Wat moet ik doen bij opgehoopt vuil en klitten op oogleden bij mijn hond?

hallo,

Mijn hond Gizmo is een shih tzu x maltezer en is 7 jaar. Gizmo heeft sinds een paar maanden last van opgehoopte klitten en vuil bij zijn oogleden (zie foto).
We zijn er 2 of 3 maanden terug achter gekomen dat hij te weinig traanvocht maakt en daardoor kan het vuil niet uit zijn ogen komen (dit vertelde de dierenarts ons). de dierenarts heeft ons oogdruppels aangeraden, dit doen we sinds dien 3 keer per dag.
Omdat hij lange haren heeft en hij vaak met zijn poot over zijn ogen wrijft komen er klitten vast te zitten over en onder zijn ogen.
We hebben ook een zalf gekocht, Cavasan. De dierenarts zei dat dit zou helpen de ogen te reinigen.
Ook is zijn neus dikker geworden en kaal zoals je erg goed kan zien op de foto dit is later past gebeurt en wordt steeds erger. Is er iemand die weet wat dit kan zijn en hoe het komt?

Verder wil ik graag weten hoe we die klitten over en onder zijn ogen weg krijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
op de mooiste foto was het net bij de hondentrimmer geweest
de andere foto is gister gemaakt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Ivana
9 jaar geleden
Neem hem weer mee naar de trimmer, want bij de ogen kan je geen echte klitten weghalen. Zelf wegknippen kan alleen als de hond heel rustig is. Vervolgens kan je voorkomen dat daar klitten komen door iedere dag met gekookt (afgekoeld) water de haren rond de ogen nat te maken en met een fijne kam door te kamen, heel voorzichtig. Nat haar klit namelijk niet, maar dan moet dat wel bijgehouden worden.
Het zal gaan klitten van de oogdruppels die plakkerig zijn.
Het is een scheet van een hondje, maar de laatste foto met die plakhaartjes is een trieste vertoning.
Het beste gewenst.
Z512099
9 jaar geleden
@pascalle, wat de klitten rond de ogen betreft is bovenstaande reactie op te volgen.
De recente zwelling rond zijn neus echter baart mij zorgen ( moet pijnlijk zijn) het doet mij erg denken aan een auto-immuunziekte, is evenwel aan de dierenarts om dit te beoordelen, wacht hier niet te lang mee...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cavasan is geen oog reiniger, maar een geneesmiddel bij oog ontstekingen.

Antwoorden (3)

Er zijn niet alleen hondenbrokken, maar ook puree voor honden, die bevatten meer vocht, en zo kan er meer traanvocht geproduceerd worden, en of je hond het leuk vind of niet, het is aangeraden om hem toch af en toe (al is het maar een seconden of tien) onder een lauwe douche te steken. (een niet retriever/ooerhond kunnen niet goed tegen andere temperaturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar brokken van wat voor samenstelling dan ook , gaan echt de traan productie niet verhogen!
Droge ogen of "kerato conjunctuvitis sicca" kan het beste landurig behandeld worden met de zalf Optimune Canis. Deze zalf kan de traanklieren weer activeren, als de kwaal al te lang aanwezig is verliezen de traanklieren hun werking. Dan kan je alleen nog levenslang de ogen druppelen om ze vochtig te houden. Ogen die niet vochtig genoeg zijn doen pijn en gaan steeds ontsteken. Met Optimune moet minstens twee maanden gezalfd worden en af en toe controle hoe het ervoor staat met de traanproductie. Om klitvorming te voorkomen zou ik de haren rond de ogen goed kort houden en de viezigheid vóór het zalven steeds met vochtig watje oid weghalen. Misschien kan je iets regelen met je trimster? Alleen oogjes bijhouden?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk dat hij die dikke snuit heeft van het schuren over de grond. Als hij echter echt last van jeuk lijkt te hebben of als hij bij de oren ook zwelling krijgt, zou ik een allergie toch ook uit laten sluiten door je dierenarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom een -?
Op de foto van gisteren is te zien dat dit een aandoening moet zijn. Rondom de ogen is het niet alleen aangekoekt traanvocht, maar er is duidelijk te zien dat er ook pus bij zit. De huid is geïrriteerd. Ook rondom de neus is de huid geïnfecteerd. Dus: ga met je hond naar de dierenarts voor behandeling. Een trimmer is in deze geen goede optie, behalve voor het schoonmaken van de hond. Het is duidelijk dat deze hond een kwaal heeft. Zelf kan hij daar niets aan doen. Hij heeft duidelijk medische verzorging nodig.
De dierenarts zal, na lichamelijk onderzoek en evt. een huidschraapsel, medicijnen voorschrijven en je adviseren hoe je voorlopig de ogen kunt schoonhouden.
Veel beterschap!