Waarom eet mijn hond ineens stukken uit de gipsenmuur?

Onze labrador van 11!jaar eet sinds kort ineens stukken uit de gipsen muur waar haar mand staat. Je zou denken nu ze al aardig op leeftijd is het slopen laat voor wat het is. Maar ineens doet ze dit, hoe voorkom ik dit? Niet alleen voor de muur maar uiteraard ook voor de gezondheid van mijn hond.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Calciumtekort? Of hij verveelt zich gewoon..
Antoni
9 jaar geleden
Verveling lijkt mij ook de meest logische reden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Plotseling veranderend gedrag kan heel goed een medische oorzaak hebben. Naar de dierenarts dus! Katten vertonen dit gedrag soms als ze bloedarmoede hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buiten het beste advies van Rieneke hierboven lijkt me het makkelijkst om even een (tijdelijke) lambrisering te plaatsen op de gipsen muur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het allereerste dat bij mij op kwam zonder de antwoorden te hebben gelezen was kalkgebrek.
Zo kunnen ze ook krijtjes gaan opeten. Je kan in een dierenzaak een potje kalk in poedervorm kopen dat je door zijn eten mengt. Tabletvorm zal je ook wel hebben. De hoeveelheid staat op het etiket. Dan eens kijken na een tijdje of hij nog uit de muur eet... :)
Rieneke1
9 jaar geleden
azalaia, in plaats van zelf te gaan experimenteren is een bezoekje aan een dierenarts echt een beter idee!
Hoe sneller een medisch probleem wordt aangepakt, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke: dit is helemaal geen geëxperimenteer. Mijn 10 jarige hond krijgt dagelijks vanaf pup een bepaalde hoeveelheid ( naar gewicht) Gistocal door zijn eten en dat kan geen kwaad en is dus zeker geen geëxperimenteer. Als mijn honden iets hebben zit ik de volgende dag bij de DA. http://www.allesvoorjehond.nl/alles-voor-je-huisdier/Verzorging+en+apotheek%7Cvitaminen+en+mineralen/3-Beaphar/GISTOCAL/8-Dobey
Rieneke1
9 jaar geleden
Ah, dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry.
Ik meende dat je eerst kalk wilde geven en vervolgens afwachten alvorens naar de dierenarts te gaan.
Ivana
9 jaar geleden
@Azalaia Extra kalk toevoegen aan compleet voer voor honden is nooit goed. Ze kunnen daarvan botvervormingen krijgen. Toevoegingen aan compleet voer alleen op aanwijzing van de dierenarts.

Antwoorden (3)

Is het mogelijk dat de hond aan het dementeren is?
Bij verandering van gedrag zou het verstandig zijn een bezoek te brengen aan de dierenarts en deze vreemde gewoonte te melden. Een tekort zou de oorzaak kunnen zijn, maar een verandering in geestesgesteldheid lijkt mij zeker ook een mogelijke oorzaak.

Bij dementie ziet men kleine wijzigingen in het dagelijks patroon. Onzekerheid in het bepalen van richting en aarzeling in de besluitvorming. Ook het slaap/waakritme gaat dan vaak veranderen. Goed opletten dus of er verschillen gaan ontstaan en geef de hond dan de duidelijke vastigheid.

Kwaad worden in geval van dementie is het laatste wat de hond kan helpen en vergroot de verwarring alleen maar. `De leeftijd van de hond is wel een aanwijzing voor mogelijke dementie.
Ivana
9 jaar geleden
ik denk meer aan verveling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kalkgebrek? Heb wel eens gelezen over iemand die opeens neigingen kreeg schoolbordkrijt te eten. Ik zou kalktabletten proberen, scheelt een hoop rommel :-)