Hoe komt het dat mijn konijn (dat normaal gesproken een vaste 'toiletruimte' heeft), soms in z'n voerbak plast?

De meeste dagen gebruiken allebei mijn konijnen de hele tijd keurig hun vaste hoek achterin de kooi om hun behoeften te doen. Maar soms plast mijn ene konijn (mannetje), zijn voerbak weleens vol, nadat-ie hem heeft leeggegeten! Waarom zou hij dat doen? (Sorry voor de vieze vraag).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn konijn gebruikte zijn eigen voerbak als toilet. Onze oplossing was een nieuwe voerbak erbij kopen en zo had het konijn dus een toiletbak en een voerbak. Dit werkte goed en zorgt er ook voor dat het konijnenhok iets schoner blijft wanneer je het verschoont, wat natuurlijk ook altijd prettig is. Toegevoegd na 53 seconden:
Het is dan wel hygiënischer om wat zaagsel in de toiletbak te doen trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat kan inderdaad ook. Maar zoals ik al zei: de meeste dagen gebruikt hij gewoon een vaste hoek in de ren als toilet. Dus dan gaat het wel goed. Maar toch bedankt voor de tip.

Het beste antwoord

Dat doet hij om zijn territorium aan te geven. Ik ken het gedrag alleen van mannetjes maar volgens de link doen wijfjes het ook wel. Door op bepaalde plaatsen urine achter te laten adverteren de dieren aan soortgenoten met het feit dat zij aanspraak op die plek (en de directe omgeving) maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daar dacht ik ook al aan... Maar eerlijk gezegd dacht ik dat dieren dat altijd op de grond deden, of tegen een boom, of een object, maar nooit ín iets. Maar dat is dus een vergissing? En daarnaast snap ik niet, waarom hij het soms wel doet, maar vaak ook niet. Maar in ieder geval bedankt voor uw antwoord. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je voerbak staat neem ik aan op de grond? Dat staat voor een konijn gelijk aan op iets plassen. Let ook eens op de frequentie waarin het gebeurt. Vrouwtjeskonijnen hebben een cyclus van 28 dagen. Als jouw konijn om de vier weken territoriaal gedrag vertoont kan dat samenhangen met de eisprong bij het vrouwtje (als je andere konijn dat is tenminste).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
''Vrouwtjeskonijnen hebben een cyclus van 28 dagen.'' Oh, dat wist ik eerlijk gezegd niet. Als er de gelegenheid voor is, zal ik er eens extra op letten wie van de konijnen het doet! Maar zoals ik al zei: ik 'verdenk' het mannetje ervan. Dat is omdat het nooit gebeurde, toen hij nog niet bij mij woonde, maar ja, sommige dingen kunnen inderdaad ook heel toevallig zijn! ;)