Mijn sluierstaarten happen naar lucht, wat moet ik doen?

Mijn waterkwaliteit is in principe goed, er zitten er 2 in mijn aquarium van 60 liter. Er zitten 2 gemengde bosjes in die elke week plantenvoer krijgen. Ik ververs het water één keer in de 2 weken en er zit een bruisballetje in mijn aquarium. Ik ben ten einde raad!

Toegevoegd na 28 minuten:
Eentje heeft al problemen met zijn zwemblaas en de andere dreigt dit ook te overkomen. Zijn er wellicht andere (misschien wel tropische) vissen die dit probleem niet hebben? Want dit is het enige probleem dat ik altijd heb met sluierstaarten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarschinlijk ligt dit niet aan de waterkwaliteit maar aan iets anders.
als je onlangs van voeder veranderd bent kan dat zijn dat ze daar negatief op reageren, leg het probleem voor aan een dierenarts. succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Mijn waterkwaliteit is in principe goed" Waaruit leidt je dit af? Heb je de waterwaarden gemeten? Kan je deze dan ook eens hier plaatsen?

Het beste antwoord

Naar mijn bescheiden mening is het die "plantenvoeding" die je erin giet die je vissen de das omdoet.
Ik heb nu wel een iets groter aquarium (150x60x60 cm) maar daar gelden in principe dezelfde regels voor dan voor jou kleine bakje.
Als het visbestand in de bak afgestemd is op de aanwezige planten en omgekeerd is het niet nodig om extra plantenvoeding te geven.
Je vissen ademen en plassen en ..... ja je weet wel in het water en dus is dat de voeding voor de planten, voeg er nog wat licht aan toe en je plantjes hebben alles wat ze moeten hebben. Het ademen van de vissen zorgt voor CO2 en de rest voor de andere plantenvoeding, het enige wat je heel af en te misschien moet toevoegen is wat ijzer voor je plantjes. En nee gewoon een spijker in je bak leggen lost dat probleem niet op. Er zijn momenteel verschillende producten (meestal vloeibaar) in de handel verkrijgbaar die je aan je water kan toevoegen om je plantjes in vorm te houden. Mogelijk is je water de eerste uren wat melkachtig maar dat trekt wel weg na een dag ongeveer (bij mij dan toch). Het ijzer zorgt ervoor dat je planten makkelijker chlorofyl aanmaken en dus mooier groen zijn wat dan weer zijn weerslag heeft op het omzetten van de afvalstoffen in plant enz....
Dus ik zou zeggen stop met die plantenvoeding en laat de natuur zijn werk doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een kleine opmerking in verband met waterverversing: nooit alle water vervangen maar maximum een derde, anders bezorg je je visjes een schok die ook niet echt bevorderlijk is voor hun gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, ik ga het proberen. Ik gebruikte eerst easylife profito en ik heb geen voedingsbodem, dat werd me bij de dierenwinkel aangeraden. Ik ververs niet meer dan een derde, maar toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft geen voedingsbodem te gebruiken, gewoon grof zand of gewassen rijnzand doet het ook. Hierin komen na verloop van tijd voldoende micro organismen die mee helpen je bak gezond te houden, je kan dit wel een handje helpen met het toevoegen van bacterial of iets gelijkaardigs, dit is een product dat de nodige micro organismen in gedroogde toestand bevat en je bak een boost in de goede richting geeft. Gewoon aan het water toevoegen en die beestjes zorgen zelf wel dat ze een plaatsje vinden.
Nog even meegeven dat mocht je toch verder willen gaan met aquaria, sluit je dan aan bij een club dan kan je profiteren van de ervaring en wijsheid (?) van anderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
profito zonder voedingsbodem is de juiste combinatie, maar pas op met de dosering van profito (waar naast ijzer ook de nodige andere sporenelementen inzitten dus geen plantenvoeding nodig???) want de voorschrijver hiervan weet niet wat voor plantenbestand jij hebt. Pas op met zaken als die bacterial: de bacteriecultuur vindt in de juiste omstandigheden heel snel een gezond evenwicht, extra 'bacteriën' toevoegen zorgt net voor een risico om die omstandigheden de das om te doen.