Wat is een goed alternatief voor Royal Canin Renal kat?

Mijn kat heeft nierfalen en daarom werd geadviseerd om Royal Canin Renal te kopen. De brokjes zijn echter ontzettend duur, daarom vroeg ik me af wat een goed alternatief is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik vrees dat er geen goede en tevens goedkope alternatieven zijn.
Wel adviseer ik je zo min mogelijk brokjes te geven, en zoveel mogelijk natvoer.
Ook het natvoer moet uiteraard dieetvoer zijn. Verkijk je niet op het nierdieetvoer wat in de dierenwinkel te koop is: die zijn vaak gericht op het voorkomen van nierfalen, daarvoor is het bij jouw kat te laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik altijd geleerd heb toen ik nog in het asiel werkte is dat dieet voer zoals nierdieet in veel mindere mate gegeven moet worden, dan gewone brokken. Wat je zou kunnen doen is op een websites kijken om prijzen vergelijk medpets is soms goedkoper. Hun checken ook bij je DA of je dit voer mag geven aan je kat
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, het is niet zo dat je je kat van nierdieet minder moet geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet het zo bekijken: Je hebt een zieke kat die medicatie nodig heeft. Die medicatie krijgt hij in de vorm van aangepaste voeding. Er is geen genezing voor, je kunt alleen de delen van de nieren die nog wel goed zijn ondersteunen en in zo goed mogelijke conditie houden. Bedenk wel dat nierproblemen pas zichtbaar worden als er al 70% van de functie verloren is gegaan. Je kat heeft dus nog hooguit 30% goed werkende nieren. Zowel Hill's als Royal Canin heeft erg veel onderzoek gedaan om deze dieren te ondersteunen met voeding. Het is voeding met grondstoffen van hoge kwaliteit die zeer smakelijk is. Dit is belangrijk, want nierpatiënten hebben vaak een slechte eetlust. Ja, hierdoor is de voeding duur, maar laat je niet verleiden om andere merken te gaan geven, deze zijn beduidend slechter in kwaliteit en samenstelling en dit gaat echt ten nadele van je kat.

Antwoorden (2)

Er is dieetvoeder met taurine voor katten met nieraandoeningen. Nierdieet is speciaal ontwikkeld voor katten met nierkwalen die door de dierenarts zijn vastgesteld.
Beaphar Nierdieet kat bevat een beperkt gehalte aan zeer hoogwaardige eiwitten en een laag gehalte aan Fosfor.

Het dieet is erop gericht om eventuele achteruitgang van de nieraandoening te vertragen. Raadpleeg ook bij gebruik van dit kattenvoer de dierenarts vóór gebruik of vóór verlenging van de gebruiksduur. Naast dit dieet mag geen enkel ander voer of lekkernij gegeven worden, mits anders voorgeschreven.
Als de dierenarts geen bezwaar heeft tegen het Beaphar Nierdieet voer is het wel verstandig na een aantal weken de dierenarts te raadplegen, zeker als het niet om tijdelijk nierfalen gaat.

Royal Canin Renal is inderdaad niet goedkoop

Toegevoegd na 18 minuten:
maar met het alternatief van Beaphar ben je soms nog nog duurder uit.
Via http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_voersupplement/nierdieet
is het net iets goedkoper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn verschillende merken die een nierdieet op de markt hebben gebracht, waarvan Hills en Royal Canin meestal bij de dierenarts worden verkocht. Maar je hebt ook forza10, vet-concept en Trovet bijvoorbeeld. Bandit (een kvv, maar dat is wel weer heel anders; rauw vlees) heeft geloof ik ook een nietdieet.

Behalve de aangepaste analyse en minder maar hoogwaardigere eiwitten, is het bij nierdieet ook van belang dat je kat het lekker vindt, omdat ze toch vaak lastiger gaan eten met nierinsufficiëntie. Ook vocht heel belangrijk, dus een natvoer van hetzelfde merk zou fijn zijn. Op websites als dierapotheker, zooplus en medpets kan je verschillende vergelijken in prijs.

Overigens is het vaak zo dat nierdieet wat meer vet/ koolhydraten bevatten , omdat nierpatiënten vaak aan de dunne kant zijn bij aanvang, door het minder eten door oa misselijkheid.
Je kan in die zin ook niet 2kg nierdieet met 2kg normale brokjes vergelijken in prijs, het is mogelijk dat je minder hoeft te geven (echter dit weet ik niet specifiek voor royal canin, dat zou je op de zak moeten kijken).