Kan ik mijn konijn buiten laten vanacht?

Heet is erg koud en vannacht kan het -5 graden worden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Z512099
9 jaar geleden
Om te overwegen: Als het mooi weer is, is het lekker om in de tuin te zitten en bezig te zijn met het konijn. Maar in de wintermaanden zit iedereen toch liever binnen en krijgt het konijn minder aandacht. Meestal krijgt het konijn één of twee maal per dag gezelschap wanneer het etenstijd is en daarmee houdt het op. Het konijn raakt gefrustreerd en zal deze frustratie uiten tegen zijn verzorger door te gaan bijten en grommen. Om dit gedrag te voorkomen is het beter om niet één maar twee konijnen te nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf ook 2 konijnen. Die hebben zowel een buitenren als een binnenhok. In dat binnenhok gaan ze natuurlijk altijd zitten als het koud is. Maar het is altijd belangrijk om ze hooi en zaagsel te geven, vooral als het koud is.

Antwoorden (3)

Dat is geen probleem voor hem/haar.

In de winter kan een konijn buiten gehouden worden tot een temperatuur van -20C. Let er dan op dat het water niet bevriest (bij zulke lage temperaturen is het wel aan te raden om een deken voor het hok te hangen, zodat de wind er niet direct inwaait).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal het water bij -5 ook bevriezen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb lamelle voor het hok haha
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee, water bevriest pas bij -20
Poet
9 jaar geleden
Hier nog wat tips over konijnenwater onder nul:
http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-in-de-winter/
er zijn voor de vijver van die pompjes die een beetje lucht in het water blazen, zodat dit in beweging blijft en niet bevriest. Een klein beetje suiker erin maakt ook het vriespunt lager. Een beetje zout ook, maar dan is het niet meer drinkbaar. Belangrijk is dat het hok tochtvrij is en dat het konijn genoeg hooi en stro heeft ter isolatie. Een konijn ineens van -5 naar + 20 verhuizen is veel slechter voor hem. Met zijn dikke vacht kan hij dan binnenshuis zijn warmte niet kwijt. Tijdelijk in een onverwarmde schuur zetten kan wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een konijn kan best nog buiten houden. Geef eventueel wat extra stro. Als je je nijn in ene na binnen brengt is ook niet goed voor zijn gezondheid. Zorg er wel voor dat je hok tocht vrij is. Mocht je echt twijfels hebben is de schuur misschien nog een oplossing zo kan er geen tocht in het hok komen en de meeste schuren zijn niet verwarmd dus is niet zo groot temperatuur verschil.

In dierenspeciaalzaak kun je voor het waterflesje speciale hoesjes krijgen waardoor het water niet zo snel bevriest. Ik zou niks aan het water toevoegen dit is niet goed voor je konijn.