Ik wil kuikens maar heb geen haan als ik dan broed eieren koop en ze er onder leg gaat ze die dan uitbroeden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Ja. Kippen worden elk jaar wel een paar keer broeds. Dus zodra je dat merkt (ze blijven dan op het hok), eitjes kopen en eronder. Hoe er wel rekening mee dat niet alle eieren uit zullen komen en mogelijk zitten er wat haantjes bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een beetje afhankelijk welk soort kippen ( hennen) je hebt.
Sommige soorten worden vrijwel niet meer broeds.
Terwijl andere soorten het heel makkelijk worden.
Ook moet je weten dat een kip eieren legt om uit te broeden, echter de mens haalt steeds de eieren weer weg, waardoor de kip telkens weer eieren gaat bij leggen en daarom vrijwel nooit broeds wordt.
Om een broedse kip te kunnen krijgen, moet je de eieren dus niet weg halen maar laten liggen tot een stuk of 7 a 10.
Pas dan zullen sommige kippen broeds worden. ( er zijn uitzonderingen)
Hierna de eieren vervangen door de bevruchte eieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien je niet zegt welk type kip je hebt
Uit ervaring weet ik dat de typische 'legkippen' dus de gebruikelijke grootte van kippen minder interesse hebben in broeden en meer in leggen.
Dat de kleinere soorten, dus de 'sierkippen' veel sneller willen aan een nest beginnen.

Van mijn 5 sierkippen hebben vorig jaar er 4 een nest gemaakt, van mijn 4 legkippen geen enkel. Kan toeval zijn, maar volgens mij is het er grotendeels uitgekweekt dat legkippen willen broeden.
In de nesten lagen wel eitjes van verschillende van de sierkippen. Kon ik aan de kleur zien.

Verder schijnt het ook belangrijk te zijn dat als je eitjes onder een kloek wil leggen, je er wel voor zorgt dat ze ongeveer even groot zijn. En onder de kip passen. Je kan moeilijk 5 'normale' eitjes onder een klein Hollands krieltje leggen he.

Ook zijn er rassen die minder goed voor de uitgekomen jongen zorgen dan anderen.
Met andere woorden, veel hangt van de zin van de kippen zelf af.
Je kan zeker eitjes kopen van gedekte kippen, als je die bij een kloekje kan leggen en ze verder wil gaan met die eitjes... dan heb je kleine kipjes binnen 21 dagen.

Maar ook van het hok waar ze in zitten kan van belang zijn.
Mijn beestjes willen niet in een van hun hokken broeden. Ze hadden allemaal een meer natuurlijke vorm van beschutting gezocht.
Tussen afgezaagde takken die nog moesten verhakseld worden, tussen mijn hoge bloemen, tussen de maagdenpalmbegroeing naast mijn huis zelf ( kriel kan ontsnappen en besloot daar te wonen ) een eentje naast het kippenhok onder het luifeltje.
Dus geef ze de mogelijkheid om te zitten waar ze kiezen,... dat helpt misschien ook om sneller broeds te worden.