hoelang duurt het nadat een kat gebeten is door een hondsdol dier voordat de kat zelf besmettelijk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Er is na de besmetting een incubatietijdwaarvan de lengte vooral afhangt van de plaats waar men gebeten wordt: hoe verder van de hersenen, hoe langer de incubatietijd. Beten in het gezicht hebben de kortste incubatietijd. In deze tijd reist het virus langs de zenuwbanen omhoog naar het centraal zenuwstelsel. De incubatietijd kan van 2 weken tot vele maanden bedragen; 2 jaar is beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan variëren van enkele dagen tot weken, maanden of zelfs jaren, afhankelijk vooral van de plek waarop de kat gebeten is, maar je moet rekening houden met twee verschillende momenten: het moment waarop het gebeten dier (een kat in jou voorbeeld) symptomen vertoont, en het moment waarop het dier besmettelijk is.

In het algemeen wordt er vanuit gegaan dat een dier dat besmet is geraakt met rabiës pas besmettelijk is vanaf het moment dat het symptomen vertoont, en op zich is dat ook een logische gedachte: het virus reist eerst via de zenuwbanen vanaf de plek waarop het dier gebeten is richting de hersenen (dat is de incubatieperiode, en het kan een paar dagen duren, maar ook weken, maanden of zelfs jaren) In deze periode is het dier asymptomatisch, en niet besmettelijk. Eenmaal het virus de hersenen heeft bereikt, begint zich daar te vermenigvuldigen, en dat veroorzaakt de symptomen (afwijkend gedrag, agressiviteit, hydrofobie...), maar het duurt enkele dagen voordat het virus de hersenen voldoende aantast en het afwijkende gedrag zich manifesteert. In de tussentijd, het virus reist vanuit de hersenen naar de speekselklieren, en vanaf dat moment is het dier al besmettelijk.

Je hebt dus gevallen waar een dier gedurende enkele dagen helemaal geen symptomen heeft, en toch besmettelijk is. Het voordeel hiervan is dat juist omdat het dier géén agressief gedrag vertoont, de kans dat het gaat bijten kleiner is, maar je kan ook transmissie van virus hebben zonder dat je gebeten wordt. Als speeksel van een besmet kat in contact komt met je eigen slijmvliezen (mond, ogen, neus) of een open wond, dan kan transmissie optreden, en je hebt maar één enkele virus nodig om de infectie op te lopen.

In ieder geval, als een dier of mens gebeten wordt door een symptomatisch dier (hond, kat, vleermuis, vos, fret...), dan is het altijd raadzaam om direct advies in te winnen bij een arts, en het symptomatische dier te laten testen op rabiës. Hiervoor is er helaas geen andere optie dan het verdachte dier euthanaseren, en sectie doen.
Als je melding hiervan doet bij de NVWA, dan komt direct iemand het verdachte dier ophalen, en binnen een paar uur is de uitslag bekend na onderzoek in het CDC in Lelystad.