepeerd hebt.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Mensen komen ook beter over een gebroken poot heen over het algemeen...
Ivana
9 jaar geleden
Paarden hebben BENEN
Reddie
9 jaar geleden
@Ivana , paarden hebben gewoon voorpoten en achterpoten en een kop, net als ik.